Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja.

Tänkte höra om det finns en eller flera vänliga själar här i forumet som kan hjälpa mig med mitt stora problem.

Jag har slängt upp en ministudio i ett litet rum på jobbet. Men dessvärre är jag inte så hajj på att koppla ihop en studio.

Jag kan kablar och sånt, men att få allt att lira ihop var lite svårt. Nu är det kopplat (se bifogad bild) så att studion

fungerar att spela in i. Men jag är inte nöjd, mixerbordet är med och leker, MEN den agerar endast som volymkontroll

till högtalarna. Skulle vara skojj att få in mixerbordet så man slipper koppla in och ur micken och instrumenten i

ljudkortet (Motun) hela tiden. Menar så att jag kan koppla mick, digiala trumset, gitarrerna etc direkt till mixerbordet och

styra det därifrån (effekter, eq, mute etc) utan att behöva dra ur och byta kablarna hela tiden.

Blev lite rörigt där kanske? Jag skickar med en bild i alla fall på hur det är kopplat nu.

Bifogar även en tom bild om det är någon själ som vill rita upp ett eget schema på hur du hade gjort?

Mvh

Björne

nuvarande

studio1.jpg

tom

studio2.jpg

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror att du driver med folk för att sen sitta och ha roligt åt alla diskussioner som kommer uppstå kring hur var och en skulle lösa det där. 😠

post-22559-1253096255_thumb.jpg

Redigerat av Analogfreak
Postat
Skulle vara skojj att få in mixerbordet så man slipper koppla in och ur micken och instrumenten i

ljudkortet (Motun) hela tiden. Menar så att jag kan koppla mick, digiala trumset, gitarrerna etc direkt till mixerbordet och

styra det därifrån (effekter, eq, mute etc) utan att behöva dra ur och byta kablarna hela tiden.

är ju själva poängen - för alla utom ett fåtal....

vilken mixer har du?

Postat
är ju själva poängen - för alla utom ett fåtal....

vilken mixer har du?

Ja 😄 Jag menar ju det. Har en Mackie CFX16 mkII, vad jag har förstått så har den inbyggt ljudkort.

Borde kunna lira ihop med motun utan problem?

Bifogar ett par dagsfärska bilder från min lekmannakoppling som jag misslyckats att göra rätt 😛

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

s4.jpg

Postat
Ja 😉 Jag menar ju det. Har en Mackie CFX16 mkII, vad jag har förstått så har den inbyggt ljudkort.

Borde kunna lira ihop med motun utan problem?

Bifogar ett par dagsfärska bilder från min lekmannakoppling som jag misslyckats att göra rätt 🙂

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

s4.jpg

Men har du inte digitala utgångar på mixerbordet då, om det finns ett ljudkort i den?

Koppla isåfall ihop den digitala utgången från mixerbordet till den digitala ingången på motun.

Se till att mute:a monitorlyssningen på ingången på ljudkortet så att du inte får rundgång bara.

Postat

Annars lär du ha fler analoga utgångar på mixerbordet som är kopplade till main mix-reglaget, eller alternativt om det finns något sub-reglage. Koppla isåfall likadant som föregående, fast analogt.

Ett tredje alternativ är att du kopplar control room out till monitorerna (om det finns en sån utgång), och sen kopplar main out till datorn.

Postat (redigerat)

om mixern har ett inbyggt ljudkort behöver du ju inte köra genom motun utan kopplar direkt till datorn!

antingen mixerbor eller motun alltså

jag förstår heller inte varför du måste koppla om kablarna hela tiden

om jag var du skulle jag helt enkelt inte använda mixerbordet utan koppla högtalarna direkt till ditt motu.

du verkar ha misförstått vad spdif betyder: det är ett digitalt format!

och detta använder du inte vad jag ser; du emnar nog rca-kabel!

edit:

du har även skrivit spdif- hörlurar; detta är inte spdif utan en stereotelemini-stereotele adapter

Redigerat av spass
Postat
Ja 😉 Jag menar ju det. Har en Mackie CFX16 mkII, vad jag har förstått så har den inbyggt ljudkort.

ZOOMED_CXF16mkII.jpg

nej det är en live mixer i första hand, den har inget inbyggt ljudkort vad jag kan se

(börjar undra om AF har rätt...)

koppla in alla dina grunkor på var sin kanal i mixern

anslut SUB 1-4 på mixern till ditt ljudkort - hur många line-ingångar du nu har på det

skicka (adressera) signal från kanalerna till valfri SUB - för stereo tex sub1+2

Postat (redigerat)
Så detta skulle vara det korrekta? Eller är jag ute och cyklar?

koppl.jpg

/Björne

du har rätt på ingångarna till ljudkortet

men monitorerna bör du koppla till main out på mixern (du saknar ju control room-anslutningar eftersom det är en live mixer)

men kopplar du till main out så kan du kontrollera vad du vill höra eftersom utgång från ljudkortet kopplas till tape out (eller om det är IN? varför står det inte tape return så man slipper tänka...? nån av rca-kontakterna iaf) och så trycker du på en knapp nere vid led-stapeln som det står tape to mix eller liknande (så smått på bilden så jag ser inte) så hör du både det som du ska spela till från datorn och det som du ska spela in samtidigt utan fördröjning

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)
du har rätt på ingångarna till ljudkortet

men monitorerna bör du koppla till main out på mixern (du saknar ju control room-anslutningar eftersom det är en live mixer)

men kopplar du till main out så kan du kontrollera vad du vill höra eftersom utgång från ljudkortet kopplas till tape out (eller om det är IN? varför står det inte tape return så man slipper tänka...? nån av rca-kontakterna iaf) och så trycker du på en knapp nere vid led-stapeln som det står tape to mix eller liknande (så smått på bilden så jag ser inte) så hör du både det som du ska spela till från datorn och det som du ska spela in samtidigt utan fördröjning

Denna info är helt guld för mig 😕

Okej det är redan kopplat ljudkort -> main out på mixern så egentligen så ska jag helt sonika dra sub1-4 från mixern till 4 in portar på ljudkortet och trixa lite med mjukvaruprogrammet för ljudkortet på datorn så bör det fungera? Alltid värt ett försök ☺️ Men ska 6,3mm jacken vara mono eller stereo eller gör det detsamma?

