Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lite funderingar kring hur man gör för att få ut det mesta ut sin kaoss pad. Skulle vara kul att höra lite hur andra använder sin kaoss pad, både i studio men främst om dom använder den i live-sammanhang!

Lite funderingar då:

Går det att lägga in egna ljud i KPn och sen "spela" på plattan själv?

Finns det nåt sätt att få sina samples (loopar) att börja om från början varje gång man stänger av dom?

Hur får man ut det mesta ur sin kaoss pad om man vill använda den så mycket som möjligt i livesammanhang om man kör lite mera elektronisk musik? 🙂

//D.

Annons
Postat

Ska man ha den till att trigga loopar är det alltför begränsad, tycker jag. Fyra platser med ganska lite minnesplats. Räcker inte långt. Skaffa en MPC eller dylikt istället.

Jag har min till att lägga på filtersvep och brusswoschar live i mitt popband, fungerar toppenbra.

Postat

Ja nu är det så att jag redan har en KP3 så därför vore det intressant att se vad man kan göra med denna fantastiska lilla mojäng 😉

Har du den kopplad till något då och vad brukar du köra svep?

//D.

Postat

I vårt band kör jag trummaskin och effekter. Jag snor ljud från resten av bandets instrument till ett litet mixerbord jag har, därifrån skickar jag signalerna vidare till KP3 med hjälp av aux send/return. På så vis kan jag bestämma vilka instrument jag vill effektlägga i realtid. KP3 går sedan vidare till ett bandeko så att jag kan göra lite dubdelayjox på den processade signalen, om jag vill. Fungerar toppenbra. 😆

Samplingsfunktionen har jag knappt använt men vågar jag släppa loss lite så kan det bli aktuellt för att dubba vissa instrument, tänker jag.

Postat

Det låter som du har fullt upp live, måste bli rätt coolt om man lyckas dubba saker i realtid! 😮

Nä samplingsfunktionen är ju lite trist att man endast kan spela in 16 beats som max, borde vara mycket mera tycker jag 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.