Jump to content
Annons

Svårast med låtskrivande


Dr-Rythm (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Dr-Rythm (oregistrerad)

Hur menar du med arrangerandet, är det själva sammansättningen av instrument o dyl i tex studioprog, porta eller vad man nu använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)
Det slutar oftast med att jag gör någonting på runt 8 eller 16 bars, sen har jag ingen aning om hur jag ska fortsätta sen ligger låten där och samlar damm.

Håller med om detta 😠 Det som dock brukar hjälpa är ju att man sätter sig ned med en gitarr el. piano och försöker söka efter en fortsättning på detta avskalade vis eftersom man kanske slängt in 20 kanaler på de fina 8 "barsen" man skapat. (Fast det kanske är svårare om man pysslar med techno el. dylikt, men då kanske man inte heller fastnar med just detta eftersom den musiken hänger ihop på ett annat sätt ☺️ ) NU BLIR MAN VÄL HÄNGD 🙂

Annars tycker jag texten är det som ofta gör att låten ligger och väntar...att jobba med rim brukar dock hjälpa en att hitta nya vägar i sitt formulerande.

Tips: Rhymezone.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Detr absolut svåraste är att komma på en stark orginell ide till en sång man helst varken skrivit eller hört förut.."ping-pong song" och "snusrus" hör definitivt dit även om det är gjorda med glimten i ögat.....

Jag såg musikbyrån igår där de körde en lista på bästa albumen 2004 och det slog mig efteråt hur likriktad listan var jämfört med stidioforums demo's där jag hänger.

Roade mig med att försöka komma ihåg nån text direkt efter programmet men gick bet...jag mindes inte en enda sång (nä jag har normalminne)...ingen fastnade helt enkelt även om jag hört en del av dem under året...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårast är att göra klart, tycker jag. Har ganska lätt att hälla ur mig både melodier och texter när väl inspirationen finns där, men eftersom jag är slav under 80/20-regeln så är det sällan eller aldrig jag har tålamod att pula dom där sista 20% som gör att det låter perfekt, utan börjar då hellre med något nytt.... Tyvärr får man väl säga, skulle vara schysst att fullfölja med en riktigt färdig produktion nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är jättesvårt att komma på bra melodier på beställning. Text skriver jag nästan aldrig. Sist jag skrev en text var för Mircwar typ =)

Jag kommer på idéer när jag cyklar eller precis ska somna, och nästan aldrig när jag sitter vid datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårast är att göra klart, tycker jag. Har ganska lätt att hälla ur mig både melodier och texter när väl inspirationen finns där, men eftersom jag är slav under 80/20-regeln så är det sällan eller aldrig jag har tålamod att pula dom där sista 20% som gör att det låter perfekt, utan börjar då hellre med något nytt.... Tyvärr får man väl säga, skulle vara schysst att fullfölja med en riktigt färdig produktion nån gång.

Exakt samma faktiskt. Jag tröttnar rätt snabbt på låten och har annat i huvet som vill ut.

Hur jag skriver låtar är jätteolika, Ibland skriver jag en text först som jag gillar. Ibland plinkar jag lite på gitarren och hittar nåt bra som jag utarbetar till en hel låt och sen spelar in. Ibland sätter jag mig bara och spelar in direkt och bygger en låt efterhand. Ibland plockar jag upp en bas och hittar en bra basgång. Det har tom hänt att jag suttit mig vid pianot (trots att jag inte kan spela) och skriver en låt. Väldigt stor variaton helt enkelt. Ibland har jag bara vaknat med en melodi i huvudet som jag direkt sätter mig och spelar in, för att inte glömma.

Ett tips till låtskrivare är nog att variera sig lite, kasnke byta instrument och hitta några bra ljud som duy bygger en låt på. Eller att du bara börjar ta en ton eller ett ackord som du sedan bara nynnar vidare på och skapar en melodi i huvudet. Sedan plockar du ut melodin till en låt.

