Jump to content
Annons

Sprickor i fingrarna av att spela bas


mannen

Recommended Posts

Tjena!

Har just börjat spela el-bas lite mer seriöst. Under de senaste veckorna har jag övat/repat rätt mycket. I stort sett varje dag. Att det skulle göra ont i början kände jag på mig. Men nu har jag också fått en stor spricka i vänster långfinger, mitt över det hårdaste stället som man spelar med. Det sticker dessutom rätt rejält i pek-, lång- och ringfingerspetsarna. Hur ska jag göra för att det ska funka i längden? Behöver jag ta en paus? Ska jag smörja in fingrarna?

/Frustrerad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ömma fingertoppar & hud som lossnar är inget ovanligt, sånt som går över med tiden. Gör det mycket ont så ska du självklart vila tills det går över och sedan fortsätta nästa dag. Likadant om det blir blåsa på fingrarna, ingen idé att fortsätta plåga sig, åtminstone för stunden, vänta ett tag å fortsätt sedan... Viktigt är att man håller igång spelandet relativt regelbundet tills man byggt upp hård hud på fingertopparna.

Sprickor ska du dock se upp med, det finns ju en risk att det bara blir sämre om fortsätter spela då, vänta ett tag och smörj in händerna i nån riktigt fet kräm, och fortsätt när det läkt.

Kanske du har torr hud, då får du kanske smörja fingrarna lite då å då.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillfälligtvis kan du ju tejpa fingerspetsarna med apotekets tejp som låter huden ändå andas.

Som hegobald skriver så är kirurgisk papperstejp en bra lösning. Jag spelar gitarr och har stundtals problem med fingertopparna och då använder jag denna tejp. Mellan de tillfällen man spelar är det också bra att smörja händerna/fingrarna med handkräm.

Jag har även använt en produkt från 3M Nexcare som heter "Skin Crack Care" som man penslar på hudsprickan och då bildar en lackliknande hinna. Jag läste om det alternativet på ett gitarrforum. För mig fungerade det inte så bra men om man inte är så fysisk (hårdhänt) i sitt spel kanske det ett bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tänkbart att du kanske sopar på strängarna i hårdaste laget också? Många värstingbasister får det att svänga helwärst med en teknik där de spelar ganska löst. Det ger ofta bättre kontroll på tonerna. Höj stärkaren en aning i stället. Spelar du löst kan du dessutom på vissa ställen klämma till lite extra. Mer dynamik, mer dynamit! 😕

Sen rekommenderar jag att du övar med både fingrarna, och med plektrum. Ibland låter plektrum mycket bättre. Jag själv är heltorsk på plektrum till bas, kör det nästan till allt, även soft countrylir. Jag tycker man kan sätta anslaget ännu mer exakt i tid då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...