Jump to content
Annons

Digital Distribution


Cadboa

Recommended Posts

Annons
Som sagt, det är upp till den som publicerar materialet att betala för sig. Som upphovsman behöver man inte kolla något alls. 🙂

Du menar följande:

Jag och du gör en låt ihop. Vi använder oss av en digital försäljningssite, låt oss kalla den superduperhyperhittar.com.

De som driver den siten har inget avtal med STIM. Vi sätter priset 5 spänn per nedladdad låt.

Menar du att vi kan blåsas på betalningen?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar följande:

Jag och du gör en låt ihop. Vi använder oss av en digital försäljningssite, låt oss kalla den superduperhyperhittar.com.

De som driver den siten har inget avtal med STIM. Vi sätter priset 5 spänn per nedladdad låt.

Menar du att vi kan blåsas på betalningen?

😕

Här gäller det att inte blanda ihop äpplen och päron! 🙂

Dom fem kronorna har inget med Stim att göra.

Däremot ska superduperhyperhittar.com betala en avgift för användning av vårt verk, samma princip som i den hårda världen; ncb-avgiften du vet!

För varje såld download ska dom betala en viss summa till Stim (eller utländsk motsvarighet) och Stim ska betala oss och / eller vårt förlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här gäller det att inte blanda ihop äpplen och päron! 😲

Dom fem kronorna har inget med Stim att göra.

Däremot ska superduperhyperhittar.com betala en avgift för användning av vårt verk, samma princip som i den hårda världen; ncb-avgiften du vet!

För varje såld download ska dom betala en viss summa till Stim (eller utländsk motsvarighet) och Stim ska betala oss och / eller vårt förlag.

Men hur är det nu, styrs inte vart pengarna ska av ISRC-koden och inte vem som är ansluten vart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en otroligt bra tråd - var en del som kom fram där och mycket lärorikt att höra alla. För mig var recordunion.com helt okänt - har ej kollat dem än - men tack för det tipset. (säger en del om min koll)

Just nu är det tal om IRSC koder - och att man måste ha ett reggat företag för att köpa en sån kod. Att köpa en sån kod av IFPI kostar 400kr, men enbart om man är ett företag, firma etc etc.

Dessa fakta innebär att ingen independent bolagslös typ kan inneha rätten för sin egen digitalt distribuerade musik. FY

...

Alla låtar som man ska sälja digitalt måste ha en sån kod.

Problemet med t.ex tunecore är att dom fixar den koden själva, man får deras - man blir dom?? . - Ajj, dom tar över pengarna???

Kan bli svårt att veta ens rättigheter efter det`? Eller?

Givetvis hävdar de att så inte är fallet och att allt är bra.

Finns inga tvister än med Tunecore vad jag sett, men hela konceptet att överlåta inkomsterna i deras händer genom IRSC koden är ju dåligt.

Avråder därmed att anlita .

Tack för att ni läser - (kanske borde gjort nytt Topic av det här, whatever)

Cya

Cad

Redigerat av Cadboa
Link to comment
Dela på andra sajter

Man överlåter inga rättigheter med ISRC-koden. Om du menar upphovsrätt eller rätten att mångfaldiga verken.

ISRC-koden som ligger inbäddat på cd-n talar om vem som ska ha stålarna bara.

Japp, och äger man inte ISRC-koden själv då får man lita på att den som gör det betalar ut pengarna till upphovsmannen/männen.

Så åker man snålskjuts på någon annans ISRC-kod så bör man trippelkolla att utbetalningar vidarebefodras som de ska till en själv eller berörda.

CDBABY till exempel (såsom flertalet andra sajter) erbjuder ju deras ISRC-koder, så vitt jag vet så betalar dom också ut pengar dom får in. Sannolikt gör fler på detta sätt.

Är det en mindre seriös verksamhet bakom så finns det en relativt stor risk att bli blåst på sina pengar här om man inte reglerar detta specifikt i avtalet.

Vill man inte ta några chanser ska man skaffa sig egna koder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en otroligt bra tråd - var en del som kom fram där och mycket lärorikt att höra alla. För mig var recordunion.com helt okänt - har ej kollat dem än - men tack för det tipset. (säger en del om min koll)

Står en hel del om liknande siter, ISRC mm i nummer 9 av Studio 2009.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant där - menade nog rätten över pengarna mer. (redigerade ovan)

Får hoppas att IFPI fixar att man som icke bolag kan köpa rätten över sina pengar dvs ISRC kod :/

Vore ju bra - hmm

Cad

Redigerat av Cadboa
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant där - menade nog rätten över pengarna mer.

Får hoppas att IFPI fixar att man som icke bolag kan köpa rätten över sina pengar dvs ISRC kod :/

Vore ju bra - hmm

Cad

Du måste visa att det inte är något enstaka verk du vill ha bolagskod till - för det är ju inte ISRC-kod du skaffar från ifpi, det är en bolagskod.

500 kr kostar den, inkl mervärdesskatten. Du måste "bevisa" att du har för avsikt att syssla med detta år framöver, varaktighet ska råda.

Det är sedan viktigt att du har ett cd-brännarprogram som kan lägga in ISRC-koder också, om du tänkt pyssla med sådana produktioner.

Om man har en master (eller låtar) man skickar till en cd-fabrik så tror jag att de lägger in ISRC-koderna. Då har vi ditt dilemma igen...