/Björne

Redigerat av Bjyrne
Postat

Kör du på stereotele så får du balanserade ut från mixern till ljudkortet.

Från ljudkortets main out till Tape IN (!) skulle jag köra på obalanserade 2xtele till RCA.

Vrid sedan upp Tape level på mixerbordet för att höra ljudet från ljudkortet.

Postat

Förresten, två grejer till.

1. Masterreglarna för Sub 1-4 drar du upp till nollan och låter vara där.

Försök hålla signalerna in till ljudkortet i god volym så du inte måste förstärka signalen i datorn och höja upp brusnivån.

2. Se upp så inte mixerbordets inbyggda multieffekt går till subgrupperna/inspelningen.

Det är bättre att spela in rent och lägga på effekter vid mixningsskedet.

Postat

om du vill ha ännu fler kanaler från mixerbordet kan du koppla kabel från efx och aux send

och på så sätt få ytterligare 4 separata kanaler till ljudkortet

volymen styr du då med aux och efx reglarna på channelstrippen

och för att få rena signaler från endast en kanal får du endast skruva upp volymen på den kanalen

Postat
Förresten, två grejer till.

1. Masterreglarna för Sub 1-4 drar du upp till nollan och låter vara där.

Försök hålla signalerna in till ljudkortet i god volym så du inte måste förstärka signalen i datorn och höja upp brusnivån.

2. Se upp så inte mixerbordets inbyggda multieffekt går till subgrupperna/inspelningen.

Det är bättre att spela in rent och lägga på effekter vid mixningsskedet.

japp bra tillägg

i övrigt: http://www.mackie.com/pdf/CFXMKIISeries_OM.pdf

och det stämmer helt att det är TAPE IN som ljudkortets utgångar ska till

Postat

Finns det några fördelar i att koppla från ljudkortets Main out -> Tape in på mixern jämfört med att koppla från Main out -> en vanlig stereokanal på mixerbordet? -Har sett att folk ofta rekommenderar att man kopplar via Tape, men har själv alltid kört till en stereokanal istället.

Postat

Därför att om du tar in den på tape in så undviker du att signalen går genom en preamp som på billiga mixrar försämrar ljudet.

Postat
Finns det några fördelar i att koppla från ljudkortets Main out -> Tape in på mixern jämfört med att koppla från Main out -> en vanlig stereokanal på mixerbordet? -Har sett att folk ofta rekommenderar att man kopplar via Tape, men har själv alltid kört till en stereokanal istället.

för min del så vill jag väl säga att dels upptar man inte två kanaler utan kan använda dessa till annat

dels tycker jag man har bättre koll på vad som går in å ut ur mixern å vilken väg det tar... stereokanalen kan du ju lätt råka adressera till bussarna in i ljudkortet å få en rätt högljudd loop

Postat
stereokanalen kan du ju lätt råka adressera till bussarna in i ljudkortet å få en rätt högljudd loop

Tror du han kommer göra "Kalle-Anka-tabbar"?

Postat (redigerat)

Ok, ja det förstås.

Men ingen större miss för mig då eftersom jag har en ok mixer och det bara är lyssningen det handlar om. Och jag har kanaler så det räcker och blir över (än så länge iaf), och gillar att kunna testskruva lite på EQn på utljudet ibland och det går ju inte om man kör in det via Tape. Och jag har inte lyckats runda av misstag nån gång på alla år jag kört såhär, så den biten är också lugn... 😮

Redigerat av android
Postat
vad jag tror i den frågan spelar ingen roll

Varför anser du att det inte spelar nån roll?

Postat
Varför anser du att det inte spelar nån roll?

för att det jag eller du tror inte avgör om han gör kalle-tabbar eller inte

men nu vet han iaf hur man undviker dom OM risken skulle finnas - vilket han själv får avgöra

😄

Postat (redigerat)

Jag läste helt fel så jag tar bort inlägget...

Redigerat av Analogfreak
Postat
för att det jag eller du tror inte avgör om han gör kalle-tabbar eller inte

men nu vet han iaf hur man undviker dom OM risken skulle finnas - vilket han själv får avgöra

😑

Det har du ju alldeles rätt i... 😕

• 4 veckor senare...
Postat

Jag blir galen på detta med mixer, snart slänger jag ut skiten i soprummet och kör bara på ljudkortet, som för övrigt har en jävla skräp mixer till software. I alla fall, tänkte på en sak när jag satt i studion, borde jag inte kunna få ljud ut till högtalarna direkt från någon av kanalerna? Ex om jag kör gitarr på kanal1, borde inte det kunna gå ut direkt live från main out -> högtalarna? För det är något jag inte lyckats med.

Postat
För det är något jag inte lyckats med.

ja

det har nog inte med mixern att göra...

du får helt enkelt kolla manualen för din mixer ordentligt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.