Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis kommit igång med mixning av mina insapelningar (som har legat omixade på HD:n länge nog...)

Jag har förstått att man vid mixningen ska lägga en referenslåt på et separat kanal för att kunna se till att mixningen blir liknande på alla låtar och så att volymnivåerna är liknande (har jag fattat rätt så långt?).

Men om jag lägger ett referensspår på en separat kanal, kommer ju denna att gå igenom masterkanalen. Och de pluggar jag har där kommer alltså att påverka även referensspåret, eller?

Hur använder ni referensspår när ni mixar???

Annons
Postat
  Hillman sa:
Har precis kommit igång med mixning av mina insapelningar (som har legat omixade på HD:n länge nog...)

Jag har förstått att man vid mixningen ska lägga en referenslåt på et separat kanal för att kunna se till att mixningen blir liknande på alla låtar och så att volymnivåerna är liknande (har jag fattat rätt så långt?).

Ska och ska... Det finns inget som säger att man måste göra så, men om man känner sig lite osäker så kan det vara en bra hjälp.

Citat
Men om jag lägger ett referensspår på en separat kanal, kommer ju denna att gå igenom masterkanalen. Och de pluggar jag har där kommer alltså att påverka även referensspåret, eller?

Varför har du pluggar på masterkanalen?

Om du har pluggar liggande där, så kommer de att påverka allt du gör och i värsta fall göra att du mixar på ett sämre sätt. Det är enligt min mening bättre att lämna masterkanalen fri från allt när man mixar, framför allt innan man har lärt sig alla delar ordentligt.

Pluggarna på masterkanalen är mer att likna vid mastering - och det tycker jag är bättre att göra efter att man har gjort den bästa mixning som man kan göra och alltså bara har ett färdigmixar stereospår som ska mastras.

Postat

Hejsan

I mina ögon finns det både för och nackdelar med referensspår. Fördelen är att du i början kan få ett hum om hur det "ska" låta och har detta nära till hands när du övar. Men när du sedan känner dig säker så tycker jag det är bättre att lämna referensspåret då det i större grad hindrar dig för att göra "rätt" mix. Man blir ofta blind på att det ska låta som referensspåret, men det är sällan den musik du får till dig låter bäst som referensspåret gör. Det gäller ju att hitta rätt mix för rätt låt, och den mixen är ju inte gjord ännu 😏

När jag får referenser till mig så lyssnar jag mer på helheten än detaljer, exempelvis om det är naturligt sound, mycket bas/diskant eller mellanregister, stora gitarrer, nära sång och lite sådant. Mer för att hitta helheten av referensen än delarna. Sedan kan jag återkomma till referensen ibland bara för att kolla så jag behåller rätt spår.

Så fungerar jag iaf 😄

Sedan tycker jag som claes att du bör skippa pluggar på masterregeln tills vidare. Om du sedan väljer att ha pluggar där så är det helt OK, men då ska de vara där för att du 100% medvetet lagt dom där för att det gör mixen rättvisa.

MVH

Anders

Postat
  Citat

Lägg alla dina " master effekter " på en buss istället som du skickar till masterkanalen.

Sedan skickar du alla dina spår till din Masterbuss och referensen till masterkanalen.

Då har du referensen utan effekter och din låt med effekter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.