resolve Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Hej! Jag triggar trummor med Aptrigga. Jag använder flera samples för varje trumma, och blandar den våta med den torra signalen. Och det blir jag jättenöjd med. Förutom en sak, vid väldigt snabba virvelgångar, så blir det en kulspruteeffekt. Hur ska jag lösa det? Triggar för det mesta i random mode Tack på förhand 😛
DieHard (oregistrerad) Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 😆 Sitter du och driver med folk här ikväll?
DieHard (oregistrerad) Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Hej!Jag triggar trummor med Aptrigga. Jag använder flera samples för varje trumma, och blandar den våta med den torra signalen. Och det blir jag jättenöjd med. Förutom en sak, vid väldigt snabba virvelgångar, så blir det en kulspruteeffekt. Hur ska jag lösa det? Triggar för det mesta i random mode Tack på förhand 😆 Om du har trumplugg med en humanizerfunktion så använd den. Annars får du kvantisera.
resolve Postat 12 september 2009 Trådstartare Postat 12 september 2009 Om du har trumplugg med en humanizerfunktion så använd den. Annars får du kvantisera. hmmm.. en humanizerfunktion har jag inte sett någonting om.. hur fungerar den? Och vad innebär kvantisera? 😆
Limpan Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Tips 1: spela virveln istället för att programmera/klicka in den. Tips 2: quantise strengh ej max, även quantize random e bra att använda. Tips 3: variera velocity, simulera höger o vänsterslag, t.ex genom att pitcha den ena något. Tips 4: variera alla ovanstående tips.
resolve Postat 12 september 2009 Trådstartare Postat 12 september 2009 virveln är spelad på riktigt, jag triggar bara, lägger på ett sample i efterhand som blandas med den riktiga signalen.. använder även flera samples med olika velocity osv på vardera trumma. men det har med kvantisera verkar återkomma, vad innebär det?😮
Musicman85 Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 virveln är spelad på riktigt, jag triggar bara, lägger på ett sample i efterhand som blandas med den riktiga signalen.. använder även flera samples med olika velocity osv på vardera trumma. men det har med kvantisera verkar återkomma, vad innebär det?😮 Kvantisering innebär att man delar upp en takt med ett antal pulser, dvs kvantiserar du med 1/32 pulser per takt så förflyttar sig slagen till närmsta 32-dels puls osv. Om man kvantiserar med exempelvis 1/4 blir det väldigt stelt och onyanserat medan en kvantisering på 1/128 får en större bredd och därmed påverkar det inte lika mkt de musikaliska finesserna. (Jämför med upplösning på en bildskärm, det sistnämnda får en högre upplösning)
carlan Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 du kanske har velocityn på triggarna på max?
resolve Postat 13 september 2009 Trådstartare Postat 13 september 2009 du kanske har velocityn på triggarna på max? jo, det är mycket möjligt.. vet inte riktigt vart man ändrar velocity faktiskt ;D
carlan Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 jo, det är mycket möjligt.. vet inte riktigt vart man ändrar velocity faktiskt ;D i midi note editorn i din mjukvara, piano roll i logic kallas det (om du nu har logic). det är nästan ALLTID det som gör att det blir kulsprute effekt om man triggar till multisamplingar. för multisamplingar har ju typ en sampling för varje velocity steg, så då upprepas samma sampling over och over igen. Sen så finns det ju bättre trumbibblor som har flera samplingar per velocity. well, de flesta välkända trumpluggar har det. gl
Mutz Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 Det är inte midi man triggar om till med aptrigga utan man triggar orginalsignalen till en sampling i realtid. Det är väldigt svårt att få bort kulspruteeffekten. Det du kan göra är att se till att tröskeln inte ligger fel så att signalen är för hög då kör aptrigga sampling på max hela tiden. Men tyvärr e detta ett problem när man kör med aptrigga. Bättre köra drumtracker och superior 2! Men det hjälper ju inte dig nu ☺️
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.