Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Märkligt!

Av serienumret att döma, skulle den alltså vara tillverkad före år 1915, men mekaniken ser ut att vara av betydligt senare datum ...!

Jag är dock inte kunnig på vintage-saxar och kan inte ens gissa värdet.

Soundet i sådana här gamla saxar kan variera betydligt, och efterfrågan (och därmed värdet) bör spegla hur den faktiskt låter.

Vad är det för munstycke? Vintage-saxar kräver i allmänhet också ett vintage-munstycke för att komma till sin rätt.

Tänker du sälja den, eller tänker du börja spela på den själv?

Postat

Min farsa är en gammal proffssaxofonist och han vet jag har precis fått sin sax värderad av nån i stockholm som han skickade foton till, ska jag försöka grejen den kontakten åt dig?

/aROCKER

Postat (redigerat)
Märkligt!

Av serienumret att döma, skulle den alltså vara tillverkad före år 1915, men mekaniken ser ut att vara av betydligt senare datum ...!

Jag är dock inte kunnig på vintage-saxar och kan inte ens gissa värdet.

Soundet i sådana här gamla saxar kan variera betydligt, och efterfrågan (och därmed värdet) bör spegla hur den faktiskt låter.

Vad är det för munstycke? Vintage-saxar kräver i allmänhet också ett vintage-munstycke för att komma till sin rätt.

Tänker du sälja den, eller tänker du börja spela på den själv?

Jag tänkte sälja iväg den till nån som uppskattar saxofoner och kommer till sin rätt, jag spelar inte.

Musstycke finns med..tror att det finns på nån av bilderna. Vintage?? har noll koll på blås.

Redigerat av 4Trax
Postat
Min farsa är en gammal proffssaxofonist och han vet jag har precis fått sin sax värderad av nån i stockholm som han skickade foton till, ska jag försöka grejen den kontakten åt dig?

/aROCKER

Absolut! Det vore bussigt av dig!

Postat
Absolut! Det vore bussigt av dig!

Farsan skickar kontakten idag på lunch, han hamnade i Uppsala efter att först varit in på nån site i USA.

I USA skulle han i runda slängar få 120.000:- för sin fransktillverkade Selmer Mark5 från 50:-talet.

Sedan i sverige så värderade Uppsalakillen den till 40-50.000:-.

Farsan kunde inte säkert säga men fick en känsla av att KINGsaxen inte ligger i samma klass som Selmern men trodde att du skulle kunna få en del för den.

Jag PM:ar adressen till dig som sagt.

/aROCKER

Postat (redigerat)
Farsan skickar kontakten idag på lunch, han hamnade i Uppsala efter att först varit in på nån site i USA.

I USA skulle han i runda slängar få 120.000:- för sin fransktillverkade Selmer Mark5 från 50:-talet.

Sedan i sverige så värderade Uppsalakillen den till 40-50.000:-.

Farsan kunde inte säkert säga men fick en känsla av att KINGsaxen inte ligger i samma klass som Selmern men trodde att du skulle kunna få en del för den.

Jag PM:ar adressen till dig som sagt.

/aROCKER

Har inte några jätte förhoppningar att den ska vara värd en förmögenhet men pga åldern, om det nu stämmer, så borde det ju finns ett samla värde i den.

Ska kolla PM:et och tack så mycket för engagemanget.

Edit: hm, inget PM i lådan?

skickar till hasse@sound4trax.com istället

Redigerat av 4Trax
maart (oregistrerad)
Postat

hej

även jag pysslar en del med saxofoner, håller för tillfället på att läsa till saxofonlärare på musikhögskolan men har även hunnit göra lite praktik i instrumentverkstäder och har sett ett och annat.

jag håller med vortex om att mekaniken inte ser ut att vara SÅ gammal. av bilderna att dömma skulle jag gissa på 30-tal eller tidigt 40-tal men det är lite svårt eftersom olika instrumenttillverkare utvecklade mekaniken olika i större utsträckning förr än nu.

jag skulle nog säga att en viktig faktor när det gäller värdet är, förutom såklart kvalitén på instrumentet, vilket skick den är i. Om den skulle behöva helrenoveras kan en sån reparation gå på 10.000:- eller ännu mer om man har otur (självfallet mindre om man har tur). Av bilderna att dömma verkar inget vara så jätteböjt på ditt instrument, men hur väl det tätar är omöjligt att se.

Att en sax är gammal höjer inte dess värde i sig. Selmer byggde ruskigt bra instrument på 40-50-talet och dom saxarna är, som aROCKER skrev, väldigt värdefulla idag (även om jag tycker 120.000:- låter i överkant). Det som skulle höja värdet är om man hittar en samlare som är ute efter modellen, då skulle man nog kunna få en bra slant för den. Om du sålde den till någon 'vanlig' skulle jag kunna tänka mig att du kan få upp till 10.000 för den om den är i gott skick men behöver lite justering och kanske några bytta putor, MEN som du förstår är det en vild gissning och i princip omöjligt att säga utan att få känna på- och provspela den.