Alltså, skicka en master med isrc-koder inlagda redan om du ska låta mångfaldiga i fabrik.

Så har jag fattat det, men någon annan får gärna rätta mig om det är fel!

Program med isrc-kod-möjlighet är t.ex. Version 7.3 Deluxe av Sonic Record Now! Jag tror också att någon version av Nero klarar det.

Däremot går det inte i Disc Creator, förinstallerat på Toshibas datorer. Inte heller grundversionen av Sonic Record pallar det.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste visa att det inte är något enstaka verk du vill ha bolagskod till - för det är ju inte ISRC-kod du skaffar från ifpi, det är en bolagskod.

500 kr kostar den, inkl mervärdesskatten. Du måste "bevisa" att du har för avsikt att syssla med detta år framöver, varaktighet ska råda.

Det är sedan viktigt att du har ett cd-brännarprogram som kan lägga in ISRC-koder också, om du tänkt pyssla med sådana produktioner.

Om man har en master (eller låtar) man skickar till en cd-fabrik så tror jag att de lägger in ISRC-koderna. Då har vi ditt dilemma igen...

Alltså, skicka en master med isrc-koder inlagda redan om du ska låta mångfaldiga i fabrik.

Så har jag fattat det, men någon annan får gärna rätta mig om det är fel!

Program med isrc-kod-möjlighet är t.ex. Version 7.3 Deluxe av Sonic Record Now! Jag tror också att någon version av Nero klarar det.

Däremot går det inte i Disc Creator, förinstallerat på Toshibas datorer. Inte heller grundversionen av Sonic Record pallar det.

🙂

//:debatt

Man kanske inte ska ge sig i slag med att skaffa en egen ISRC till första låten, utan först när man vet att man kommer hålla på ordentligt.

Jag hade t.ex. ingen som helst aning hur jag skulle göra 2007 när jag började kika på sånt här, jag fick ISRC av min aggregatör.

Att ta fram egen master är något jag starkt avråder ifrån, de finns dom som har detta som yrke och det finns en anledning till det.

Man betalar för kunskapen som krävs för att ta fram en korrekt så kallad master enligt Red Book standard, där ingår bland annat att mata in ISRC-koder mm.

Men visst, det finns ett flertal program på marknaden för att göra det som i teorin motsvarar en korrekt master, men då blir det snabbt väldigt teknikskt.

En master är ju inte bara en 'hembränd CD-skiva', man kan börja surra om offset för lasern och hur CD-brännaren är inställd och beter sig mm mm.

För att inte nämna själva mastringsprocessen....

Nu är jag ingen expert på området, men jag känner till en del om detta i alla fall baserat på min erfarenhet och betalar gladeligen en slant för att få det korrekt utfört.

Länk till Wikipedia angående Red Book standarden

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompletterar tråden som på slutet handlat om förvisso intressanta saker men har svävat iväg lite från ämnet som är digital distribution.

Citat från STIMs hemsida angående NCB-avgiften som jag tror fler än jag undrat över:

"Jag tänkte sälja ett album bara för nedladdning via iTunes eller någon annan digital butik. Ska jag betala NCB-avgift?

I detta fall är det distributören av musiken som betalar NCB-avgiften, i detta fall iTunes eller den webbutik du väljer."

Länk till ovanstående - titta under kategorin skivutgivning (verkligen logiskt..)

Redigerat av Voide
Link to comment
Dela på andra sajter

Böcker har ju ISBN nummer vilket det går att få som privatperson. Så borde det också vara för ISRC koder. Dvs. Istället för att IFPI delar ut koderna så kanske man kunde lägga det på Kungliga Biblioteket?

Hörde att det finns de som lobbar för sånt. Tror inte det går så bra dock 😕

Cad

Link to comment
Dela på andra sajter

Böcker har ju ISBN nummer vilket det går att få som privatperson. Så borde det också vara för ISRC koder. Dvs. Istället för att IFPI delar ut koderna så kanske man kunde lägga det på Kungliga Biblioteket?

Hörde att det finns de som lobbar för sånt. Tror inte det går så bra dock 😕

Cad

Sverige är som vanligt efter, var ju samma cirkus när bara företag fick registrera .se domän-namn tidigare.

Självklart är det bra med någon typ av 'kontroll' men att ha företag är inget bra filter och inte heller någon garanti för kvalitet.

Lite märkligt också att ISRC bara stöder tvåsiffrigt årstal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Böcker har ju ISBN nummer vilket det går att få som privatperson. Så borde det också vara för ISRC koder. Dvs. Istället för att IFPI delar ut koderna så kanske man kunde lägga det på Kungliga Biblioteket?

Hörde att det finns de som lobbar för sånt. Tror inte det går så bra dock 😕

Cad

I och med att det inte finns några restriktioner för befintliga bolagskods-innehavare, att dela ut koder till andra, så ser jag det nog som ett väldigt litet problem.

Som innehavare av en bolagskod kan man - åtminstone om man inte själv gör mer än 1000 produktioner om året - dela ut koder till privatpersoner exempelvis mot en administrationsavgift på några tior. Själv använder jag ett väldigt litet antal produktionsnummer med min bolagskod, så hojta till om ni behöver ISRC-koder till era album, så löser vi det - så slipper ni köpa det hos siten som ni lägger musiken hos. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...