Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej hej!

min gura (line 6 variax 500) har vart cp ett tag, så idag bestämde jag mig för att fixa det, eftersom jag inte kunnat spela in nånting pga detta. problemet har varit följande.

gitarren har varit stämd. jag har kunnat ta barreackord med lägsta grundtonen på e-strängen, både moll och dur utan problem. men om jag vill ta ett barré med lägsta grundtonen på a-strängen (man säger väl barre även för detta?), säg ett högt e eller f, då svajar det, eller svänger, eller va man säger. jag märkte att det var b-strängen som var boven i dramat. stämmer jag ner den lite lite, då slutar det svaja, men då svajar det istället på ackord utifrån e-strängen. jag antog detta var ett intoneringsproblem, så var idag å köpte nya strängar, och satte mig att intonera. gitarren var rejält dåligt intonerad, men fick till slut ordning på det, dvs så att strängarna stämmer löst och på 12e bandet. MEN, problemet kvarstår ändå. det svajar lika mycket fortfarande. va är det frågan om egentligen?

kan det bero på halsen? för några år sen när vädret ställde om totalt så fick jag justera dragstången pga att gitarren bytte ut vissa toner mot endast skrammel, men det va ändå minst 3 år sen.

jag vill helst inte lämna in gitarren eftersom jag bor i borås och här finns bara musiklagret och då kommer det ta en månad innan jag får se gitarren igen.

hoppas nån kan ha nån idé om va det handlar om, trevlig helg!

Annons
Postat

Håll ner strängen på första och tolfte band. Be en kompis slå till strängen och lyssna ifall strängen ljuder ut fritt, lättare att höra om gitarren är inkopplad. Om du hör att den skramlar ligger den emot någon bandstav, och du behöver "dra åt gitarrhalsen" (eller vad det egentligen heter), eller helt en enkelt böja halsen någon millimeter. Det går nämligen en stång genom hela halsen, och om man skruvar åt den så böjs halsen, och strängen når inte till bandstaven. Den stången skruvar du åt under ett litet lock som oftast sitter på huvudet (se bild). Skruva väldigt försiktigt och testa om strängen skramlar, skruva lite till, osv. Sen får du intonera om gitarren igen. Detta behöver man oftast bara göra på gamla gitarrer som av ålder har fått en böjd hals.

DSC01633-1.jpg

VIKTIGT: Jag har aldrig gjort det här själv, bara lärt mig det av min gitarrnörd till lärare, och jag kan mycket väl ha fel. Jag ansvarar inte för någonting du gör med din gitarr, utan föreslår att du försöker hitta någon gitarreperatör i närheten och snacka med denne. Det är alltid lättare att se vad problemet är om man ser det med egna ögon.

Hoppas det löser sig!

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nja nu har ju inte intonering något med dragstången att göra. Han har inte ju sagt något om att han har problem med bandrassel. Eller om det är det som han menar med svaj? 🙂

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)

nej precis. jag har som sagt redan vart på dragstången för några år sen, men jag ska ändå testa det du nämnde. jag läser i diverse trådar om att man ska kontrollera så att halsen inte är sned, men hur gör man egentligen det? vattenpass?

fan det här är så frustrerande. vad jag menar med svaj är att det låter ostämt, trots att gitarren är stämd och ska va intonerad. man hör ju det jättetydligt om man har på lite dist och tar två toner eller fler i ett ackord, stämmer det inte hundra då så blir det det där svajandet. lite som tremolo, fattar ni hur jag menar?

Redigerat av merdeman
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du ska aldrig försöka intonera med dist på. Sen glöm det där med sned hals. Det är ovanligt men det vanligaste svaret många får är att kolla det. Det är dåligt svar eftersom sagt var det nästan aldrig handlar om de.

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)

nej jag intonerar inte med dist, jag intonerar med gitarren direkt till stämapparat. det är när jag testar sen med dist som det låter sådär. alltså det är precis som det är lite ostämt MEN det är inte ostämt, alla strängar stämmer både löst och på tolfte bandet, det är bara när jag spelar barre med lägsta grundtonen på a-strängen. och det är b-strängen som blir falsk. känns som jag inte förklarat bra, för mitt problem verkar missuppfattats.

Redigerat av merdeman
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja precis som Slejnard säger så är det inte helt rätt intonerat än. Men vad använder du för stämapparat till den? Billiga skitstämmare ska man inte använda. Det brukar inte bli bra med såna.

Postat (redigerat)

borttaget

Redigerat av trombonisten
Postat

Du säger att du intonerat vid 12:e band? Stämmer det där då?

Har du provat med flageoletterna vid 12:e band och stämt efter dessa? Antar att du dubbelkollar samtidigt att dom lösa strängarna stämmer?

