Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Fel forum, tänker en del men jag tror inte det. Har, med stort intresse, lusläst allt kring stereoinspelning i senaste Studio. Funderar kring detta och en intervju jag läste i MM för några år sedan. Man intervjuade då legendaren Bruce Swedien. Jag tror också jag läst någon intervju för ännu längre sedan i Hifi & Musik med samme man.

Han spelade in vartenda litet instrument i stereo! Många mickar och kanaler blir det! Om jag inte missminner mig lydde hans resonemang ungefär så här: "När jag lyssnar till ett instrument, hör jag det med bägge mina öron och därför skall också instrumentet spelas in med två "öron". Nåt sånt ungefär....

Nu börjar jag fundera över hur han gör mer exakt, vad tror Ni? Jag lyssnade lite nyss på Michael Jacksons "Jam" och "Black Or White". Det låter naturligtvis fortfarande fantastiskt. Men jag kan inte avgöra vad han gör med stereomickningen. Tror Ni t ex att han pannar stereoparet som tar virvelns ovansida aningen ut åt sidorna? Alltså, jag menar bara ett litet, litet pillande åt var sitt håll. Eller ligger de på exakt samma ställe?

Tror Ni att han behandlat dem lika i övrigt avseende komprimering, EQ osv? Jag menar ungefär så här: Om jag står i studion och lyssnar på virveln så låter den ju kanske inte EXAKT lika i vänsterörat som i högerörat beroende bl a på rummets akustik etc.

Själv har jag på skolan t ex fyra stycken Shure VP88 stereomikrofoner. De går ju t ex att använda vid inspelning av flygel. Vi använder dem mycket när vi ska spela in miljö- och effekt-ljud till radioprogram och intron och annat till låtar. De har tre stereolägen, Low, Middle och High. I Low-läget ligger "Stereo-effekten" 6 db lägre än "centrum-ljudet" och i "High" ligger stereoljudet 2 db högre än centrumljudet. Den hörbara effekten blir dock, lite överraskande innan man hunnit fundera kring det, följande: Säg att Du är ute med VP88:an och en DAT för att fånga en skogslänta. Nu har Du hittat en perfekt glänta, vårsolen skiner och fåglarna kvittrar! Spela in i stereoläge "Low" så får Du en "liten" glänta med fåglar som kvittrar, bäcken som porlar etc. Om Du nu slår över till "Medium" så växer gläntan i bredd. Nu händer nåt smått fantastiskt! Att gläntan skulle växa i bredd hade Du säkert räknat ut och att bäcken blir längre men det som också händer är att Du hör mer detaljer från bäcken och plötsligt hör Du "nya" fåglar som inte "fick plats" innan! Det är inte samma glänta längre!

Slår Du nu över till "High" så blir det bara för mycket! Du kan nu följa bäcken med öronen, höra hur den rinner i ett litet vattenfall vid kl 9 forsar över en stenhäll vid kl 1 och stillsamt porlar vidare vid kl 5. Jag inser hur fånigt det här ser ut när man läser det men man kommer faktiskt i extas när man fångar ljud med denna mick. Jag har blivit så skadad att jag spelar in allt i det överdrivna "High-läget". Allt man spelar in låter som om det kunde användas i "Die Hard 7" eller något liknande!!!

Det är en jättebra mick att låta eleverna använda när man vill exemplifiera hur man kan bygga upp en ljudbild genom att försöka ge olika ljud en specifik plats. Grötar vi ihop allting i mitten så kommer många ljud att försvinna osv.

En annan sak med de olika stereolägena är också att DJUPET i stereobilden också ökas i takt med breddningen. Det kan jag inte riktigt förklara men så är det.

Om någon vill läsa mer om VP88:an så kan man göra det här: http://www.shure.com/pdf/userguides/guides...edmics/vp88.pdf

Deras hemsida är för övrigt grym. Det finns hur mycket tips som helst om hur man kan använda deras mickar i olika sammanhang. Du som har en Shuremick, surfa in och läs! Jag tror även rutinerade grabbar får sig ett par nya tips.

