Jump to content
Annons

Bara dämpa väggar lite ...


Assar

Recommended Posts

Jag ska inreda ett rum (ca 3x4 m) till liten studio och musikrum.

Det blir väl några absorbenter a'la Cruncher-tråden.

Men väggarna är putsad betong eller lättbetong, och det är ett rejält sjung i rummet. Visserligen är det ännu tomt, men jag skulle vilja dämpa efterklangen. Jag antar att det skulle hjälpa att sätta gips eller nåt annat på väggarna. Jag har ingen lust att börja isolera med reglar och glasfiber, utan helst nåt man bara kan smälla upp på direkt väggarna.

Alla ni gamla akustikrävar, har ni nåt bra tips att ge mig?

Vad ska jag ha för material om jag bara vill dämpa betong/puts-ekot i rummet? Räcker det med att sätta upp gipsplattor på väggarna? Ger det nån effekt?

Absorbenter, diffuser och tjock matta på trägolvet kommer att sättas dit i vilket fall som helst ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Krillo (oregistrerad)

Jag skulle inte använda gips. Visserligen sitter det ju papper på ytan, men det är ju hyfsat reflektivt. Jag har gjort så i mitt rum som är ungefär lika litet att jag satt gardinstänger längs väggarna och hängt upp gardiner. Ju tjockare desto bättre förståss. De kommer ju ut en bit från väggen, så det tar ju lite lägre frekvenser oxå. Sen har jag vanliga täcken bakom dessa, hängandes nån cm från väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gardiner är helt bortkastat, eftersom de bara äter upp diskant och alltså inte tar hand om frekvenserna som du garanterat har problem med.

Avstämda basfällor är det som behövs för att ta hand om stående vågor - men du var ju redan inne på att rota Crunchers mega-tråd. 🙂

Gips använder man egentligen mest för ljuddämpning, eftersom det är tungt och därför dämpar bra, men om det ska bli snyggt så får man ju tapetsera också. Jag hade nog hellre satt upp någon snygg träpanel på väggarna. Det blir mjukare och behagligare på alla sätt - och så kan du i bästa fall integrera basfällorna i väggarna på ett snyggt sätt. Sedan måste du förstås placera någon form av absorbenter enligt spegelmetoden - och om du tänker till ordentligt när det gäller vinklarna och lyssningspositionen, så kan du integrera dem också i själva väggarna och behöver då inte sätta dem utanpå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gardiner är helt bortkastat, eftersom de bara äter upp diskant och alltså inte tar hand om frekvenserna som du garanterat har problem med.

Avstämda basfällor är det som behövs för att ta hand om stående vågor - men du var ju redan inne på att rota Crunchers mega-tråd. 😄

Gips använder man egentligen mest för ljuddämpning, eftersom det är tungt och därför dämpar bra, men om det ska bli snyggt så får man ju tapetsera också. Jag hade nog hellre satt upp någon snygg träpanel på väggarna. Det blir mjukare och behagligare på alla sätt - och så kan du i bästa fall integrera basfällorna i väggarna på ett snyggt sätt. Sedan måste du förstås placera någon form av absorbenter enligt spegelmetoden - och om du tänker till ordentligt när det gäller vinklarna och lyssningspositionen, så kan du integrera dem också i själva väggarna och behöver då inte sätta dem utanpå. 😄

fast det är väl bättre att bygga ljudabsorbent av hela främre 3:dje delen av rummet än trä panel och små tavlor av ljudabsorbent.

sedan bygger man slot resonator av dom 2 barkre 3:dje delarna om behöver få bukt med "fel frekvenser", stående vågor osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...