Om man varierar sig i sitt låtskrivande utvecklas man mycket har jag märkt. Samt att man får stor variation i låtarna :rolleyes:.. och blir skillad på olika instrument.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Verkar som att flera har problem med just textbiten.

För mig är det det lättaste.

Kanske för att jag inte behärskar något instrument.

Kringlan - tack för ditt tips att ta en ton, ska tänka på det till nästa charttopper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårast är att göra klart, tycker jag. Har ganska lätt att hälla ur mig både melodier och texter när väl inspirationen finns där, men eftersom jag är slav under 80/20-regeln så är det sällan eller aldrig jag har tålamod att pula dom där sista 20% som gör att det låter perfekt, utan börjar då hellre med något nytt.... Tyvärr får man väl säga, skulle vara schysst att fullfölja med en riktigt färdig produktion nån gång.

Fram till andra refrängen brukar gå bra...sen blir det liggande... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni är den svåraste biten med att göra låtar, tex melodin ?

Onekligen texten och melodin. Själva visionen om hur det ska låta kommer alltid fort, men sen när man ska slipa till det hela så att det blir en låt så blir det fan aldrig rätt direkt. har bara lyckats snabbaskapa en text vid ett tillfälle, och så här i efterhand så funkar det fan inte.. men den studiotiden är borta så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sticket, eller det-som-händer-efter-andra-refrängen, är svårast för mig.

Nån som känner igen sig? 😏

Har även snöat in på vissa majackord som jag alltid sitter med i sticket, svårt att bryta tankemönster.

Just nu tvingar jag mig att spela i F istället för Eb som jag brukar, och då blir det lite annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sticket, eller det-som-händer-efter-andra-refrängen, är svårast för mig.

Nån som känner igen sig? 🙁

Har även snöat in på vissa majackord som jag alltid sitter med i sticket, svårt att bryta tankemönster.

Just nu tvingar jag mig att spela i F istället för Eb som jag brukar, och då blir det lite annorlunda.

haaha., Vet vad du menar precis. Man har nån sorts idé om hur ett stick ska vara och så blir det alltid typ samma grej som alla andra stick man gjort innan. Svårt att ta sig ur sånt ibland alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sticket, eller det-som-händer-efter-andra-refrängen, är svårast för mig.

Nån som känner igen sig? 😎

Har även snöat in på vissa majackord som jag alltid sitter med i sticket, svårt att bryta tankemönster.

Just nu tvingar jag mig att spela i F istället för Eb som jag brukar, och då blir det lite annorlunda.

Känner igen mig precis, Dumb Dan! Men just det Du själv skriver är receptet på att komma ur det invanda. Börja beställa saker av Dig själv.

För min del började det här tänket när en teaterförening kom och frågade mig om jag kunde göra en avslutningslåt till deras föreställning. De hade ganska konkreta tankar om vad de ville ha. Texten till refrängen fanns redan. De ville ha en ballad som började lugnt och som slutade med tonartshöjning och hela faderullan! Inget nytt under solen kanske men jag hade aldrig gjort en låt som var ens i närheten innan. Faktum är att det var skitkul att jobba med en låtbeställning med deadline och allt. Sen blev jag tillfrågad om att göra ett ledmotiv till en amatörfilm och all annan musik i densamma. Det blev också nåt helt annat än vad jag någonsin skulle göra själv. Det har också berikat mitt eget låtsnickeri. Tankesätt, erfarenheter och nya lösningar på gamla problem har följt med in i mitt eget pulande.

När inspirationen tryter så ger jag mig själv uppdrag. Exempel på sådana uppdrag som har lösts, mer eller mindre bra är: "Gör en låt med ös i verserna men med lugn refräng", "Gör en låt helt utan gitarrarrangemang" (Är själv gitarrist), "Låt låtidén komma ur en trumtakt" (Brukar börja med en sångmelodi), "Gör en låt med popvers, rockbridge och metalrefräng" etc. Det är skitkul. Ibland tycker man att det blir bra, ibland mindre lyckat. Dock finns det spår av detta i annat som jag gör och jag upplever att jag får mer kunskap och inspiration av detta.

