Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Efter diverse felposter o dylikt ställer jag nu min fråga här:

Jag har börjat intressera mig för att spela in här hemma, och har hittils använt en line6 toneportGX, men är nu på jakt efter ett ljudkort som kan spela in 4 instrument samtidigt, minst 2 med fantommatning, vua USB. har kollat lite på lexicon omega studio, men varenda kotte som har det verkar ha stora problem med det. Jag är lite ny på området som sagt, så har lite frågor:

1: Vad kan jag köpa för ljudkort, helst under 3-4000? Skulle gärna infoga en mic i priset, kanske studio projects B1?

2: vad är egentligen in/outs? kan någon förklara?

3: Hur fungerar det, kopplar jag såhär ungefär?

Dator - ljudkort - 4 instrument, och sedan blir det 4 spår när jag spelar in med ett program? Är det så enkelt?

Jättetacksam för alla svar, ursäkta min okunskap.

Mvh Magnus!

Annons
Postat

1. kan tyvärr inte hjälpa riktigt men sök på thomann tex

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=usb_l...face&oa=pra

de flesta ljudkort med 4 ingångar har 2 digitala och detta ska du akta dig för eftersom du då behöver en extra omvandlare.

du behöver 4 analoga ingångar

för att spela in mickar behöver du en mikföstärkare för varje mik!

vad vill du egentligen spela in med 4 kanaler?

oftast räcker det med 2 och för trumset behöver du ju 4 mickar

2/3. in och ut är hur många kanaler man kan spela in spearat till ditt daw

i programmet väljer man från vilken ingång man ska spela in och du kan då spela in alla 4 samtidigt på olika kanaler.

det är så enkelt

utgångar kan man använda för att tex mixa i olika surroundformat eller skicka en signal till externa effekter eller till olika lyssningar(högtalare/hörlursförstärkare) eller att mixa analogt utanför datorn men då krävs oftast betydligt fler kanaler och ett mixerbord

Postat

Tjo.

Nu har jag inte något bra tips på ett lämpligt kort, dock så vet jag att Lexicon omega är inget bra kort i ditt fall.

Det har 4 ingångar, MEN du kan bara använda 2 av dessa åt gången.

Postat

Tack så jättemycket för svaren, båda två!

Jaha, är det vanligt att det finns ljudkort med fler ''in'' än vad som kan skickas vidare till DAW?

Det jag har tänkt använda kanalerna till är t.ex när jag vill tillsammansmed någon mer spela in gitarr och sång, där vi spelar samtidigt. då jag tänker att man gärna har iallafall två ingångar till gitarren. Det är väl lite lite med bara två kanaler när man vill få en bra inspelning med två ljudkällor? Eller finns det bättre alternativ? Mixerbord kanske?

Vill gärna kunna spela in MIDI också, men det kanske går lika bra att köpa ett midiinterface för 99:- på t.ex tradera(kryllar ju av sådana där!) eller vad är kvaliten på sådana?

Kanske ska tilläggas att jag har laptop med windows vista.

Tacksam för mer svar!

/M

Postat
Tack så jättemycket för svaren, båda två!

Jaha, är det vanligt att det finns ljudkort med fler ''in'' än vad som kan skickas vidare till DAW?

Det jag har tänkt använda kanalerna till är t.ex när jag vill tillsammansmed någon mer spela in gitarr och sång, där vi spelar samtidigt. då jag tänker att man gärna har iallafall två ingångar till gitarren. Det är väl lite lite med bara två kanaler när man vill få en bra inspelning med två ljudkällor? Eller finns det bättre alternativ? Mixerbord kanske?

Vill gärna kunna spela in MIDI också, men det kanske går lika bra att köpa ett midiinterface för 99:- på t.ex tradera(kryllar ju av sådana där!) eller vad är kvaliten på sådana?

