Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag letat och letat men jag hajjar inte riktigt det här.

Jag ska spela in en slinga från min microkorg direkt in i logic som audio-spår.

Men arpeggiatorn i microkorgen lirar ju nte riktigt jämt med tempot i projektet i logic!

Så hur gör jag för att få den att matcha med tempot?

Kan man justera det i logic?

Tacksam för svar 😱

Annons
Postat

Om du spelar upp tex en fyrtakt från din microkorg som du sedan vill ska matcha tempot i logic är det bara göra din inspelning, klipp på första och sista slaget i takten, när du klippt ut detta så lägger du starten på början av en takt i logic. Dra sedan i högerkanten på din region medans du håller in alt, då stretchar du din region för att passa in i tempot.

Hoppas det inte blev snurrigt! 😱

Postat

det beror på om microkorgens arpeggio kan styras av logic via midi

annars kanske du kan ändra arpeggiots tempo manuellt på korgen tills det låter bra

eller använder du arpeggiatorn i logic

Postat
Om du spelar upp tex en fyrtakt från din microkorg som du sedan vill ska matcha tempot i logic är det bara göra din inspelning, klipp på första och sista slaget i takten, när du klippt ut detta så lägger du starten på början av en takt i logic. Dra sedan i högerkanten på din region medans du håller in alt, då stretchar du din region för att passa in i tempot.

Hoppas det inte blev snurrigt! 😱

Underbart! nu gick det.

Haha har suttit och kämpat med det här hela dagen. Sjukt hur komplicerat det kan vara att göra lite musik..

Postat

om man spelar en fyrtakt på microkorgen som matchar logics tempo och arpeggiot är i felhastighet

när du sen timestrechar så att arpeggiot matchar logic då hamnar ju taktslagen du spelat fel.

fast det kan ju funka med timestreching om du endast spelar en lång ton

Postat
om man spelar en fyrtakt på microkorgen som matchar logics tempo och arpeggiot är i felhastighet

när du sen timestrechar så att arpeggiot matchar logic då hamnar ju taktslagen du spelat fel.

fast det kan ju funka med timestreching om du endast spelar en lång ton

Det blev lite så ja. Men jag gjorde så att jag tog regionen och duplicerade den och lirkade som fasen tills att det lät hyffsat!

Det blev ju inte superbra, men ganska.

Problemet är att takten som arpeggiot spelar är kanske 1-2 bpm i skillnad. Så den matchar låten i typ 4 sekunder sen måste man bryta.

Då återstår bara problemet att duplicera och matcha regionen i logic sen. Och det är mycket pill!

Postat
det beror på om microkorgens arpeggio kan styras av logic via midi

annars kanske du kan ändra arpeggiots tempo manuellt på korgen tills det låter bra

eller använder du arpeggiatorn i logic

som jag skrev tidigare borde det finnas bättre alternativ.

dvs om du har ett midiinterface

jag kan inget om midikorgen men kolla om den kan styrs av midi tempo

annats så stäng av arpeggiot i midikorgen och skapa arpeggiatorn i logic

den signalen kan du skicka via midi till mkorgen som sen spelar upp arpeggiot från logic

detta arpeggio han du synca hur du vill

Det blev lite så ja. Men jag gjorde så att jag tog regionen och duplicerade den och lirkade som fasen tills att det lät hyffsat!

Det blev ju inte superbra, men ganska.

Problemet är att takten som arpeggiot spelar är kanske 1-2 bpm i skillnad. Så den matchar låten i typ 4 sekunder sen måste man bryta.

Då återstår bara problemet att duplicera och matcha regionen i logic sen. Och det är mycket pill!

Postat
som jag skrev tidigare borde det finnas bättre alternativ.

dvs om du har ett midiinterface

jag kan inget om midikorgen men kolla om den kan styrs av midi tempo

annats så stäng av arpeggiot i midikorgen och skapa arpeggiatorn i logic

den signalen kan du skicka via midi till mkorgen som sen spelar upp arpeggiot från logic

detta arpeggio han du synca hur du vill

Okey. Jo men det finns ju midi out och midi in i micorkorgen. Men hur SKICKAR man midi till korgen?

För övrigt så får jag inte logic att upptäcka microkorgen när jag kopplar den genom midi. Jag har signal men inget ljud.. Ingen som vet svaret på det ?

Postat
Okey. Jo men det finns ju midi out och midi in i micorkorgen. Men hur SKICKAR man midi till korgen?

För övrigt så får jag inte logic att upptäcka microkorgen när jag kopplar den genom midi. Jag har signal men inget ljud.. Ingen som vet svaret på det ?

vet inte exakt men läs avsnitten synchronizing i manualen

midi är inget ljud så för att få synten att ljuda måste du koppla midiout från datorn till midi in på m.korgen

(omvänt för att spela in midi till datorn)

sen måste du ha audiokablar till ljudkortet: skapa en audiospår och ha på monitoringen för det spåret

Postat

Hoppas det inte blev snurrigt! 🥰

Eller så gör du detta, fast skippar sista steget (dra in högerkanten...) och fortsätter istället med att göra en loop-markering på fyra takter, markera arpeggiosnutten och sen använda funktionen "Adjust Tempo To Region" eller vad det nu heter. Se till att välja "Global" och inte "Tempo change". Då kommer Logic justera tempot i projektet så att dina fyra takter arpeggio motsvarar fyra takter i projektet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.