Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har precis köpt in ett Focusrite Saffire LE samt en JJLabs BMC2 mic. Har köpt detta på rekommendation av en kompis som har haft samma utrustning.

Tyvärr har jag problem, och kan inte på egen hand fundera ut vad det kan röra sig om. :-(

Mina problem:

Ljudkortet ger ifrån sig ett brus även när microfonen är urkopplad.

Jag måste sätta gain på max på ljudkortet för att ljudnivån ska bli någorluna okej. Detta för bruset till en nivå jag inte kan spela in med.

Jag sitter med en MacBook 2.4ghz

Är det någon som vet hur jag kan få bort bruset? Enligt min kompis har det inte varit så för honnom, och han använde också en MacBook.

Tacksam för svar :-)

Annons
Postat
Hej!

Jag har precis köpt in ett Focusrite Saffire LE samt en JJLabs BMC2 mic. Har köpt detta på rekommendation av en kompis som har haft samma utrustning.

Tyvärr har jag problem, och kan inte på egen hand fundera ut vad det kan röra sig om. :-(

Mina problem:

Ljudkortet ger ifrån sig ett brus även när microfonen är urkopplad.

Jag måste sätta gain på max på ljudkortet för att ljudnivån ska bli någorluna okej. Detta för bruset till en nivå jag inte kan spela in med.

Jag sitter med en MacBook 2.4ghz

Är det någon som vet hur jag kan få bort bruset? Enligt min kompis har det inte varit så för honnom, och han använde också en MacBook.

Tacksam för svar :-)

Du har inte fått brusfritt med din utrustning sen du köpte den. Kan vara hårdvarufel.

Felsök.

Prova att byta ut kompisens mick mot din mick i hans studio och se om micken funkar ok.

Gör den det prova att använda ditt ljudkort i hans setup.

Postat
Du har inte fått brusfritt med din utrustning sen du köpte den. Kan vara hårdvarufel.

Felsök.

Prova att byta ut kompisens mick mot din mick i hans studio och se om micken funkar ok.

Gör den det prova att använda ditt ljudkort i hans setup.

Tack för svar! Problemed kan inte ligga i micen eftersom bruset finns där även när den är urkopplad. Jag har altså inte något inkopplat till mitt Saffire LE, men ändå finns bruset där när jag skjuter reglaget till input mix i Saffire LE Control. Att det är ett hårdvarufel är inte alls troligt eftersom jag just just bytt ljudkortet och fick ett sprillans nytt idag med samma problem :-)

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Tack för svar! Problemed kan inte ligga i micen eftersom bruset finns där även när den är urkopplad. Jag har altså inte något inkopplat till mitt Saffire LE, men ändå finns bruset där när jag skjuter reglaget till input mix i Saffire LE Control. Att det är ett hårdvarufel är inte alls troligt eftersom jag just just bytt ljudkortet och fick ett sprillans nytt idag med samma problem :-)

Tror du har problem med gain-strukturen, har du dämpsatsen inkopplad på miken? Vilket program använder du? Lyssnar du genom monitorer eller hörlurar, eventuell mixer ?

Postat
Tror du har problem med gain-strukturen, har du dämpsatsen inkopplad på miken? Vilket program använder du? Lyssnar du genom monitorer eller hörlurar, eventuell mixer ?

Dämpsatsen (-10 dB) är inte påslagen och jag använder Logic Pro. Lyssnar genom hörlurar, och har ingen mixer.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Tror du har problem med gain-strukturen

Vilken struktur har du problem med?

Postat
Dämpsatsen (-10 dB) är inte påslagen och jag använder Logic Pro. Lyssnar genom hörlurar, och har ingen mixer.

Ja då har du nog gainat lite fel, dessutom så hörs brus tydligare i hörlurar än i högtalare.

Postat
Ja då har du nog gainat lite fel

Vad grunder du den slutsatsen på?

dessutom så hörs brus tydligare i hörlurar än i högtalare.

Givet att man har samma lyssningsvolym?

Postat

Givet att man har samma lyssningsvolym?

Att man hör brus i hörlurar för att de helt enkelt sitter närmare öronen är jag också medveten om. Men det jag pratar om här är ett väldigt högt brus i förhållande till vad jag hör genom min mic. Och som sagt, att jag även hör samma brus när micen är helt urkopplad.

Postat

Just för att han hör brus som inte ska vara där. Så in med högre signalnivå och sänk på utgången alt. dra ned kanaler som inte används eller använd noisegate'ar i programmet.

Att man lättare hör brus i hörlurarna i monitorerna beror inte bara på volymen utan också på att brus ofta maskeras av bakgrunds/miljöljud när man lyssnar i högtalare.

Postat

Jag kan säga det att jag har samma mic, och den är väldigt brusig i sig normalt. Jag har aldrig lyckats fått till en bra inspelning med den mikrofonen!

/ Daniel

Postat
Jag kan säga det att jag har samma mic, och den är väldigt brusig i sig normalt. Jag har aldrig lyckats fått till en bra inspelning med den mikrofonen!

/ Daniel

Hans problem med bruset verkade inte komma från micken, tror du har placerat micken fel eller använder fel preamp till den om du tycker att den brusar för mycket kan iofs vara så att micken eller kabeln är defekt också.

