Anders F Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Hejsan Bara haft en fundering. När man släpper en låt eller album så anmäler man ju text och låtförfattare till stim och medverkande musiker till SAMI (skrev ncb här från början men menade ju SAMI vilekt jag kom efter addic59:s inlägg). Men vart anmäls exempelvis mixaren för plattan. Är detta något mixaren behöver göra själv eller ligger det i artisten eller bolagets skyldighet? Eller är det bara ren tur om man vet vem som mixade en viss platta 😏 Nu menar jag inte att mixaren ska ha betalt på det sätt som låtskrivare osv får då detta oftast görs via ett avtal från början i min erfarenhet. Men det är mer om någon vill ha en viss mixare på sin egen platta och vill ta reda på vem som gjorde jobbet. MVH Anders Redigerat 20 september 2009 av Gizmozis
Ken Kängström Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Mixaren ska ha ersättning via SAMI - Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation.
Anders F Postat 20 september 2009 Trådstartare Postat 20 september 2009 Mixaren ska ha ersättning via SAMI - Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation. Om inget annat kontrakt skrivits antar jag då, eller gäller det alltid? MVH Anders
Ken Kängström Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) SAMI gäller alla som har medverkat på en inspelning, även producent och mixare. (kan poängtera att detta inte alls har med upphovsrättshavandet att göra. Alltså, om du spelar in en cover som framförs offentligt så ska du ha SAMI ersättning.) SAMI betalar då ut ersättning för offentliga framföranden av inspelningen. Man kan anmäla arrangören via STIM, men denna få ingen STIM ersättning alls trots detta. (såvida inte denna är upphovsman såklart) edit: Rättade till lite oklarheter PS: De ekonomiska rättigheterna kan man såklart avtala bort hur man vill i stort sett. Men jag tycker upphovsmannen är aningen dum om han/hon gör det. Redigerat 20 september 2009 av addic59
Ken Kängström Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Här är en länk till SAMI om du är intresserad. http://www.sami.se/ Citerar från sajten: " Våra anslutna representeras av artister och musiker i Sverige som medverkat vid en skivinspelning. SAMI har över 20.000 anslutna artister och musiker som vi förmedlar ersättningar till när deras musik spelas offentligt. SAMI inkasserar ersättningar när inspelad musik sprids via till exempel: * Radio/TV * Offentligt framförande " Redigerat 20 september 2009 av addic59
Anders F Postat 20 september 2009 Trådstartare Postat 20 september 2009 Här är en länk till SAMI om du är intresserad. http://www.sami.se/ Citerar från sajten: " Våra anslutna representeras av artister och musiker i Sverige som medverkat vid en skivinspelning. SAMI har över 20.000 anslutna artister och musiker som vi förmedlar ersättningar till när deras musik spelas offentligt. SAMI inkasserar ersättningar när inspelad musik sprids via till exempel: * Radio/TV * Offentligt framförande " Stort tack! Ska kolla upp detta. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.