Jump to content
Annons

Focusrite Saffire 56 vs M-audio Profire 2626

Recommended Posts

StudioHenrik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag tänker skaffa mig ett nytt ljudkort och funderar på att köpa ett Saffire 56 eller ett Profire 2626. Jag har läst båda testerna i tidningen studio och kan inte bestämma mig för vilket som jag tycker verkar bäst. (Testerna finns i tidningarna nr:6 -08 och nr:6 -09). En stor nackdel med testet på Saffire 56 är att det inte finns några ljudfiler man kan ladda ner och lyssna på. Jag har lyssnat på inspelningarna som Studio gjorde med både Profire 2626 och Apogee Duet och jag tycker att profire 2626 håller måttet. Dock så har jag inte kunnat lyssnat på någon inspelning med Saffire 56. Är det någon som har något inspelat material med det ljudkortet så vore det snält om du kunde svara på detta inlägg.

I övrigt så undrar jag vad alla ni som läser detta inlägg tycker. Ska jag köpa Profire 2626 eller Saffire 56? Vilket ljudkort är bäst och i så fall varför?

MVH

Henrik

Annons
Postat (redigerat)

Kanske inte riktigt är ett svar som hjälper dig så mycket på vägen, men jag skulle nog inte välja ett kort från M-Audio igen då de var otroligt slöa med att spotta ur sig drivrutiner till mitt Delta 1010lt kort jag hade förrut. Det tog väldigt lång tid för dom att få färdigt drivrutinerna till Vista x64 och till XP x64 lämnade dom aldrig beta stadiet. Jag kan dock inte säga att det är så med Profire 2626 men har jag haft en dålig erfarenhet av en tillverkare har jag en benägenhet att inte välja dom igen även om dom kanske skärpt till sig. Men det kanske bara är hur jag fungerar. Är numera ägare av ett Saffire LE och tycker det är hur bra som helst 😄

Saffire 56 verkar förövrigt vara en rätt intressant produkt och som kanske är lite roligare än profire 2626 med tanke på Liquid preampsen. Och vad jag förstår det så var det inte ljudkvaliten som drog ner betyget i tidningen utan andra saker dom störde sig lite på.

Hoppas jag inte snurrade till det för mycket nu! 😆

edit: stavning

Redigerat av henk2055
  • 2 veckor senare...
Postat

56:an lätt,

Bättre preamps, bättre AD/DA omvandlare (mycket viktigt) 2 adat (mycket bra möjligheter till utbyggnad).

Sen är liquid preampsen fetbra, samt en allmänt högre kvalite rent, har jag fått känsla av när jag pillat på grejerna iaf.

Focusrite saffire låter ju alltid awesome, i klassen så klart, men sjukt bra kort!

Postat

En till skillnad.

På focusriten kan du koppla in både tele och xlr på baksidan. Sen kan man ha en patchbay och koppla om. Och sen skifta mellan ingångarna i programvaran.

M-Audio kan du antingen ha en xlr eller tele inkopplad. Så ska du byta så måste du krypa in bakom racket och krångla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.