Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
antar du menar nyinköpta?

nja... musik funkar nog lika bra

Jag menar nyköpta....

Hur länge ska man spela in dom?

sedan musik fungerar nog....jag vill veta vad som är bäst 🙂

Postat

Detta är ett råttbo av åsikter. Ytterst få "vetenskapliga" bevis finns. Min tro är att det inte går att bevisa med accepterade vetenskapliga metoder att högtalarna behöver spelas in över huvud taget.

Min åsikt är att högtalarna inte behöver spelas in men att öronen måste vänja sig vid hur högtalarna låter. Lyssna mycket på liknande musik som du själv skall mixa under någon vecka.

// gunnar

Postat (redigerat)
Detta är ett råttbo av åsikter. Ytterst få "vetenskapliga" bevis finns. Min tro är att det inte går att bevisa med accepterade vetenskapliga metoder att högtalarna behöver spelas in över huvud taget.

Min åsikt är att högtalarna inte behöver spelas in men att öronen måste vänja sig vid hur högtalarna låter. Lyssna mycket på liknande musik som du själv skall mixa under någon vecka.

// gunnar

Instämmer helt!

Jag är övertygad om att det är nys som har uppstått i HiFi-världen för att svindyra högtalare inte ska uppfattas som "dåliga" när folk kommer hem med dem, utan man ska först vänja sig vid ljudet.

Om det skulle bli en stor förändring efter några timmar, jämfört med oanvända, så skulle jag snarare bli orolig för hur mycket den förändringen fortsätter - och det skulle vara väldigt svårt att lita på sina monitorer...

Själv har jag testat med lurar (Ultrasone Pro2500 som var välanvända under ett par år - och ett par sprillans nya Pro2500, där enda förändringen skulle vara designmässig och inte ljudmässig) - och hur jag än vände och vred på det så kunde jag inte höra någon skillnad alls.

Redigerat av Claes
Postat
Instämmer helt!

Jag är övertygad om att det är nys som har uppstått i HiFi-världen för att svindyra högtalare inte ska uppfattas som "dåliga" när folk kommer hem med dem, utan man ska först vänja sig vid ljudet.

Om det skulle bli en stor förändring efter några timmar, jämfört med oanvända, så skulle jag snarare bli orolig för hur mycket den förändringen fortsätter - och det skulle vara väldigt svårt att lita på sina monitorer...

Själv har jag testat med lurar (Ultrasone Pro2500 som var välanvända under ett par år - och ett par sprillans nya Pro2500, där enda förändringen skulle vara designmässig och inte ljudmässig) - och hur jag än vände och vred på det så kunde jag inte höra någon skillnad alls.

Då bryr jag mig inte om det helt enkelt!

Tack!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Högtalarelement kan ofta låta konstigt i början innan de spelats in. Det beror på att upphängningen är väldigt styv innan de spelats in då de blir mjukare och mer följsam. 🙁

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ett ord: Kvasi!

DieHard (oregistrerad)
Postat
antar du menar nyinköpta?

nja... musik funkar nog lika bra

🙁 Ja vad är det man säger? Som man frågar får man svar.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Ett bra sätt är att ställa monitorerna tätt med frontarna mot varandra och fasvända den ena. På så sätt så låter dom inte värst mycket och man kan låta dom gå i timmar.

Postat

För länge länge sen var det nog så.. Numera kan man säga att tillverkningen har revolutionerts och att dom flesta bättre element är inkörda redan.

Högtalarelement kan ofta låta konstigt i början innan de spelats in. Det beror på att upphängningen är väldigt styv innan de spelats in då de blir mjukare och mer följsam. 🙂
Postat
För länge länge sen var det nog så.. Numera kan man säga att tillverkningen har revolutionerts och att dom flesta bättre element är inkörda redan.

För länge sedan! När högtalarna var nya, då?

Det är precis som sagts här att upphängningen mjuknar vid användning och resonasfrekvenserna sjunker - det går att mäta! Det handlar inte om astronomiska skillnader men beroende på designen kan såväl basåtergivning och delningsfrekvenser och deras karakteristik påverkas. Någon speciell skiva eller signal behövs inte, högtalaren kan inte heller känna igen olika musikstilar! 🙂

Det enda du behöver göra är att börja använda dem och för att vara på en säkra sidan inte börja med att mixa ner något stort projekt!

/Jocke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.