Om du bor i Stockholm skulle jag kontakta Windcorp eller Jonas Näslund (eller båda 🙁) och höra vad dom säger. Windcorp i Göteborg har gjort en del reparationer åt mig och sålt mig instrument för en bit över 100.000:- så jag har fullt förtroende för dom och hoppas stockholmsbutiken är lika bra. Jonas Näslund är också en etablerad butik.

http://www.jonnab.se/

http://www.windcorp.se

Postat
hej

även jag pysslar en del med saxofoner, håller för tillfället på att läsa till saxofonlärare på musikhögskolan men har även hunnit göra lite praktik i instrumentverkstäder och har sett ett och annat.

jag håller med vortex om att mekaniken inte ser ut att vara SÅ gammal. av bilderna att dömma skulle jag gissa på 30-tal eller tidigt 40-tal men det är lite svårt eftersom olika instrumenttillverkare utvecklade mekaniken olika i större utsträckning förr än nu.

jag skulle nog säga att en viktig faktor när det gäller värdet är, förutom såklart kvalitén på instrumentet, vilket skick den är i. Om den skulle behöva helrenoveras kan en sån reparation gå på 10.000:- eller ännu mer om man har otur (självfallet mindre om man har tur). Av bilderna att dömma verkar inget vara så jätteböjt på ditt instrument, men hur väl det tätar är omöjligt att se.

Att en sax är gammal höjer inte dess värde i sig. Selmer byggde ruskigt bra instrument på 40-50-talet och dom saxarna är, som aROCKER skrev, väldigt värdefulla idag (även om jag tycker 120.000:- låter i överkant). Den känslan fick jag också, farsan kanske bara kollade efter nån tabell som dom hade, vet inte, Det som skulle höja värdet är om man hittar en samlare som är ute efter modellen, då skulle man nog kunna få en bra slant för den. Om du sålde den till någon 'vanlig' skulle jag kunna tänka mig att du kan få upp till 10.000 för den om den är i gott skick men behöver lite justering och kanske några bytta putor, MEN som du förstår är det en vild gissning och i princip omöjligt att säga utan att få känna på- och provspela den.

Om du bor i Stockholm skulle jag kontakta Windcorp eller Jonas Näslund (eller båda 🙁 ) och höra vad dom säger. Windcorp i Göteborg har gjort en del reparationer åt mig och sålt mig instrument för en bit över 100.000:- så jag har fullt förtroende för dom och hoppas stockholmsbutiken är lika bra. Jonas Näslund är också en etablerad butik.

Postat
hej

Att en sax är gammal höjer inte dess värde i sig. Selmer byggde ruskigt bra instrument på 40-50-talet och dom saxarna är, som aROCKER skrev, väldigt värdefulla idag (även om jag tycker 120.000:- låter i överkant). Det som skulle höja värdet är om man hittar en samlare som är ute efter modellen, då skulle man nog kunna få en bra slant för den. Om du sålde den till någon 'vanlig' skulle jag kunna tänka mig att du kan få upp till 10.000 för den om den är i gott skick men behöver lite justering och kanske några bytta putor, MEN som du förstår är det en vild gissning och i princip omöjligt att säga utan att få känna på- och provspela den.

Om du bor i Stockholm skulle jag kontakta Windcorp eller Jonas Näslund (eller båda 😎) och höra vad dom säger. Windcorp i Göteborg har gjort en del reparationer åt mig och sålt mig instrument för en bit över 100.000:- så jag har fullt förtroende för dom och hoppas stockholmsbutiken är lika bra. Jonas Näslund är också en etablerad butik.

Tack för svaret.

Ska kolla upp dem .

maart (oregistrerad)
Postat
Den känslan fick jag också, farsan kanske bara kollade efter nån tabell som dom hade, vet inte,

Det kan ju finns såklart otroligt värdefulla instrument, men det vanligaste är att man ser fina Selmrar för mellan 40.000 - 50.000kr, med enstaka fall över 60.000kr. Självklart kan vissa instrument vara bättre än andra och därmed värda betydligt mer. Sen kan det ju hända att saxen är gjord av någon ädelmetall och då går ju priset upp direkt. Eller att man hittar 'rätt' köpare som är beredd att betala i prinicp hur mycket som helst. Så det är inte alls omöjligt att det stämmer. Ursäkta att jag skrev så otydligt

Postat

Jag ärvde ju en del instrument av morfar. Får nog ta mig till en butik. Det finns Vito clarinet, Selmer clarinet, Hüttl trombone, Trumpet mm. Börja tro att han la en del pengar på hobbyn som annars höll hårt i pengarna. Haha där ser man

Postat (redigerat)

Åkte förbi jonnab och fick reda på att det inte var en KIng utan en Keilwerth som modellen är King eller nåt sånt. 1930/40 talet, så ni kan er saxofonkunskap här på forumet. 🙂

Det var väl en trevlig saxofon var det jag fick ur honom inte så mycket mer förutom att den troligtvis måste renoveras osv..

Redigerat av 4Trax

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.