Att intonera är att kompensera bristerna.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Du säger att du intonerat vid 12:e band? Stämmer det där då?

Har du provat med flageoletterna vid 12:e band och stämt efter dessa? Antar att du dubbelkollar samtidigt att dom lösa strängarna stämmer?

Att intonera är att kompensera bristerna.

Man måste inte köra med flagolett för att få det bra intonerat. Går lika bra med anslag där också. Men det bästa tycker jag är att göra båda delarna.

Postat (redigerat)
Det beror ju också på hur hårt man trycker på strängarna. Tar du ett barreackord är det lätt hänt att du trycker olika hårt på strängarna och då låter det ostämt.

Annars finns det ju speciella halsar som sägs låta renare än vanliga, som true temperament:

http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=1&sgo=1

ja men det märkliga är ju att problemet inte varit förut, och jag spelar alltid in med barréackord då jag föredrar hur det låter. jag bytte lägenhet i januari och jag vet ju att det hyfsat ofta påverkar gitarrer, men problemet kom inte förrän i juli, kan ju kanske berott på den första rejäla värmen kanske, hade då 30-32 grader i lägenheten tills det blev kallare ute.

verkar jävligt intressant med en sån hals men 575 euro har jag inte råd med i dagsläget.

nja jag har inte intonerat enbart på 12e bandet, jag har intonerat som jag fått lära mig att man ska, för det är väl det man ska gå efter, se till att det stämmer löst och på tolfte bandet. det stämmer ju inte bara på tolfte bandet, alla band stämmer, jag har kontrollerat med två olika tuners och båda visar att det stämmer. ändå kvarstår problemet.

Redigerat av merdeman
Postat
Man måste inte köra med flagolett för att få det bra intonerat. Går lika bra med anslag där också. Men det bästa tycker jag är att göra båda delarna.

Det sa jag inte heller, men det är en större chans att han böjer strängen eller påverkar tonen på oönskat sätt om man trycker ner tonen normalt. Sen tycker jag att det är lättare att höra skillnad i öppna strängar kontra flageoletterna vid 12:e band, om den är för hög eller låg. Men det är bara ett av många arbetssätt.

Tipset är att du går på problemområdet om du intonerat efter 12:e band och du fortfarande har problem. Se till att justera där du har problem och se om det hjälper. Om det är barré på sjunde band eller vad det nu kan vara.

Postat (redigerat)

Den gitarren har väl inga vanliga mickar? Annars kan det vara så att micken sitter för nära strängen, då kan man få väldigt skumma missljud pga magnetdragning i strängen.

Är du hundra på att du inte töjer nån sträng bara aningen när du tar ackorden? Det behövs så j-a lite när man fläskar på med mycket gain och dist.

Redigerat av Guitar Nilsson
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är ganska vanligt med sneda halsar från vissa tillverkare tyvärr... framförallt på billigare instrument. Så det kan mycket väl vara så. Det kan även vara så att halsen inte stämmer på banden och då spelar det ingen roll hur du intonerar.

Redigerat av Analogfreak
DieHard (oregistrerad)
Postat

Sen inte att förglömma att ingen gitarr kan vara bra stämd över hela halsen. Ta och kolla det med. Är det bra stämd vid runt 12:e bandet och ganska ostämd vid de första banden?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Den gitarren har väl inga vanliga mickar? Annars kan det vara så att micken sitter för nära strängen, då kan man få väldigt skumma missljud pga magnetdragning i strängen.

Nej de där gurorna har inga mickar.

Är du hundra på att du inte töjer nån sträng bara aningen när du tar ackorden? Det behövs så j-a lite när man fläskar på med mycket gain och dist.

Jäpp. Och har man små fingrar som mig är det oundvikligt att det där händer.

Postat

Ett fel som kan driva en till vansinne, det är nog inte det felet på den här Variaxen, men om någon glad amatör filat ner spåren i sadeln för att strängarna legat för högt, så kanske strängen vilar en bit in i sadeln i stället för exakt på kanten.

Och är sadeln för hög ger det intoneringsproblem på speciellt första och andra bandet. Tonen blir för hög, som om man töjer strängen.