Kanske ska tilläggas att jag har laptop med windows vista.

nej det är inte så vanligt att ljudkort har fler in än de skickar

men det är verkligen viktigt att läsa och förtså info på ljudkortet man tittar på

förtsår du inte så fråga!

jag skulle säga att det räcker med 2 ingångar för gitarr + sång

att spela in en gitarr i stereo kan ge bättre ljud men är i det flesta fall oviktigt

jag tycker också att ni inte behöver spela samtidigt utan det är enklare att göra pålägg; den ena spelar in först och sen den andra

och då behöver du bara en mick vilket är billigt och bra

för att spela in midi krävs ett midiinterface

detta är ofta inbyggd i de flesta klaviatur idag via usb

många ljudkort har även ett midiinterface

det går att spela in midi samtidigt som audio om man vill

mixerbord skulle jag inte rekommendera

om du verkligen behöver flera ingångar så kanske detta är det billigaste:

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra.html

Postat

Saffire LE har fyra analoga in. Två mik/line/instrumentingång och två ren line.

Men då är det visserligen Firewire, inte USB.

Postat

Aha !

Tack så mycket för svaren!

Jag tittade på fast track-serien och tror att om jag ska ha råd med någon mer utrustning så får det nog bli ett kort med 2 ingångar. Eftersom jag även vill ha en mikrofon så hittade jag dethär paketet på thomann: http://www.thomann.de/se/m_audio_fast_track_prob1.htm Vad tror ni om det? är det en bra allroundmic? Är det svårt att få bra ljud med en sådan mic, måste man ha ett isolerat rum, eller räcker det med lite billiga lösningar t.ex garderob mm? Har tänkt att spela in mycket åt vis-hållet ungefär, med gitarr och sång. är det omöjligt att få ok ljud om man vill spela in det samtidigt?

Tack för all hjälp!

/M

Postat
Aha !

Tack så mycket för svaren!

Jag tittade på fast track-serien och tror att om jag ska ha råd med någon mer utrustning så får det nog bli ett kort med 2 ingångar. Eftersom jag även vill ha en mikrofon så hittade jag dethär paketet på thomann: http://www.thomann.de/se/m_audio_fast_track_prob1.htm Vad tror ni om det? är det en bra allroundmic? Är det svårt att få bra ljud med en sådan mic, måste man ha ett isolerat rum, eller räcker det med lite billiga lösningar t.ex garderob mm? Har tänkt att spela in mycket åt vis-hållet ungefär, med gitarr och sång. är det omöjligt att få ok ljud om man vill spela in det samtidigt?

Tack för all hjälp!

/M

sökning på google!

lär dig detta

det går oftast bra att spela in i vanliga rum

det finns andra små problem tex en datorfläkt som låter mycket eller trafik ute

garderob skulle jag inte rekommendera men några gör så

med den utrustningen kan man göra proffsiga inspelningar

det hänger mer på kunskap hur man använder dem

tänk också på att det bara finns en hörlursutgång

om ni vill lyssna med 2 hörlurar samtidigt ska man kanske köpa en separat hörlursförstärkare

visserligen kan även en adapter fungera beroende på hur stark förstärkaren på ljudkortet är

men det finns risk att den inte orkar driva 2 hörlurar

Postat
Jag tittade på fast track-serien och tror att om jag ska ha råd med någon mer utrustning så får det nog bli ett kort med 2 ingångar.

Då säger jag E-MU 0404 USB och kombinera med B1:an.

Postat (redigerat)
RME gör bra prisvärda ljudkort.

Om du med prisvärt menar snordyra kort som ändå ger mycket för pengarna, så okej.

Om du med prisvärt menar tillräckligt bra kort för bra prislapp, så håller jag inte alls med.

Fireface 400 ligger runt 9000 spänn, vilket säkerligen är mer än dubbelt av vad nybörjaren har lust att punga ut med.

Redigerat av Linus
Postat

Tack igen!

E-MU 0404 USB låter faktiskt bra det med, men vad jag läst så har vista-användare haft en del problem med det.

till fasttrack pro däremot finns det massor med drivrutiner på deras hemsida. Men det kanske bara är vad jag fått för mig. tänkte iallafall beställa det det nu blir med thomann, så kan man ju testa det i 30 dagar o sedan bestämma sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.