debatt Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 (redigerat) Hej! Ni känner till den där bildeffekten "embossed" (=uthugget i grå sten) man kan hitta i diverse bildbehandlingsprogram. Exakt så ser det ut i bakgrunden på de program jag tittar på med min digitalbox (Ext1) - en massa störningar från andra kanaler kommer alltså in och sveper förbi i bilden i bakgrunden. Som en dålig inställd antenn liksom, även om bilden är bra skärpa på i förgrunden. Tidigare har min kortsiktiga lösning varit att sätta på dvd-recordern också och ställa tv-fjärren på (Ext2) istället, för då har dessa störningar varit mindre om ens några. När jag ikväll kom hem och skulle titta på ett program jag spelat in med timern så hade dock även skuggorna spelats in på dvd-recordern. Så har aldrig hänt förut. Kan det vara ett fel som utvidgas och sprider sig? Var kommer skuggorna ifrån och var i kedjan finns troligen felet? TV-digitalbox-dvd-recorder och en massa kablar inkl antennkablar och scartar mellan prylarna... Borde inte digitaltvleverantören stå för en box om man nu prenumererar på kanaler från dem? Hur stor risk är det att det är dvd-recordern? Det vore synd, även om den har fem års garanti. Själv tänkte jag på antennsladdfel... 😛 //:debatt Redigerat 19 september 2009 av debatt
Linus Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Hmm, om två analoga kanaler ligger nära varandra kan det bli skuggor. Men att det skulle påverka SCARTen är märkligt. Iaf, prova att köra antennkabel enbart till digitalboxen och ryck alla andra antennkablar.
debatt Postat 20 september 2009 Trådstartare Postat 20 september 2009 Hejsan! Ja, jag ska prova uteslutningsmetoden. Till saken hör att jag varken flyttat prylarna eller kablarna. Digital-tv-boxen (Samsung) har hela tiden stått ovan dvd-recordern (Pioneer) och kablar gått på det sätt de nu gör. Och det har varit felfritt i knappt ett par år. Jag tycker faktiskt att detta fel kom smygande sedan jag började använda mitt trådlösa mobila bredband från 3 till laptopen, i samma rum. Ska se om det blir skillnad om jag använder laptopen i ett annat rum. Men kanske kan det vara så att det blivit en bestående påverkan. Mot tester i olika varianter: med och utan digitalbox, med och utan dvd-recorder och med bara antennkabeln från väggen direkt till tv-n. 🙂 morotsjuice//:debatt
Linus Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Till saken hör att jag varken flyttat prylarna eller kablarna. Det spelar ingen roll. Jag vill minnas att du hade kabel-tv och det är fullt möjligt att tv-leverantören stoppat in/flyttat en analog kanal, så den ligger något nummer ifrån det kanalnummer där digitalboxen hämtar sin multiplex. Digitalboxen kanske har både analog och digital tuner så du kan välja mellan analoga och digitala tv-kanaler i boxen utan att behöva gläppa kanalbyte med tv:n.
debatt Postat 20 september 2009 Trådstartare Postat 20 september 2009 (redigerat) multiplex. 😕 Hade ingen aning om att digitalboxen käkade vitaminpiller. Dessa flimriga skuggor som kastas och åker över bilden är på alla digitalkanaler. Dessa skuggor och bildremsor verkar vara samma "typ av kanal". Kan vara från en och samma kanal, ja. Redigerat 20 september 2009 av debatt
Linus Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Dessa flimriga skuggor som kastas och åker över bilden är på alla digitalkanaler. 😕 Har digitalboxen dubbla digitala tuners?
debatt Postat 20 september 2009 Trådstartare Postat 20 september 2009 🙂Har digitalboxen dubbla digitala tuners? Nej, en. Det är en Samsung som jag köpte för 1200 kr då jag skaffade abonemmanget på kanaler. En dryg månad efter jag köpt den fick man den på köpet... Dvd-recordern har ju också en tuner, med samma fina bildkvalitet. Att ta in kanaler utan dessa två tuners, dvs via den vanliga bildskärmstv-n och antennkabel direkt från väggen innebär sämre bildkvalitet.
Linus Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Då ska vi nog utesluta digitalbox och DVD-recorder. Då är det tv:n som spökar och ger störningar på signalen från SCART:en. Kikar du på DVD-inspelningen på samma tv kan du inte vara säker på att störningen finns i inspelningen. Bränn ut den på en DVDRW, poppa i datorn och kolla upp. Om störningen verkligen är med i inspelningen, ta en skärmdump med hjälp av datorn och posta upp här.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.