Postat
tror du har placerat micken fel eller använder fel preamp till den om du tycker att den brusar för mycket kan iofs vara så att micken eller kabeln är defekt också.

Eller så är det mikrofonen som har ett lågt signal-/brusförhållande.

Postat

Tack för alla svar. Dock, som jag sagt så uppstår det här bruset inte någon stans mellan ljudkortet och microfonen. Denna slutsatsen drar jag eftersom ljudkortet inte har *någonting* inkopplat och jag hör bruset ändå. 🙂

Altså; jag har mitt Saffire LE inkopplat via 6-pins firewire till min MacBook pro. Mina hörlurar är inkopplade till Saffire LE och bruset uppstår. Någon som vet vad detta kan bero på?

Detta är vad jag har försökt med hittils -utan resultat:

Koppla bort strömadaptorn.

Dra ut strömmen till all närliggande elektricitet.

Flyttat plats i hopp om att det ska vara elektriska störningar på den plats jag sitter.

Stänga av det trådlösa nätverket 🙂

Ändra inställningar i Saffire Control.

Jag förstår verkligen inte vad det kan vara 🙁

Postat

Mitt senaste inlägg var egentligen riktat till NoMoney.

Till Daved: Du skriver att bruset kommer när du drar upp reglaget för input mix. Om jag förstått saken rätt (har aldrig använt ett Saffire LE) är det lyssningen på ljudkortets ingångar. Dessa behöver du inte dra upp ifall du inte tänker använda ljudkortets ingångar till något.

Postat

Så brusig är inte den micken om det nu inte är fel på den.

Postat

Hur går det?

Du har uteslutit micen och hårdvarufel.

Här kommer (i all ödmjukhet) några tips för att fortsätta felsökandet:

- Inställningar Saffire Control. Det är lätt att gå bort sig i början. Jag skulle överväga att installera om för att få default-inställningar.

Jag har ett Saffire (utan LE) och där blir man erbjuden att uppgradera firmware vid installation. Gör det isf!

Senaste versionerna:

http://focusrite.com/support/software/saffire_le/

Notera även att man använder inställningen "Track" i inspelningsläge, och "Card" i uppspelningsläge. Brusar det förresten i båda dessa lägen?

- Lyssning. Vad har du för lurar? De kanske är för trögdrivna för Saffires relativt svaga förstärkare. Vet dock inte om detta skulle skapa brus, eller bara låg signal. Har du möjlighet att testa utgång 1/2 i en vanlig stereo? Du behöver då två TRS->RCA-kablar.

- Testa att sätta Saffire som default ljudkort i datorn och spela upp någon typ av ljudfil, utan Logic inblandat. Samma symptom?

Lusläs manualerna:

http://focusrite.com/support/user_guides/saffire_le/

Postat
Hur går det?

Du har uteslutit micen och hårdvarufel.

Här kommer (i all ödmjukhet) några tips för att fortsätta felsökandet:

- Inställningar Saffire Control. Det är lätt att gå bort sig i början. Jag skulle överväga att installera om för att få default-inställningar.

Jag har ett Saffire (utan LE) och där blir man erbjuden att uppgradera firmware vid installation. Gör det isf!

Senaste versionerna:

http://focusrite.com/support/software/saffire_le/

Notera även att man använder inställningen "Track" i inspelningsläge, och "Card" i uppspelningsläge. Brusar det förresten i båda dessa lägen?

- Lyssning. Vad har du för lurar? De kanske är för trögdrivna för Saffires relativt svaga förstärkare. Vet dock inte om detta skulle skapa brus, eller bara låg signal. Har du möjlighet att testa utgång 1/2 i en vanlig stereo? Du behöver då två TRS->RCA-kablar.

- Testa att sätta Saffire som default ljudkort i datorn och spela upp någon typ av ljudfil, utan Logic inblandat. Samma symptom?

Lusläs manualerna:

http://focusrite.com/support/user_guides/saffire_le/

Ingen förändring hittils.

Jag har installerat den senaste firmwareuppdateringen.

Jag använder mig av ett par Sennheiser HD 212Pro.

Har tyvärr inga TRS->RCA-kablar men börjar bli beredd att skaffa för felsökningens skull.

När jag använder Saffire som default ljudkort och spelar upp musik har jag inga problem. Jag får bara bruset när jag lyssnar på vad som kommer in i ljudkortet, dvs ändrar input mix, eller sätter på monitoring/record enable i Logic. Av detta drar jag slutsatsen att det inte kan ha med hörlurarna att göra.

Att koppla in strömadaptorn ger ingen effekt, möjligen lägger det till ett svagt brummande ljud - altså har jag den inte inkopplad.

Det känns som om att signalen från min mic behöver bli starkare. I så fall skulle jag kunna hålla gain-reglaget nere och slippa bruset?

Postat
Har tyvärr inga TRS->RCA-kablar men börjar bli beredd att skaffa för felsökningens skull.

Jag skulle börja med att se till att förstå vad alla rattar och reglar i SaffireControl LE gör.

drar jag slutsatsen att det inte kan ha med hörlurarna att göra.

Nä, det har inte med lurarna att göra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.