Postat (redigerat)

nej precis inga vanliga mickar, det är piezomickar, men jag har haft gitarren sen 03 och förutom skrammel som jag fick bort genom att justera dragstången för några år sen har den varit klanderfri. problemet har kommit nu och jag har aldrig ändrat nånting på den mer än att bytt strängar, alltid kört samma strängar, samma som va på den när jag köpte den, just för att undvika intoneringsproblem. d'addario nickel wound xl regular light gauge 010-046 exl 110. dessa:

http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=2112

sen skulle jag väl inte säga att det är en billig gitarr. gav 8000 för den så ingen värsting heller, men vad jag vill minnas när dessa lanserades fick den bra kritik i diverse tidningar och webbsidor inte bara för hur den lät utan även för själva konstruktionen och bygget.

jag har suttit en stund nu och försökt lite till och även kontrollerat flagoletterna på 12e bandet och det stämmer finfint. jag ska säga att det har blivit bättre, dock inte hundra än. jag kollade hur greppbanden ser ut och dom är ju lite nedslitna runt dom band jag spelar på oftast. kan det bero på det? det kanske bara är så att jag måste byta dom, eller hela halsen.

Redigerat av merdeman
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag vet en som gjorde avdrag för flagoletter i deklarationen och det gick igenom...

Postat

Skattmasen trodde kanske att fagott stavas flageolett?

Ang intoneringen, om halsen måste ha så spooky bandstavar som specialhalsen för att vara exakt så inser man att man aldrig får till en gitarr exakt.

Om du spelar gitarren line direkt in i bordet och lyssnar enbart med lurar, är det lika då också? Annars kunde det vara nåt rumsakustiskt fenomen nu när du flyttat? Långsökt antagligen.

DieHard (oregistrerad)
Postat
nej precis inga vanliga mickar, det är piezomickar, men jag har haft gitarren sen 03 och förutom skrammel som jag fick bort genom att justera dragstången för några år sen har den varit klanderfri. problemet har kommit nu och jag har aldrig ändrat nånting på den mer än att bytt strängar, alltid kört samma strängar, samma som va på den när jag köpte den, just för att undvika intoneringsproblem. d'addario nickel wound xl regular light gauge 010-046 exl 110. dessa:

http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=2112

sen skulle jag väl inte säga att det är en billig gitarr. gav 8000 för den så ingen värsting heller, men vad jag vill minnas när dessa lanserades fick den bra kritik i diverse tidningar och webbsidor inte bara för hur den lät utan även för själva konstruktionen och bygget.

jag har suttit en stund nu och försökt lite till och även kontrollerat flagoletterna på 12e bandet och det stämmer finfint. jag ska säga att det har blivit bättre, dock inte hundra än. jag kollade hur greppbanden ser ut och dom är ju lite nedslitna runt dom band jag spelar på oftast. kan det bero på det? det kanske bara är så att jag måste byta dom, eller hela halsen.

Ja slitna band ställer till problem och är de nedslitna är det inte konstigt. Det går inte få det bra stämt med nedslitna band. Du får helt enkelt lämna in den för omslipning. Så du får allt vara utan guran ett tag i alla fall.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

------------------dubbelpost

Redigerat av DieHard
  • 3 veckor senare...
Postat

yo, vart på en liten tysklandsturné med bandet därav inaktivitet. blir att lämna in guran för jag orkar inte slita hår mer. överlever utan då det ändå är mycket annat just nu, gigs och arbeit. tack för svar och synpunkter!

Postat

merdeman fick du ordning på gitarren ??

Det låter som du annars har fått intonering och hals inställning riktig. Visserligen finns ju risken att hlsen har slagit sig även om, som DieHard säger detta är ganska ovanligt. En skev hals går att kontollera genom att man synar den från stallet och mot huvudet eller viceversa, det kan vara svart att se vad man skall titta efter om man är otränad. Då detta sätt ser du även om halsen är rak eller har för stor relief. Vidare analys bör göras med linjal och radiumbrickor vilket du antagligen inte har tillgång till.

Vore hur som helst intressant att höra vad felet var!!

• 2 veckor senare...
Postat
Ett fel som kan driva en till vansinne, det är nog inte det felet på den här Variaxen, men om någon glad amatör filat ner spåren i sadeln för att strängarna legat för högt, så kanske strängen vilar en bit in i sadeln i stället för exakt på kanten.

Och är sadeln för hög ger det intoneringsproblem på speciellt första och andra bandet. Tonen blir för hög, som om man töjer strängen.

Så är det på min skitgitarr, även om ingen vart och filat. Har du, TS, kollat sadeln så strängarna sitter tight?

Postat

har inte lagt nån tid på problemet då jag inte orkat bry mig för detta har fått mig att tappa motivationen för att göra gitarrbaserad musik. ska göra beats ett tag nu istället till ett av mina andra projekt. inga förbannade instrument bara samplingar och synth. kommer väl lämna in gitarren nån gång när jag känner att jag vill göra instrumentbaserad musik igen. kan inte nåt företag göra en gitarr i dött material? det hade jag hurrat för. det kanske redan finns? jag köper ju inte det där snacket om att material gör SÅ stor skillnad i ljudet, inte så gemene man hör den iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.