Jump to content
Annons

Ytterfönster i studio? Hur göra?


Max4rock

Recommended Posts

Tack för era superba inlägg angående hur man bygger fönster i studio. Skall använda mig av de metoder jag lärt mig här. Men undrar ändå över en sak. I mitt nybygge måste det (tyvärr) ingå hela två stycken ytterfönster, typ 80 cm x 100 cm vardera.Huvudprinciperna har jag ju klar för mig MEN ett ytterfönster utsätts ju på ett helt annat sätt för väder och vind än ett inomhusfönster. Räcker det faktiskt att köra med samma principer som när man bygger ett studiofönster mellan kontrollrum och inspelningsrum? Tunna trälister runt och silikon, klarar det av regn och snö? Sen skulle jag gärna ha möjlighet att öppna nåt av de båda fönsterglasen (antingen inifrån eller utifrån) och tvätta det typ vart tionde år 😱 Ytterfönster drar ju ändå till sig flugor, spindlar och annat skit som har en tendens att lyckas ta sig in mellan fönstren hur bra man än tätar med silikon.

Det ena av fönstren kommer att vara rakt framför lyssningspositionen dvs jag sitter och jobbar med utsikt. Så då kommer man till den eviga frågan skall man vinkla ena glaset eller ej? HAde tänkt mig två laminerade glas av olika tjockleck med ordentlig luftspalt (närmare 30 cm )emellan

Har någon av er byggt YTTERFÖNSTER i studion så skulle det vara kul om ni delade med er av erfarenheter/misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

enklast är att täta orginal fönstrena, byta till grövre tätningslist och sedan skruva fast dom så dom inte går att öppna och täta med latex fog.

sedan sätter du ett tjockt laminat glas i ljudisolerade väggen på samma sätt som kontrollrums fönster.

jag tror även att det behövs runt karmen invädigt för att undviska att det blir resonans låda av det.

sök här så hittar du nog vad jag skrivit tidigare om fönster(om du inte redan läst det?)

Link to comment
Dela på andra sajter

enklast är att täta orginal fönstrena, byta till grövre tätningslist och sedan skruva fast dom så dom inte går att öppna och täta med latex fog.

sedan sätter du ett tjockt laminat glas i ljudisolerade väggen på samma sätt som kontrollrums fönster.

jag tror även att det behövs runt karmen invädigt för att undviska att det blir resonans låda av det.

sök här så hittar du nog vad jag skrivit tidigare om fönster(om du inte redan läst det?)

Hade faktiskt kollat upp dina tidigare inlägg- men nu är detta frågan om ett nybyggge.Så jag har inga originalfönster.... Allting byggs från scratch alltså.

Men samma principer gäller ändå som för studiofönster inomhus? Ingens chans att få tvätta fönstret alltså förutom att skruva bort det och peta bort all silikon :rolleyes: Och frågan om lutning av fönsterglaset ? Ja eller nej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade faktiskt kollat upp dina tidigare inlägg- men nu är detta frågan om ett nybyggge.Så jag har inga originalfönster.... Allting byggs från scratch alltså.

Men samma principer gäller ändå som för studiofönster inomhus? Ingens chans att få tvätta fönstret alltså förutom att skruva bort det och peta bort all silikon :rolleyes: Och frågan om lutning av fönsterglaset ? Ja eller nej?

lutningen är mer till för att få bort reflexer när man ska beundra varandras nunor vid inspelning

kör helt vanliga fönster utåt

om det är mycket oväsen utanför får du väl köra två

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip samtliga fönstertillverkare har ljudklassade fönster. Det är bara att söka runt på google. Hittade den här beskrivningen. http://www.pilkington.com/resources/sv3943.pdf

Yepp, principerna i länken stämmer bra överrens med det som tidigare skrivits här på Forumet. Tror jag kör med nån sorts vanlig fönsterbåge utåt med laminerat glas av en tjocklek och ett fönster utan ram på insidan av annan tjocklek inbyggt med kilar och silikon av. Och sen nån sorts takisoleringsskiva mellan dem. Ifall det blir fel så får jag väl skruva fast utsidans ram då också och silikona den runt kanterna.

Redigerat av Max4rock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...