Jump to content
Annons

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat
och se om det går upp ett liljeholmens...?

Oj, det där läste jag först med en annan tolkning så att säga. Scary!

Annons
Postat
Har du koll på i vilket kapitel det står om detta i boken, så att jag kan läsa förklaringen där och se om det går upp ett liljeholmens...?

Kap 15, Sid 326 (om 4:e utgåvan).

Postat (redigerat)

..

edit: måste lära mej att läsa inläggen innan jag repeterar sånt som redan sagts.

Redigerat av mietek
Postat

Apropå monitor-placering vill jag bara säga att även om jag vet att bl.a. dolby visar samma bild som tidigare i tråden och tipset om ca 30 grader (som jag själv kör) så vet jag också att vissa producenter samt akustiker använder 45 grader och tycker det är bäst för vad jag då antar är just stereobilden. Har sett bilder från flera stora studios som har den konfigurationen på sina main monitors.

Postat
Vem litar du mest på, Ethan Winer eller Alton Everest (Master Handbok of Acoustic)?

Ingen. H. Kuttruff is da man!! 😏

Låt mig få göra ännu ett inlägg från entusiast-sidan (inga sanningar, bara åsikter, hehe):

Vi har väl sett många mätningar nu på bas i olika rum här i trådarna så för den som vill tycker jag man kan kolla igenom dem och jämföra med högtalarsystemets nedre frekvens.

Det går väl tydligt att se att låga frekvenser repoduceras även i mindre rum men det går även att se att rumsmoderna spelar en betydande roll för frekvenssvaret i rummet samt positionering av både högtalare och lyssnare gör då stor skillnad i vilka frekvenser som är dominanta eller saknas just där. Kurvorna brukar t.ex. sticka nedåt direkt efter sista rumsmoden och komma upp lite innan högtalarnas nedre frekvensgräns beroende på hur du flyttar dig i rummet. Och mindre rum får ju mindre marginaler och mindre utrymme för behandling så det är klart att det är svårt med en bra spot där.

Om du tar detta tillsammans med frekvenskurvan för örat så är det lättare att se vilka problem det skapar eftersom vi hör lite sämre ju lägre frekvens.

(När det gäller hörlurar kan man ju räkna på decibel för första reflektionen .... )

Så visst, en myt kanske, men hur användbart är det i verkligheten om man inte är grym på akustik och behandling?

😏

Postat (redigerat)

Jag är ingen mixerspecialist, men tycker ändå jag lyckas ganska väl med den fattiga utrustning som jag har om jag får säga det själv. Jag tror inte nyckeln är att ha de bästa studiomonitorerna och prylarna. Jag tror det handlar mycket om vad man har att relatera till och hur väl man känner de hörlurar och högtalare man har. Jag tycker man kan få en bra mix från vanliga datorhögtalare. Man lyssnar med dom varje dag stora delar av dygnet och lär känna dess ljud och dynamik mycket väl och därför fungerar de bra vid mix också. Man vet hur ens favoritmusik låter med just de högtalarna och så siktar man på det. Sedan använder jag ett par billiga sonyhörlurar för att lyssna i också och får man en bra mix i dom så låter det ännu bättre i dyrare hörlurar. Det är min uppfattning i alla fall.

*EDIT*

Självklart handlar det om på vilken nivå man ligger och vad man vill uppnå. Det är väldigt svårt att generalisera så klart. Jag är inte i behov av bra studiomonitorer och är nöjd med det jag mixar och ingen kan ju ta ifrån mig min verklighet i detta. Allt handlar ju om hur man själv upplever ljud och vad man anser att man kan kräva av det man har.

Redigerat av Soxic
Postat (redigerat)

Om nu en stor del av populärmusiken avlyssnas av ungdomar med mp3-spelare borde inte också mixningsarbetet av denna musik göras just i mp3-lurar och inte i monitorer? Eller gäller regeln att det som låter bra i högtalare också gör det i hörlurar?

Redigerat av equality
Postat (redigerat)

Lurar är inte lyckat att mixa i om man inte är riktigt medveten om hur dom förvränger ljudet.

Du kan inte lita på stereobilden på samma sätt. Nåstan allt låter bra i lurar, det är svårt att höra när man hittat "det gyllene ljudet" när allt låter bra! Men mitt största problem har vart att få en bra balans mellan bas/mid/diskant. Det blir lätt för lite eller för mycket bas, och oftast för mycket runt 2-5 khz där lurarna är så distorsionsfria att man gärna kranar på för mycket (i mitt fall). Väl i högtalarna låter det bara hårt och livlöst.

Om nu en stor del av populärmusiken avlyssnas av ungdomar med mp3-spelare borde inte också mixningsarbetet av denna musik göras just i mp3-lurar och inte i monitorer? Eller gäller regeln att det som låter bra i högtalare också gör det i hörlurar?

Ja jag tycker din sista fråga är vad som gäller. Det mesta låter bra i lurar, men så är det absolut inte i högtalare. Lurtillverkarna bygger ju lurarna för att material producerat i högtalare ska låta bra i lurarna.

Redigerat av desvaenger

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.