Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Det har nu hänt mig flera gånger på olika datorer vid olika tillfällen att en kanal gör en osynlig kopia av sig själv i Logic.

Såhär: jag har ett projekt med ett par kanaler.

Som det är nu kan jag muta alla kanaler i mixen (förutom "Out 1-2" och "Master") och fortfarande höra en kanal spelas upp när jag trycker på play. Precis som om det fanns en osynlig kanal.

En annan gång flippade det helt. Ljudet från alla instrument spelades upp två kanaler ner, trots att logics grafik tydligt visade att ljudfilerna låg där dom skulle. Jag har kollat med ljudtekniklärarna på skolan (Rytmus) och de menar att det måste vara något slags lagg i logic.

Är det någon som anar eller vet något om det här problemet? Jag är trött på eländet, särskilt eftersom jag vanligtvis kör cubase och därmed slipper sådana här problem.. 😉

Tack på förhand!

Edit: Det andra problemet hade med "Universal Track Mode"-knappen i preferences att göra.

//Dag

Redigerat av Dag
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Jag börjar ana ett samband med melodyne plugin.

Redigerat av Dag
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
kolla environment

där ser man alla kontakter

annars vet jag inte

Otroligt! Där hittade jag problemet! Man tackar! 🙂 Varför syns inte alla kanaler i mixern? Programmet heter ju Logic.. 😉

Redigerat av Dag
Postat
Otroligt! Där hittade jag problemet! Varför i h*lv*t* syns inte alla kanaler i mixern? Programmet heter ju för sjutton "Logic"...

För att om du skulle tagit dig den j**la tiden det tar att läsa manualen hade du insett att mixern återspeglar det som finns framme i Arrange INTE

dom kanaler som faktiskt existerar i dokumentet. 🙂

Postat
För att om du skulle tagit dig den j**la tiden det tar att läsa manualen hade du insett att mixern återspeglar det som finns framme i Arrange INTE

dom kanaler som faktiskt existerar i dokumentet. :rolleyes:

nu stämmer ju inte detta helt då tex aux-kanalerna endast syns i mixern och man måste skapa dem separat i arrange för att de ska styras där.

däremot innehåller environment allting i dokumentet och det är logics grund även om man oftast inte behöver vara där

detta är viktigt att veta när man ska förstå skillnad mellan tex cubase

Postat
nu stämmer ju inte detta helt då tex aux-kanalerna endast syns i mixern och man måste skapa dem separat i arrange för att de ska styras där.

Bussar likaså har jag för mig , Använder aldrig mixer utan Enviroment istället.

• 2 år senare...
Postat

Jo...jag kan hålla med dig om att "Logic" i just det avseendet känns lite missvisande. Om man är van med något annat program så känns det inte särskilt intuitivt hur arrange/environment/mixer hänger ihop när det gäller kanaler och spårnamn och sånt;) Om man bara ska använda Logic till att mixa ett band ställer det oftast till mer besvär än det gör nytta...

En grej som alltid har stört mig är att om man tar bort en "kanal" i arrangefönstret så sinns det fortfarande kvar och när man skapar en ny kanal så "återskapar" man bara den gamla, men namn och pluggar och skit. Finns det verkligen inget sätt att bli av med "hela kanalen" när man tar bort den utan att behöva ta bort den på tre ställen?

/Rasmus

Postat

Vet inte om det har med version 8 att göra eller inte, men när jag tar bort en kanal i 9:anoch gör en ny, så får jag en helt tom kanal.

Har vant mig vid Logic och tycker det är otroligt lättjobbat, så det finns inte på kartan att jag ser åt ett annat program. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.