Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Det är så att jag har börjat programmera bakgrunder som ska användas live ( trummor, keyboard, bas etc. All programmering sker via midi i Cubase, och sparas sedan som midi-filer. Problemet är att live, så behöver jag ett midi-uppspelningsprogram som kan skicka dessa midi-filerna via mitt midi-interface, till min ljudmodul (en Roland-burk). Programmet behöver inte alls vara avancerat, utan helt enkelt bara ett software där man kan välja vilken midifil man vill spela, och att man kan skicka signalen ut från datorn, genom ett midi-interface. 😉

All hjälp mottages tacksamt!

Annons
Postat
Om du dubbelklickar på midifilen bör WMP starta att spela.

Peter

Jo det brukar den göra, men jag vill sända midi-signalen ut från laptopen, till mitt midi-interface, och sedan till min synthmodul ( Roland-burken ). Som den gör just nu skickar den bara midi-signalen till det interna ljudkortet.

Postat
Jo det brukar den göra, men jag vill sända midi-signalen ut från laptopen, till mitt midi-interface, och sedan till min synthmodul ( Roland-burken ). Som den gör just nu skickar den bara midi-signalen till det interna ljudkortet.

Gå till Control panel/Sounds and Audio Devices/Fliken Audio/Se om du kan välja ditt midiinterfac i midi music playback.

Peter

Postat
Gå till Control panel/Sounds and Audio Devices/Fliken Audio/Se om du kan välja ditt midiinterfac i midi music playback.

Peter

Finns tyvärr inte i Vista, såklart 😉 Vet du någon annan lösning?

Postat
Finns tyvärr inte i Vista, såklart 😉 Vet du någon annan lösning?

Det borde finnas på ett annat ställe, men jag hittar inte i Vista.

Peter

Postat
Det borde finnas på ett annat ställe, men jag hittar inte i Vista.

Peter

Tydligen har Microsoft tagit bort denna möjligheten. Jag hittade info på en kod i registret man kunde ändra, och då funkade WMP! Dock inte Midi Genie ( som jag helst vill använda pga dess smidighet ). Till sist hittade jag ett program som "mappade" om all midi till mitt interface, och nu fungerar det GALANT! 😉

Postat
Tydligen har Microsoft tagit bort denna möjligheten. Jag hittade info på en kod i registret man kunde ändra, och då funkade WMP! Dock inte Midi Genie ( som jag helst vill använda pga dess smidighet ). Till sist hittade jag ett program som "mappade" om all midi till mitt interface, och nu fungerar det GALANT! 🙂

Bra att det funkar, jag också info att MS tagit bort det i Vista. Vad heter programet som mappar om midi?

Peter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.