Varför "ballade jag ur" om VP88:an och dess företräden? Jo, det där med att "dölja" och "lyfta fram" olika ljud och också "djupkänslan" måste ju vara kul att experimentera med även i studiosammanhang. Har vi någon i Studioland som har experimenterat med stereomickningar? Berätta, strö Din visdom över oss andra! JAG kommer att lusläsa i alla fall! Glöm för all del inte att berätta det Du vet om hur Bruce, och eventuellt andra, jobbar med och resonerar kring stereomickning.

Redigerat av wonderboy
Annons
Postat

Förresten, på AC/DC-låtar kan man ofta höra Angus gitarr ensam, eller ihop med trummor, i början. Närmicken ofta 100% åt ena hållet och rummet lika mycket åt andra hållet. Brorsan Malcolm ligger spegelvänt. De använder sig faktiskt av stereoinspelning men säkert inte med identiska micpar. Man får ju dock ofta en väldans rumskänsla när man lyssnar på dem. De vill att det ska låta som fem gubbar som går loss "live" i ett och samma rum. Det sättet att panna gitarrerna måste vara ett viktigt verktyg när man vill uppnå det soundet, har jag fel?

Postat (redigerat)

Jodå, stereo-upplevelser är precis som du beskrev dem. Underbara. Fick låna en polares Earthworks-mickar. Man blir lycklig av att bara spela in ambienser liksom. :rolleyes: Två mickar på rätt ställe och mixningen är klar...

Köpte två ADK SC1 för några veckor sedan. De kom näst sist i Studios nya mick-test. 🙁 Men de kostade ju bara 1200 för båda. Men det är stor klasskillnad.

Det var allt jag hade att säga för tillfället, men jag återkommer för att diskutera stereo-inspelningens mysterier... 😆

Redigerat av MusicNixon
Postat

När jag gick på Pite Musikhögskolas ljudingenjörsutbildning hade vi Bruce som gästlärare en dag, och han pratade sig väldigt varm för öronavståndsstereoinspelningar i alla möjliga och omöjliga varianter.

Det var nu två år sedan, så jag kan inte säja att jag minns allt, men jag kommer i håg att han berättade om körinspelning med Blumleinrigg, med kören stående i ring runt mikarna.

Han berättade även om sina experiment med konsthuvudstero, dvs två mikar instuckna i öronen på ett konstgjort huvud. Denna stereoform går alltså bara att lyssna på i hörlurar, men ger å andra sidan en helt sanslös detaljerad stereobild. Tro mig, jag har själv provat. Bruce använde det ett tag vid slagverkspålägg, men slutade dock att använda det i sitt praktiska arbete med musikinspelningar då han insåg att ingen ändå märkte någon skillnad.

En annan sak att säga om Bruce är att han inte har några som helst betänkligheter när det gäller ljudnivåer och hörselskador. Hela klassen hade öronsus länge efter hans exempellyssningssessioner i ett par Genelec 1036or...

Postat

Se där, någon som hade träffat myten, kul Antont!

Jag har en bekant som fick lov att hälsa på när Bruce filade på någon inspelning i USA. Kompisen blev lite skärrad när han kom in i kontrollrummet. Volymen var öronbedövande och allt stod på rött! Bruce enda kommentar när detta med "det röda" påtalades var: "It sure sounds fine to me!" och det gjorde det ju!

Kompisen kommer dock inte ihåg så mycket från sitt besök eftersom han var i chocktillstånd, ändock pratar han ofta om just detta möte! 🙁

Postat
Se där, någon som hade träffat myten, kul Antont!

Jag har en bekant som fick lov att hälsa på när Bruce filade på någon inspelning i USA. Kompisen blev lite skärrad när han kom in i kontrollrummet. Volymen var öronbedövande och allt stod på rött! Bruce enda kommentar när detta med "det röda" påtalades var: "It sure sounds fine to me!" och det gjorde det ju!

Kompisen kommer dock inte ihåg så mycket från sitt besök eftersom han var i chocktillstånd, ändock pratar han ofta om just detta möte! :rolleyes:

Det är ju givetvis en smaksak hur högt man "ska" mixa, men min erfarenhet är att idag så mixar folk lite för lågt faktiskt. Det kan jag iofs förstå eftersom tinnitus är något som man vill undvika men om man mixar för lågt så missar man oftast basen.

Givetvis så ska man inte mixa för högt heller men en bra nivå enligt ELC-kurvan är runt 85-90 dBSPL.

So....crank it up folks!! 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.