Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Vi (Stone Antica www.myspace.com/stoneantica) börjar få klart på vårat första full-längds album och nu ska vi försöka lista ut hur vi ska spela in låtarna, vi har tidigare spelat in i hyfsade studios och betalat hyfsade pengar men bara fått halvdana resultat mot hur vi vill att det ska låta. Så nu funderar vi starkt på att spela in skiten själva!

Jag anser att vi har ganska bra koll på inspelningsteknik. Men vi kommer INTE mixa eller mastra själva det får duktigt folk göra.

Det som vanligt är det svåraste att få till på egen hand är ju trummorna. Därför skulle vi behöva lite hjälp från er här på forumet angående just det.

Det här har vi nu:

SPL GOLDMIKE 9844 – 2 Kanaler (direkt in i ljudkortet)

ADK Vienna

M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 192

Detta funderar vi på att inhandla:

FOCUSRITE LIQUID SAFFIRE 56 – 8 kanaler usb

AKG C1000 MKII – OH

AKG C1000 MKII – OH

AKG C1000 MKII - Hihat

AKG D112 - Bastrumma

SHURE SM57 – Virvel (över)

SHURE SM57 – Virvel (under) Eller ska man ha en kondenstaror under virveln?

BEHRINGER MS40 MULTIMEDIA LAUTSPRECHER Monitorer. (Eftersom vi inte kommer mixa någonting själva utan de ska bara ge oss en bild av hur det låter)

Vi kommer köpa en vettig dator nån Dell.

Cubase LE (eftersom vi inte kommer mixa i datorn räcker väl det??)

Sen kommer vi låna mickar till pukorna, kablar och stativ.

Vi funderar på att spela in trummorna i en sommarstuga. Det är trä väggar och golv. Måtten är 5.40 x 6.30 takhöjd 4.80 som ni ser på bilderna är det snedtak.

101.jpg

IMG_2334.JPG

IMG_2335.JPG

IMG_2336.JPG

Soundet vi vill efterlikna är typ Chad Smith (Red Hot Chili Peppers) Brad Wilk (Rage Against the Machine) dvs torrt ljud och med mycket attack speciellt i virvel och även bastrumma.

Så vi skulle behöva hjälp med följande:

1. Kom gärna med förslag på andra trummickar eller preamp (ungefär i samma prisklass) för att vi lättast ska uppnå det ljud vi vill ha.

2. Kommer det funka att spela in med både SPL GOLDMIKE och FOCUSRITE LS 56 samtidigt? Det ger oss i såna fall 10 kanaler. Vilka mickar skulle NI välja i vilken preamp och på vad för trumma? (Vi kommer fömodligen behöva 1 kanal för att ha en gitarr som spelar med samtidigt för att trummisen ska få det lite lättare) Så säg att vi har 9 kanaler för trummor.

3. Hur lämpar sig rummet för truminspelning? Kommer det behövas akustikbehandlas med basfällor och absorbenter för att låta bra?

4. Har även läst att om man har 2 mickar på virvlen så ska den understa ”fasvändas” Finns denna funktion i Cubase LE?

Hoppas vi fick med all info nu.

MVH

Stone Antica

Annons
Postat (redigerat)

Jag har både en AKG D112 och en EV N/D 868 kaggemick. Av de två tycker jag EVn är bäst. Lite dyrare, men inte svindyr. Helt utan eq låter det verkligen bra. D112an har jag mickat elbasrigg med, gillar det också. Har även provat att sjunga lite i D112an, vilket ruggigt bottenfläsk. Jag har inte testat EVn på annat än kagge, den kanske inte är lika allround som AKGn, men just till kagge är den verkligen bra. Både inuti kaggen, eller framför om frontskinnet är helt.

Det där med om virvelns undre mick ska fasvändas är jag också lite nyfiken på. Jag har en diffus idé om att den micken även ska få med lite klick och avståndsmickning av baskagggen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Ok! Ska kolla upp EV N/D 868 se va det är för nåt.

Hittade för övrigt en riktigt bra video på youtube angående uppmickning av trummor

Vid 01:20 mickar dom upp virveln med 2 mickar och ger lite exempel!

Vet dock inte hur mkt det skulle kunna göra på baskaggen.

Postat
Ok! Ska kolla upp EV N/D 868 se va det är för nåt.

Hittade för övrigt en riktigt bra video på youtube angående uppmickning av trummor

Vid 01:20 mickar dom upp virveln med 2 mickar och ger lite exempel!

Vet dock inte hur mkt det skulle kunna göra på baskaggen.

Verkligen bra video. Jag gillar överlag pukljudet bättre när han drar upp micken en bit, det blir liksom mer av allt då. Och vad tydligt det blir att man missar mycket av virvelns sound om man inte mickar även undersidan. Fast jag tyckte nog volymen på den undre micken kunde varit lite lägre.

Postat

Här är en annan bra grej att se på. Här tycker jag det framkommer att, (min personliga smak) att närmickarna sitter för nära, och rumsmicken för långt bort. Pukorna ger ifrån sig mer olika ljud än vad micken uppfattar så där nära. Och rumsmicken sitter så långt bort att ljudet blir lite för luddigt otajt.

Han har en Röde stereomick som OH, man ser den bara vid ca 1:00, vilken skum framåtriktad vinkel han har på den? Där tycker jag lite närhet och krisp av cymbalerna går förlorad, det hörs speciellt på krashen längst bort som inte har någon pukmick nära. Jag skulle absolut ha riktat den stereomicken rakt ner.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.