Det mest revolutionerande uppdraget jag givit mig själv var: "Gör en låt HELT färdig i huvudet UTAN att någonsin ens testa minsta lilla grej på något instrument förrän låten är klar inkl text". Varför detta krångliga och löjliga uppdrag? Jo, jag var på repövning i tre veckor! Jag höll på att avlida och kände jag var tvungen att sysselsätta huvudet med någonting som kändes vettigt för mig.

När jag sprang och körde omkring i de halländska skogarna såg jag ofta ljuskäglan från en fyr, några mil längre bort. Det såg rätt maffigt ut när den svepte genom skog och äng nattetid. Det blev upprinnelsen till den låten och när jag kom hem tre veckor senare så testade jag den på piano och gitarr - det funkade!

Sen dess gör jag nästan bara låtar i huvudet. Någon gång kan jag inte hålla mig utan vill testa på gitarr. Dock känner jag mig friare i mitt låtpulande idag än vad jag gjorde förr. Repövningen 1986 är en klar skiljelinje för mig i hur min lilla musik låter. Ingen mer än jag bryr sig egentligen, men jag bryr mig desto mer!

Mitt lilla råd till Dig som kört fast: Utmana Dig själv att skriva något väsensskilt från det Du brukar göra. Du ska inte vara rädd. Det kommer inte att bli så att allt Du skriver framöver kommer att bli dansband bara för att Du gav Dig själv i uppdrag att skriva en riktigt kramgo låt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställ från dig själv och sätt dig själv i knepiga situationer. Det tror jag Kringlan, Dan och ni andra har helt rätt i. En teknik jag testat när jag saknar inspiration eller känner att jag börjar upprepa mig, det är att göra knäppa uppdrag.

1) T ex ta en bok ur bokhyllan, slå upp sidan 102 och ta rad 3. Den meningen ska vara titeln på låten du just ska skriva. (Det var bl a såhär som jag fick till "Martin Beck nickade", gammal Hammagrella-låt :rolleyes: )

2) Ett annat knäppt knep, om man skriver låtar ihop med nån, är att man väljer en låt som båda känner till och så tar den ena och skriver ny text till den låten och den andra tar och skriver ny musik - var för sig. Poängen är att det måste vara HELT nytt och inte likna det gamla.

Sen träffas man och slår ihop sina alster och justerar ihop det så att det stämmer. Såhär har jag och en polare fått idéer till många låtar.

3) Eller två helt skilda ljud, en trumloop och en gitarrloop kanske, som normalt inte passar ihop; TVINGA dom genom att stretcha och pitcha så att dom funkar tillsammans och när du väl har det har du starten på en kanske annorlunda låt. Sen är det bara att lyfta bort det man la in från början när man väl kommit igång och hittat bättre grejor.

Så mao - tvång kan vara bra för inspirationen, som fängelseplitarna brukar säga 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sagt, Hammagrella! En sak till: Ni som ofta upplever att Ni kör fast efter några takter, kontakta någon annan Du känner som gör låtar. Det fräcka är att denne behöver inte jobba inom samma genre som Du själv. Spela upp Dina snuttar för honom och så spelar han upp sina snuttar för Dig. Det är görsköj att skriva med någon annan och man får helt nya infallsvinklar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Det här med låtskrivande är ju det som jag tycker är allra roligast, märks det?

Prova att ändra upplägg på låtar. Låt det börja med t ex sticket a´capella eller att den där synthslingan som kommer in i sista refrängen får börja hela låten. Det finns ju faktiskt t o m en hel del hitlåtar som har blivit hitar trots/ tack vare att de vågat bryta upp den gängse principen för hur hitlåtar skall vara uppbyggda.

