Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Soundet jag vill få fram är nåt i stil med sången (Ron Sexsmiths) + den akustiska gitarren i Ane Bruns "song no.6". Till min hjälp har jag en SPB1 kondensatormikrofon och en stålsträngad ibanez. Har inget reflexionsfilter eller liknande men jag mickar upp såpass nära ljudkällan (följer tipsen i Studios inspelningsspecial) att ev. reflektioner inte borde spela jättestor roll för varken sång eller gitarr tänker jag?

Mitt stora problem är att få ljudet att fylla upp ljudbilden (bara gitarr + sång alltså) men över huvud taget låter det inte alls som låten jag nämnde. Brukar pröva mig fram med lite inställningar på EQ och kompressor samt reverb, men har i princip noll koll på mixning så alla konkreta tips på hur man kan få fram soundet jag pratar om mottages tacksamt.

• 2 veckor senare...
Annons
Postat
Soundet jag vill få fram är nåt i stil med sången (Ron Sexsmiths) + den akustiska gitarren i Ane Bruns "song no.6". Till min hjälp har jag en SPB1 kondensatormikrofon och en stålsträngad ibanez. Har inget reflexionsfilter eller liknande men jag mickar upp såpass nära ljudkällan (följer tipsen i Studios inspelningsspecial) att ev. reflektioner inte borde spela jättestor roll för varken sång eller gitarr tänker jag?

Mitt stora problem är att få ljudet att fylla upp ljudbilden (bara gitarr + sång alltså) men över huvud taget låter det inte alls som låten jag nämnde. Brukar pröva mig fram med lite inställningar på EQ och kompressor samt reverb, men har i princip noll koll på mixning så alla konkreta tips på hur man kan få fram soundet jag pratar om mottages tacksamt.

Ligger ju en massa andra olika ljud på låten också.

kontran fyller mycket. Även en elgit hörs b.la

Postat

För gitarren behöver du ett ganska "ljuddött" rum och micka inte för när hålet med en kondensator mikrofon, för då får du en bashöjning som kallas för proximity effekt, om den vill man helst slippa. Jag skulle nog prova en småmembranig kondensatormikrofon riktad lite snett mellan det tolfte bandet och hålet. Komprimera ganska hyfsat hårt och kanske lägga på en exciter. Nu har jag ingen aning om hur din gitarr låter med du kan ju göra ett försök. 😕

Postat

Tack! Jo, inser att det ligger rätt mycket andra instrument på den låten. Kanske var ett dåligt exempel, men sången och gitarren på Ane Bruns låtar över huvud taget brukar låta så härligt torr på nåt sätt. Mickar upp gitarren ungefär som du beskriver med min spb1 kondensatormick. Ljudet i gitarren kan väl beskrivas som ganska mjukt för att vara en stålsträngad. Rummet är en liten betonglägenhet utan allt för många naturliga absorbatorer (eller vad det kallas) så det är väl knappast optimalt men det kanske inte spelar så stor roll om man mickar upp nära och bara spelar in separata instrument? Komprimering låter som ett bra tips, har bara svårt att få riktig kläm på det. Nåt förslag på hur en "hård" inställning kan se ut? Exciter verkar ju också spännande. Får läsa på lite mer om det. Fler tips?

Postat

ja, komprimering är inte så lätt att få kläm på.. jag kan försöka få fram lite exempel på det. Rummet kan ofta ställa till en del problem med alla reflektioner, det kan också bli bra, men sen är det problemet med "proximity effekt". Man brukar micka upp akustiska gitarrer på kanske 30 cm avstånd för att det inte ska uppstå, då hänger även mycket utav rummet med. Excitern lägger på övertoner som får den att låta lite mer "glittrig" eller vad man ska säga.. haha.. 😆

Men det bästa är att prova sig fram och se vad som passar bäst.. inga idéer är dåliga.

Postat
ja, komprimering är inte så lätt att få kläm på.. jag kan försöka få fram lite exempel på det. Rummet kan ofta ställa till en del problem med alla reflektioner, det kan också bli bra, men sen är det problemet med "proximity effekt". Man brukar micka upp akustiska gitarrer på kanske 30 cm avstånd för att det inte ska uppstå, då hänger även mycket utav rummet med. Excitern lägger på övertoner som får den att låta lite mer "glittrig" eller vad man ska säga.. haha.. 🥰

Men det bästa är att prova sig fram och se vad som passar bäst.. inga idéer är dåliga.

glittrig är ett grymt bra ord för att beskriva en exciter...

apropå rumsljudet.

Pröva stänga in dig själv och framförallt gitarren med madrasser på något sätt.Garderoben brukar alltid kunna vara hjälpsam. Det är ju en klassisk hemstudio setup.Kanske inte det bästa ljudet ...men hellre det än betong-eko.

Postat

Ja, det låter som ett bra tips! Var lite sugen på att testa bunta upp runt micken på nåt sätt med lite täcken eller nåt bara för att se om man hör nån skillnad. Exciter låter också bra. Gitarren blir lite trist i nuläget. Även om man slänger på lite reverb. Även läst om att göra 2 inspelningar av gitarren och panorera ut. Borde kunna ge rätt fin effekt tänker jag. Bara svårt att få pejl på den där kompressorn som sagt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.