Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
vad nytt?

hatar quick time

Borde heta shit time. 😕

drloop (oregistrerad)
Postat

Sluta att lipa om Quicktime.

Digital Performer är Mac only.

Postat
Ehm.. Quick time?? Vad har det med DP att göra?!! Inget, när man jobbar med enbart ljud i DP!

inte besökt länken du själv satt upp?

det är ju QT på varenda sida

Postat

Tycker det är konstigt att inte DP är större i Sverige iom att den dessutom har

stöd för Pro Tools HD. Min bror har kört DP sedan version 2 och det har ju hänt

mycket sedan dess. Det är en mycket bra sequenser. Om jag körde Mac så skulle

DP bli det självklara valet före Logic.

Postat
Baserat på?

Motu har och har alltid haft ett nära samarbete med Apple. Både på

att nya DP har stöd för Mac OS X version 10.6 Snow Leopard och även på

pluggar och drivisar för ljudkort långt före alla andra.

Postat (redigerat)
Motu har och har alltid haft ett nära samarbete med Apple. Både på

att nya DP har stöd för Mac OS X version 10.6 Snow Leopard och även på

pluggar och drivisar för ljudkort långt före alla andra.

..och du menar att Logic saknar detta? Som är utvecklat av apple själva? 😛

Redigerat av Freddy
Postat
Tycker det är konstigt att inte DP är större i Sverige iom att den dessutom har

stöd för Pro Tools HD. Min bror har kört DP sedan version 2 och det har ju hänt

mycket sedan dess. Det är en mycket bra sequenser. Om jag körde Mac så skulle

DP bli det självklara valet före Logic.

Jag har använt Logic sedan version 4 OCH DP sedan version 2 och dessa finns numera båda installerade som Logic 8 och DP 5 på min Mac Pro.

DP e klart mer lämpad för mina tunga studioprojekt. Låter grymt bra! Skulle inte kunna tänka mig köra ut 40 kanaler till mixerbordet från Logic...

Inget ont om Logic, som sagt använder jag det oxå, men DP är för min del mera seriös och mindre lekstuga.

Har även jobbat en hel del i ProTools. Liknar DP väldigt mycket men egentligen så fattar inte varför folk naglar sig fast vid SlowTools..

Dyrt om man vill ha programmets fullversion.. styrd av en Hitler organisation och klart mycket sämre än DP och MOTU.

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)
vad är det som gör att det inte låter lika bra?

Förut så utvecklades Logic för att kunna maximera antalet pluggar ur systemet, medan DP alltid gett ljudkvaliteten högsta prioritet.

Så var det innan Apple tog över Logic i alla fall. Har inte gjort en A/B test på ca 4 år, så jag hoppas kunna upptäcka att jag har fel idag.

Never the less så använder jag DP i första hand inte minst för att programmet har så många grymma funktioner, är pro, är standard i USA och passar mitt arbetsflöde, dessutom så är det väldigt stabilt.

DP är förresten från start utvecklat av 2 avhoppare från Digidesign.. därför liknar DP PT väldigt mycket och är fullt HD kompatibel. DP brukar ligga många steg före PT i sin utveckling.

Redigerat av Radiobrutta
  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Gjorde det 2002, 2005 och gjorde ett nytt ljudtest igår. Samma stereo ljudfil i DP som i Logic. (2002 och 2005 var det ett 24 spårs projekt).

Jag körde bägge programmen samtidigt. Samma fil användes 48 KHz 24 bitar.

Spelades upp samtidigt med olika outputs till mixerbordet. Kunde således snabbt A/B testa ljudet med mute knapparna.

Testade även att växla ljudkortets utgånger sinsemellan för att utesluta mixerbordets eventuella kanalvariationer. Lyssnade genom högtalare och lurar.

Jag var väldigt förväntansfull eftersom Logic sedan Apple tog över sägs ha förbättrat sin audio engine. Det har ofta använts som försäljningsargument.

Blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över att skillnaden var så tydlig. Kunde det verkligen vara så? Jag lyssnade och lyssnade.inga pluggar, samma volym.. inget lullull whatsoever. Bara rakt ut.

Jag bad nån annan muta på och av medan jag blundade och lyssnade.

Saken e klar!

DP låter mera detaljerat, har större frekvensspektrum, ett tydligare och rundare ljud.

Logic låter platt och sterilt i jämförelse.

Inget ont om Logic men detta är ingen smaksak utan detta är fakta.

Tänk er 40 spår i ett projekt.. då addas det snabbt upp och skillnaden blir ännu tydligare.

Ska nu uppdatera till nya DP7 som av DP användarna säga låta ännu bättre än DP 5.

Än en gång förstår jag inte varför DP inte används mer i Sverige. I USA är det väldigt stort.

Måste klart vara en marketingfråga..... för ljudet och funktionerna är outstanding!

Redigerat av Radiobrutta

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.