Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar på att köpa en ny ADK A51e (min förra har jag haft i sex år och var också min första stormembran). På Musikbörsen blev jag rekommenderad en Supreme CU-1 istället. Någon som har någon erfarenhet av en sådan? Jag var iofs väldigt nöjd med ADK:n, men lite förändring skadar väl sällan.

Jag spelar mest in akustisk gitarr och sång.

Annons
Postat

Supreme verkar vara ett väldigt anonymt "märke". Det gick bara att hitta hos MB och en 4sound-butik i Danmark, så det är förmodligen ytterligare en billig OEM-mikrofon (som om det inte fanns tillräckligt med sådana redan, under femtielva olika namn på samma sak... 😄 ).

Om du ska byta, så är det knappast meningsfullt att välja en annan mic i samma budgetklass som den du redan har, utan då borde du nog hellre titta på något i en lite högre prisklass. Annars kommer du inte att få någon verklig förbättring...

Postat

Det var något sådant jag misstänkte. Kände dock att jag hade för lite erfarenhet för att kunna avgöra huruvida sådana verkligen var sämre än mer välrenommerade namn.

• 1 år senare...
Postat

Kände mig väl lite tveksam själv när jag fick en cu-1 på köpet, när jag för en tid sedan köpte ett mixerbord. Men den har faktiskt skött sig med den äran. Riktigt krispigt och bra ljud från t.ex. aukustiska gitarrer. Blev positivt överraskad måste jag säga. Billigt behöver inte alltid betyda sämre!

Postat

Kände mig väl lite tveksam själv när jag fick en cu-1 på köpet, när jag för en tid sedan köpte ett mixerbord. Men den har faktiskt skött sig med den äran. Riktigt krispigt och bra ljud från t.ex. aukustiska gitarrer. Blev positivt överraskad måste jag säga. Billigt behöver inte alltid betyda sämre!

Nej för 17! Billigare behöver absolut inte vara sämre.

Det jag var ute efter, är främst att få folk att inse att det är väldigt många "märken" som inte alls är unika, utan det är OEM-mickar från en kinesisk fabrik där köparen kan välja vilket tryck det ska vara på skalet om de beställer tillräckligt många. Det gör att det är väldigt många sådana "märken" som egentligen är identiska, men som ibland framhålls av säljare som om de är mycket bättre än andra, precis likadana...

• Gilla 1
Postat
(min förra har jag haft i sex år och var också min första stormembran)
Prata med Börsen om att köpa en CU-1 på öppet köp isåfall för att testa den hemma. Jämför den med dina tidigare A51-inspelningar.

Spana även in andra mickar som är billiga, sE Electronics X1 eller Studio Projects B1.

• Gilla 2

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.