Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag söker ett snabbt och stabilt (och självklart billigt) ljudkort med endast 2 ingångar och 2 utgångar. Kortet ska endast användas för mixning och för enklare inspelning. Det viktiga är att kortet har bra prestanda, låga brusnivåer och balanserade kontakter.

Har ni några tips?

Johan

Annons
Postat

Tack för tipset! Är kortet värt den extra slanten över ex. ESI Juli@? Det verkar vara ett relativt gammalt kort. Bra eller dåligt?

JJ

Postat (redigerat)

Jag har ett EMU 1212M som hittintills har varit hur stabilt som helst (bortsett från när jag använt det andra ljudkortet (Audigy Platinum Pro) till spel...då kan mitt EMU kräva omstart för att få prioritet igen...annars guld! Inte många kort (om något) som slår S/N i den prisklassen. Kommer inte riktigt ihåg "listpriset" men nånstans runt 2500:- Går oftast att pruta ner lite beroende på var du handlar.

Redigerat av Rapid Wanker
Postat

Jag har sett i vissa trådar att Juli@ har haft problem i vissa datorer - men det kan ju ha berott på chipset o dyl - något som egentligen kan drabba de flesta ljudkort om man har gamla VIA-chipset...

- MEN: Jag vill inte gå som katten kring het gröt, utan hellre nämna direkt att Echo spelar i samma liga som RME, medan ESI ligger på en lägre nivå kvalitetsmässigt. De som har ESI-kort eller andra budgetmärken får klaga så mycket de vill över detta uttalande, men så enkelt är det faktiskt - och databladen säger långt ifrån allt...

Att Mia Midi är lite äldre innebär inte någon nackdel, utan snarare att det finns väl beprövade drivrutiner och att kortet inte har några barnsjukdomar kvar. Echo tillhör de äldsta tillverkarna av riktigt bra ljudkort. De har faktiskt funnits i 20 år ungefär...

Mia har 24/96-omvandlare, medan Juli@ har 24/192 - men nästa fråga är hur bra de är i verkligheten om man jämför dem. Ärligt talat tror jag att Mia låter bättre trots sämre prestanda på papperet.

Man kan också känna sig mer än lite misstänksam när det skickas med en massa extra mjukvara till ljudkortet och det ändå fortfarande ligger på ett väldigt lågt pris. Hur mycket krut har man egentligen lagt på att göra själva ljudkortet bra då...?

Postat (redigerat)

Mmmm... Skulle tro att det ligger nåt i det du säger där, Claes... Jag har bara hört bra saker om Echo... Har också funderat på varför dom nödvändigtvis måste skicka med en massa program hela tiden... (Vad ska jag med Cubasis till? Skulle inte byta till Cubase ens om dom kastade SX3 på mig!! 😆 )

MidiMia verkar dessutom ha gått ner en del i pris sedan jag kollade på det senast. 😄

Förresten, så kanske man kan tipsa Jivegard om Echo Mia (utan MIDI alltså) som ju ska va lite billigare (om det fortfarande finns att få tag på?). Onödigt att betala extra för ett MIDI-interface om det inte kommer att användas...

Edit: editerade lite.... 😛

Redigerat av android
Postat
Förresten, så kanske man kan tipsa Jivegard om Echo Mia (utan MIDI alltså) som ju ska va lite billigare (om det fortfarande finns att få tag på?). Onödigt att betala extra för ett MIDI-interface om det inte kommer att användas...

Det gamla Mia är ersatt av Mia Midi, på samma sätt som de nyare Gina3G och Layla3G har ersatt de gamla Gina och Layla - så de äldre modellerna kan man bara hitta på begagnatmarknaden. Bra tanke annars. :rolleyes:

börnen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har två datorer, en med Juli@ och en med ett MiaMidi. Tyvärr hade jag inte ekonomi för två Mia-kort för det är bättre än Julia. Jag har lägre latency på Miat bla, och så funkade det helt utan problem med en gång (vilket är ett rent under i PC-världen). Dessutom är det det enda kortet som jag har sett på sin hemsida anger att det är specifikt AMD kompatibelt.

du betalar runt 600:- extra för ett klart bättre kort och det är det värt tycker jag!

/Kent

edit: felstavat ☺️

Redigerat av börnen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.