Guitar Nilsson Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 (redigerat) Börsen gör reklam för en serie lurar från Shure, kan det vara nåt? SRH840 för 2149 kr är den dyraste. http://www.shure.com/ProAudio/Products/Hea..._srh840_content Det står inget om hur många db den dämpar skramlet runtomkring? SRH 440 för 1049 kr, kan det vara nåt för hemmarockaren? http://www.shure.com/ProAudio/Products/Hea..._srh440_content Om man tänker på hur bra livemick man i en Shure Beta58 får för pengarna, så borde väl de här lurarna också vara bra med tanke på vad man pyntar? Men tänker man på hörlurar är väl inte Shure det första märke som dyker upp i skallen kanske. Det jag undrar mest är om tusenkronorsluren SRH440 kan vara nåt att ha när man spelar in och står och lirar lajnad bas och gitarr runt trummisen? Trummisen måste ju ha bra dämpning på runtikringljuden han med, annars spelar han inte ut på rätt vis. Och ett fint fläsk från elbasen vill man ju ha. Redigerat 22 september 2009 av Guitar Nilsson
Memphis Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 (redigerat) Tja Guitar Nilsson Jag inskaffade Shure SRH 440 från Musikbörsen för drygt 2 veckor sedan. Jag var ute efter en lur som var hyfsat bra för mixning och som dög vid inspelning av sång och gitarr. Men de dämpar inte så bra att de håller ute jättemycket bakrundsljud egentligen, de känns inte så "täta" intill örat och tillräckligt isolerade för det ändamål du räknade upp med spel kring trummis och för trummisen själv. Nu antar jag att du menar akustiska trummor med vanliga stockar. Då tror jag att några hörselskydds-hörlur-modell skulle passa bättre. Eller så kanske den dyrare modellen 840 dämpar mycket bättre? Jag testade minsta modellen SRH240 och tyckte 440 dämpade lite mer så skulle det inte förvåna mig om största modellen var snäppet bättre i det avseéndet. Ljudmässigt är hörlurarna bra får jag säga, jämfört med tidigare lurar jag haft iallfall. Neutral ljudåtergivning och lagom bas. Jag tycker liksom man brukar säga vid liknande frågeställningar om en produkt: Kika in hos en butik och prova dem och även andra hörlurar helt enkelt. Att ta ett beslut utifrån omdömen på nätet bör man ta det lite piano med. Vi människor har olika uppfattning om saker osv. Lycka till hur som helst. /M Redigerat 22 september 2009 av Memphis
5up3rb Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 Tja Guitar Nilsson Jag inskaffade Shure SRH 440 från Musikbörsen för drygt 2 veckor sedan. Jag var ute efter en lur som var hyfsat bra för mixning och som dög vid inspelning av sång och gitarr. Men de dämpar inte så bra att de håller ute jättemycket bakrundsljud egentligen, de känns inte så "täta" intill örat och tillräckligt isolerade för det ändamål du räknade upp med spel kring trummis och för trummisen själv. Nu antar jag att du menar akustiska trummor med vanliga stockar. Då tror jag att några hörselskydds-hörlur-modell skulle passa bättre. Eller så kanske den dyrare modellen 840 dämpar mycket bättre? Jag testade minsta modellen SRH240 och tyckte 440 dämpade lite mer så skulle det inte förvåna mig om största modellen var snäppet bättre i det avseéndet. Ljudmässigt är hörlurarna bra får jag säga, jämfört med tidigare lurar jag haft iallfall. Neutral ljudåtergivning och lagom bas. Jag tycker liksom man brukar säga vid liknande frågeställningar om en produkt: Kika in hos en butik och prova dem och även andra hörlurar helt enkelt. Att ta ett beslut utifrån omdömen på nätet bör man ta det lite piano med. Vi människor har olika uppfattning om saker osv. Lycka till hur som helst. /M Hej Memphis och Nilsson, Jag har testat ett par nya lurar, Sure SRH 840, samt ett par äldre Sure (SRH 440), och jämfört dem med mina mer än sex år gamla Sennheiser HD 280 pro, och mina gamla Sennheiser vinner klart. SRH 440 låter åt samma håll som mina Sennheiser, fast mycket pappigare och känns också som en skokartong på huvet, plus att de inte dämpar utanförljud så bra. SRH 840 har en luftigare och klarare topp och övre mellanregister än mina Sennheiser, men en helt outhärdlig subwooferbas som förstör det hela. Det blir till exempel helt omöjligt att mixa i ett par SRH 840, och det är ju detta som så dyra lurar är tänkta att kunna användas till. Däremot satt de skönare och dämpade utanförljud bättre. Men eftersom jag föredrar att mixa i lurar - jag har vant mig vid det då jag länge inte hade några schyssta monitorer, och även om jag skaffat mig sådana nu så sitter vanan i - så blir det tummen ner för SRH 840 och tummen upp för mina gamla gaffade Sennheiser. (Ska ta och köpa ett par nya snart, för de håller på att ramla i bitar. Inte så att de varit av dålig kvalitet, men de har hängt med på mycket och är flitigt använda. Dessutom har mina barn lånat dem när de lyssnat på musik, så de har åkt i golvet och blivit trampade på x antal gånger). De går på mellan 1500 och artonhundra kronor och är oerhört prisvärda.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.