Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! När man ska göra en remix av en låt i FL, hur fungerar copyright systemet då?

Jag förstår riktigt inte 😛 Någon som kan förklara!

En sak till, vart fan hittar jag ett piano i FL studio 😆

/mvh en ny förvirrande medlem

Annons
Postat

Om du ska göra en remix för ditt eget nöjes skull, så kan du förstås göra precis som du känner för. Det är om du publicerar din remix på något sätt som det kan bli problem. Då måste du nämligen ha tillstånd av upphovsmannen och/eller skivbolaget. Om du gör en egen version helt från scratch, så är det upphovsmannen eller hans förlag som behöver godkänna det, men om du samplar från skivan, så är det skivbolaget som äger inspelningen och därför måste de också ge tillstånd.

Gör du däremot en coverversion, så räcker det att websiten som du lägger upp låten på, har ett ramavtal med STIM eller motsvarande organisation i det land de finns och att du uppger tydligt vem som är upphovsman till originalet. Många upphovsmän tycker nog bara att det är kul, men skivbolagen vill nog ofta ha betalt för att godkänna.

Vissa undantag kan finnas, men i stora drag är det så.

Postat
En sak till, vart fan hittar jag ett piano i FL studio 😉

/mvh en ny förvirrande medlem

* FL Keys som är inbyggt.

* Ratta till ett eget piano ljud

* eller installera valfri piano plugg.

Postat
Allt som görs i FL är helt befriat från copyright. Se upp med reason däremot, då måste du betala.

Ok, om jag gör en Remix i Fl så försvinner copyright?

Och vad menar du med reason?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.