Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Satt och kollade på vi hade iaf tur med vädret igen ikväll. Dock hade min dvd-spelare problem med filmen då den läste av kapitlena konstigt, så jag satte i den i min studiodator istället. Något jag reagerade på va att mätarna på min dig96 regaerade bara de nedersta. Vilken innebär en peak på ca max -19db (dom är inte så exakta). Jag kollade volymen i VLC, men den va på 100%. Varför så låg peak på film? Eller är det bara svenska filmer (som för övrigt har bra mycket sämre ljud tyvärr än hollywood filmerna). Kan det vara så att 5.1 lju7d som summeras till 2.0 gör att det blir så?

Bara undrar varför 🙂

MVH

Anders

Annons
Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Var inte alltför tvivvlad...stavning 🙂 <-------------

När man gör film så vill man att det skall funka med bilden

Så om du inte tycker ljudet på filmen är riktigt.....

så tror jag du är skadad av att göra musik(mixa-mastra) musik

Är en helt annan deal att göra ljud till film

Postat
Var inte alltför tvivvlad...stavning 😄 <-------------

När man gör film så vill man att det skall funka med bilden

Så om du inte tycker ljudet på filmen är riktigt.....

så tror jag du är skadad av att göra musik(mixa-mastra) musik

Är en helt annan deal att göra ljud till film

Men varför så låg peak? Jag förstår ju att man vill ha kvar mycket dynamik för att den där explosionen ska smälla till osv.

KWS: Tveksam till att man spelar in med olika bitrate då det skulle inneböra en ljudupptagning för 5.1 och en för 2.1, är väll enklare i så fall att mixa en i 2.1 och en i 5.1?

MVH

Anders

Postat

Det är väl klart att det är så. Om en film är inspelad i 5.1 och man slår över till vanlig stereo så är det inte att man slår av center rear och sub. Det är två helt andra mixat ljudkanaler. En dvd klarar upp till 13 kanaler ljud, och det är då i Dolby Digital! Så att där har du fel, Det ÄR två helt olika mixrar!

Postat

Referensnivåer för film ligger kvar på en standard som motsvarar -18 dBFS (i Europa). Musik har jämförelsevis inte haft några strikta referenser utan det har varit en långvarig kapplöpning mot max nivå.

Postat
Det är väl klart att det är så. Om en film är inspelad i 5.1 och man slår över till vanlig stereo så är det inte att man slår av center rear och sub. Det är två helt andra mixat ljudkanaler. En dvd klarar upp till 13 kanaler ljud, och det är då i Dolby Digital! Så att där har du fel, Det ÄR två helt olika mixrar!

Nu kanske jag inte förstår dig. Men att det är två olika mixar va ju det jag skrev, det va det att jag va tveksam till att man spelade in ljudet för 5.1 mixen i en bitrate och spelade in den för 2.1 mixen i en annan bitrate.

Eller är det bara så att jag inte förstår nu vad du menar 😄

MVH

Anders

Postat
Referensnivåer för film ligger kvar på en standard som motsvarar -18 dBFS (i Europa). Musik har jämförelsevis inte haft några strikta referenser utan det har varit en långvarig kapplöpning mot max nivå.

hm...skulle ju förklara en del, men då kommer följdfrågan varför detta inte har utvecklats.

MVH

Anders

Postat
hm...skulle ju förklara en del, men då kommer följdfrågan varför detta inte har utvecklats.

Det har inte funnits någon drivkraft att låta starkare än andra. Tvärtom så ser man fördelar med standarder inom broadcast/video/film. De optimala nivåerna mellan brus och distortion hos analoga komponenter är anpassade efter dessa nivåer. Trycker du på mer får du mindre transparent återgivning.

Och på biografer vill man inte ha olika ljudnivåer för olika filmer. Allt ska ha ungefär samma genomsnittliga RMS.

Postat

Finns inga nivåer bara en massa korvar. Taylor och Jones på den enda rätta gatan.

Vill man ha en bra korv där så är dom bäst många andra tror på grönsaker eller tanken på att äta allt.

Möjligen har jag fel!

Postat

Tror fasen du har rätt där Divine Co. Ska testa nångång 😆

I ämnet film så är det ju ändå så att ljudet på filmerna har blivit mkt bättre genom åren. Speciellt svenska jämfört med hur de lät på tex 80-talet, så nog går ljudtekniken framåt även på film.

Ludde46 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Men varför så låg peak? Jag förstår ju att man vill ha kvar mycket dynamik för att den där explosionen ska smälla till osv.

KWS: Tveksam till att man spelar in med olika bitrate då det skulle inneböra en ljudupptagning för 5.1 och en för 2.1, är väll enklare i så fall att mixa en i 2.1 och en i 5.1?

MVH

Anders

Hej Anders, När man mixar..gör ljud till film så vill man oftast fånga en stämning.......Oftast anser producent eller regissör...vem det nu är som sitter med i post

Att bilden är det viktigaste och allt annat får rätta sig efter det ( det näst viktigaste efter detta, om det nu finns i bild är dialogen )....Alltså innebär det att man skall göra en komposition med bild och ljud som funkar tillsammans....

Ljuden kan vara i stort sett vad som helst....vatten.fågelkvitter.musik etc etc.....kanske inte så lyckat att köra upp vattenbrus med en L2:a där man har en vy över vatten exempelvis....om man vill ha det till att verka lugnt i bild!!

En annan sak man skall ta hänsyn till också, är avståndet i bild till källor du vill lägga ljud på.......

Sen börjar väl fler och fler använda sig av Bob Katz K-skala.....verkar det som...så det kommer kanske att bli en standard ??, vem vet....

Men hur som helst, det är ju producent, regissör som bestämmer när kompositionen är ok

Ludde

Redigerat av Ludde46

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.