Legenden säger att synthslingan till "Final Countdown" från början var en grej som någon nattklubb i Sthlm hade beställt av den gode Joey. När portarna till discot öppnade framåt natten så skulle det pampiga introt gå igång. Jag vet inte om det någonsin blev så men Joey gjorde ju en låt av eländet istället, så......

När Rush höll på och tråcklade med Tom Sawyer gick det undan ända tills de kom till ett ställe där de tyckte det var dags för något slags gitarrsolo. De kände att låten behövde någonting där som skulle tjäna som ett slags signatur-feeling, nästan som en låt i låten. Efter mycken tankemöda kom Neil Peart med den briljandta idéen: "Hördu, Geddy, den där skitslingan som Du brukar köra när Du rattar in ljud på de monofoniska syntharna då vi soundcheckar, hur är det nu den går?" Resten är historia. Lyssna efter textraden "...And the space he invades, he gets by on you..." En synthslinga kommer in. gitarr och trummor kompar, rätt vad det är tar basen över synthslingan och sen bär det iväg!!!! En av Rush största hitar! En mer annorlunda hit får man leta efter!

På samma skiva, "Moving Pictures", finns en instrumental låt, YYZ. Detta är/ var den internationella koden för Torontos internationella flygplats. När det fanns klisterlappar på väskorna med dessa bokstäver på, vistte Rush att nu bar det av hemåt. Låten börjar med att Neil spelar triangel, sen kommer Geddy och Alex in. De spelar den morsekod som flygledartornet på Torontos flyplats sänder ut! Jag kommer inte ihåg om det var de låga eller höga tonerna som markerar lång/ kort men detta skrev Neil om i stitt nyhetsbrev till fansen det året.

Hajjar Ni? Vad som helst kan bli en idé till en låt, hurra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hajjar Ni? Vad som helst kan bli en idé till en låt, hurra!

Intressant läsning! Moving pictures är den enda Rush-plattan jag orkat med, men den är å andra sidan rejält bra. Killarna verkar ha befunnit sig i kreativ topp-form som du beskriver. På samma platta finns oxå "Red Barchetta" som i sin tur är skriven efter att nån Rushare läst en novell om en bil.

"My uncle has a country place that no one knows about..." Mäktigt intro....

Sorry OT. Tillbaka till tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

På samma platta finns oxå "Red Barchetta" som i sin tur är skriven efter att nån Rushare läst en novell om en bil.

"My uncle has a country place that no one knows about..." Mäktigt intro....

Boken heter "A Nice Morning Drive" av Richard S Forster. Jag tror Du skulle uppskatta en skiva till, "Counterparts". Den kom -96, tror jag. Fantastiska låtar och texter på temat "beståndsdelar". OT, kanske det men samtidigt ett låt- och text-skrivartips! Neil Peart har på ett antal skivor använt sig av olika teman för textsnickrandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Absolut svårast är att göra verklighet av den där bra låten man gnolat på i huvudet eller i bilen. Det låter inte som i huvudet. Beror troligtvis på att jag är så kass på att spela...

Frustrerande.

Annars hade jag varit superdupermiljardär på alla bra låtidéer i huvudet... 😳

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårast är att göra klart, tycker jag. Har ganska lätt att hälla ur mig både melodier och texter när väl inspirationen finns där, men eftersom jag är slav under 80/20-regeln så är det sällan eller aldrig jag har tålamod att pula dom där sista 20% som gör att det låter perfekt, utan börjar då hellre med något nytt.... Tyvärr får man väl säga, skulle vara schysst att fullfölja med en riktigt färdig produktion nån gång.

Vad det jag som skrev det där.....???

Det är exakt samma sak med mig men jag kanske har förhållandet 60/40%,

men för mig beror det mest på tid och annat material trycker på för att komma fram....vore otroligt roligt att någon gång ta allt en repa längre... 😳

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

själv är jag 5/95

största problemet tycker jag är att få dynamiken att hålla - så att det blir intressant hela vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...