sarahsackerud (oregistrerad) Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 Hej allihopa! Här på forum studio var jag inne och surfade runt i våras, försökte hitta och knyta kontakter, det gick inte så bra för mig, men många var villiga att hjälpa mig använda den här sidan! Någon tyckte att jag lyckats väldigt bra med att skapa en ny tråd. haha! Så nu gör jag det igen!...Och jag gjorde det fel när jag la in tråden på musikfestivaler eller något liknande.. Let´s try again! Jag skriver låt texter, väldigt lätt och väldigt bra texter, och vill ta det här ett steg lägre, jag har suttit och plinkat på gitarren och gjort några låtar, men inser att det är inte min starka sida. Min starka sida är Skrivandet och att sätta melodin. Jag är musikalisk och har fått många erbjudanden om att sjunga i band och uppträda runt om i Sverige, har även gjort det några gånger, men ska jag sjunga på riktigt krävs nog en hel del coachnig, jag ligger nog på samma nivå som Lars Winnerbäck, tonsäker och personlig. Men många i min omgivning tycker att jag sjunger bra, men som sagt är låt texterna det jag vill framhäva. Laila Bagge sa att jag skulle ta sånglektioner ett år och komma tillbaka nästa år. Googlar ni på mitt namn finns det 2 videos med mig från idol 2009. Som inte riktigt är helt fel fria och som jag ler åt i efterhand pga. en nervositet som inte brukar finnas hos mig..😱 Så jag söker nu någon som dras till genren som Lars Winnerbäck, Lisa Ekdahl, Laleh m.fl... Även musik som Kent skulle vara intressant. Jag har spelat in i studio förut och satsar nu på att skapa fler demos. Men med samarbete av en duktig musiker som har lätt att handskas med gitarren! Målet och ambitionen för detta är att ta Sverige med storm, så tveka inte att höra av dig! Har varit i kontakt med några etablerade namn i musikbranschen som guidat mig till att spela in en demo, söka samarbete där mina svaga sidor ligger och skicka in material till dom. De har läst mina texter och gillar det dom ser. Jag har fått väldigt bra feedback ifrån dem. Jag skulle vilja ha samarbeta med någon som skickar inspelad musik till mig, som jag därefter får skriva texten, sätta melodin till. Kan även tänka mig att ses i framtiden om rätt person skulle träda fram och sitta och jamma fram material. Nu kör vi!!😮 Sarah Sackerud
Guitar Nilsson Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 Du skriver att du är bra på att sätta melodin. Det vanliga är ju att en gitarrist eller hela bandet lägger ihop snycka ackord och rytmer, sen bygger textskriverskan en melodi och text som passar in bra. Men varför inte testa att göra tvärtom? Du tar en simpel trummaskin, eller bara ett click i ett tempo du gillar. Sen gnolar du fram melodin, lite ungefärligt som du tänkt dig den. Har du redan skrivit texten så har du säkert även melodin på gång nånstans i bakhuvudet. En någorlunda driven gitarrist eller keyboardist sätter sen ganska enkelt ett ackordarrangemang till det du nynnat eller sjungit in. Så här gick det till när Astrid Lindgren gjorde musik. Hon gnolade melodierna som hon ville ha dem för tex Georg Riedel som sen stod som den som gjort musiken, Astrid står bara som textförfattare, fast det var hon som även gjorde alla vackra melodier. Att lägga ackord till en färdig melodi är enkelt. När man kommit så långt kan man ju ändra lite här och där både i melodi och harmonier. Om du ska anpassa dig efter redan färdiga ackord tror jag du hämmas till viss del. Sjung rätt ut bara, och skit i kompet till en början. Ibland när jag ser texter nån anna skrivit så ser jag nästan direkt även den "osynliga" melodin.
Taus Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Hej Sarah. Filmklippet jag kollade på var det väldigt dålig ljudkalité på. Om nu den "rätte" för dig träder fram och blåser till värsta tonerna över nätet , hur kommer du att gå tillväga då ? Har du möjlighet att spela in i hemmet eller har du tillgång i nån studio. Eller skulle du överväga att resa långa mil för att träffas och spela in/skapa? Tror många här (även du ) vill ha så bra material som möjligt till sina stycken. Det är alltså viktigt att du marknadsför dig med bra material och har rätt utrustning (om du ska jobba på distans). Skulle råda dig till att inte använda just det filmklippet som referens utan att leta upp nått live-framträdande eller spela in helt nytt material. Kanske nått som du skrivit själv ? 😄
sarahsackerud (oregistrerad) Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Du skriver att du är bra på att sätta melodin. Det vanliga är ju att en gitarrist eller hela bandet lägger ihop snycka ackord och rytmer, sen bygger textskriverskan en melodi och text som passar in bra. Men varför inte testa att göra tvärtom? Du tar en simpel trummaskin, eller bara ett click i ett tempo du gillar. Sen gnolar du fram melodin, lite ungefärligt som du tänkt dig den. Har du redan skrivit texten så har du säkert även melodin på gång nånstans i bakhuvudet. En någorlunda driven gitarrist eller keyboardist sätter sen ganska enkelt ett ackordarrangemang till det du nynnat eller sjungit in.Så här gick det till när Astrid Lindgren gjorde musik. Hon gnolade melodierna som hon ville ha dem för tex Georg Riedel som sen stod som den som gjort musiken, Astrid står bara som textförfattare, fast det var hon som även gjorde alla vackra melodier. Att lägga ackord till en färdig melodi är enkelt. När man kommit så långt kan man ju ändra lite här och där både i melodi och harmonier. Om du ska anpassa dig efter redan färdiga ackord tror jag du hämmas till viss del. Sjung rätt ut bara, och skit i kompet till en början. Ibland när jag ser texter nån anna skrivit så ser jag nästan direkt även den "osynliga" melodin. Hejsan! Jag sitter hela tiden och skriver musik, både så som du beskriver och med gitarren! Men det jag söker är samarbete med någon duktig musiker så man kan ta det ett steg längre, men det här kanske är fel forum för det i så fall, man kanske ska kasta sig en blick över axeln i sin bekantskapskrets istället! Tack för din feedback, väldigt läsvärt!🥰
sarahsackerud (oregistrerad) Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Hej Sarah. Filmklippet jag kollade på var det väldigt dålig ljudkalité på. Om nu den "rätte" för dig träder fram och blåser till värsta tonerna över nätet , hur kommer du att gå tillväga då ? Har du möjlighet att spela in i hemmet eller har du tillgång i nån studio. Eller skulle du överväga att resa långa mil för att träffas och spela in/skapa? Tror många här (även du ) vill ha så bra material som möjligt till sina stycken. Det är alltså viktigt att du marknadsför dig med bra material och har rätt utrustning (om du ska jobba på distans). Skulle råda dig till att inte använda just det filmklippet som referens utan att leta upp nått live-framträdande eller spela in helt nytt material. Kanske nått som du skrivit själv ? 😲 Jag har tillgång till studio. Jag ska spela in nytt material nu i höst, så att jag har riktigt material att marknadsföra mig med. Men det hade varit roligt att ha någon att samarbeta med! Tack för din åsikt!
Lewisownpeople Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Tjo! Det låter faktiskt intressant oavsett vad de andra tycker. Om du har möjlighet att skicka över några sångspår så kan jag gärna ge det ett försök. Hör av dig på lewisownpeople@hotmail.com ha det gott!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.