Jump to content
Annons

Radiostudio (hemmastudio)


Daniel942

Recommended Posts

Annons

MÄste du integrera prylarna i bordet dÄ? Du lÀr ju knappast skaffa samma utrustning som en "riktig" radiostation.

Jag har jobbat en del pÄ radio framförallt som nyhetsupplÀsare och det viktigaste i mina ögon Àr att ha ett bord som gÄr att justera i höjdled för att man ska kunna bÄde stÄ och sitta nÀr man sÀnder.

Om du tÀnkte satsa pÄ hÄrdvarueffekter kan du ju slÀnga in dom i ett vanligt rackskÄp under skrivbordet, nÀr du vÀl stÀllt in kompressorn och eq:n en gÄng lÀr du inte behöva pilla sÄ mycket mer pÄ instÀllningarna medan du sÀnder.

Nu vet jag inte vilket program du anvÀnder eller hur du arbetar men det enda man behöver nÀra till hands Àr nÄgra reglar som styr programmet och möjligtvis en jingelbox. Kan inte dessa grejer stÄ pÄ bordet framför/bredvid tangentbordet och musen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MÄste du integrera prylarna i bordet dÄ? Du lÀr ju knappast skaffa samma utrustning som en "riktig" radiostation.

Jag skulle gĂ€rna vilja ha det integrerat med bordet, sĂ„ att jag inte har sĂ„ mycket saker under bordet. Vill ha sĂ„ rent som möjligt nĂ€mligen. 🙁

Har just nu en orban, ska skaffa en gate och preamp ocksÄ snart. SÄ minst 3 lÄdor blir det ju.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle gĂ€rna vilja ha det integrerat med bordet, sĂ„ att jag inte har sĂ„ mycket saker under bordet. Vill ha sĂ„ rent som möjligt nĂ€mligen. 🙂

Har just nu en orban, ska skaffa en gate och preamp ocksÄ snart. SÄ minst 3 lÄdor blir det ju.

PÄ Sveriges Radio körde vi inga hÄrdvarueffekter i bordet iaf, det var bara reglar och annat som man styr datorprogrammen med. All hÄrdvara (som kommer frÄn Mandozzi) sitter i maskinrummet lÄngt bort frÄn alla studior.

Personligen skulle jag skaffat ett litet rackskÄp istÀllet.

BalansstudioFxRack.jpg

InstÀllningar för kompression, eq osv. rör man ÀndÄ aldrig medan man sÀnder. Faktum Àr att pÄ SR fÄr man en förinstÀllning för hela mixern som man sen bara laddar upp i bordet nÀr man ska sÀnda.

HÄrdvaran som sitter i bordet Àr bara till för att styra datorerna, precis som en vanlig midi-kontroller. Alla effekter som anvÀnds Àr dessutom, tro det eller ej, helt vanliga mjukvarupluggar.

Men vill du ha ett bord med mÄnga rattar, lampor och reglar för att det ser snyggt ut, kör pÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PÄ Sveriges Radio körde vi inga hÄrdvarueffekter i bordet iaf, det var bara reglar och annat som man styr datorprogrammen med. All hÄrdvara (som kommer frÄn Mandozzi) sitter i maskinrummet lÄngt bort frÄn alla studior.

Personligen skulle jag skaffat ett litet rackskÄp istÀllet.

BalansstudioFxRack.jpg

InstÀllningar för kompression, eq osv. rör man ÀndÄ aldrig medan man sÀnder. Faktum Àr att pÄ SR fÄr man en förinstÀllning för hela mixern som man sen bara laddar upp i bordet nÀr man ska sÀnda.

HÄrdvaran som sitter i bordet Àr bara till för att styra datorerna, precis som en vanlig midi-kontroller. Alla effekter som anvÀnds Àr dessutom, tro det eller ej, helt vanliga mjukvarupluggar.

Men vill du ha ett bord med mÄnga rattar, lampor och reglar för att det ser snyggt ut, kör pÄ!

RackskĂ„p skulle vara en bra idĂ©, men problemet Ă€r att jag inte har plats för det 😠 SĂ„ det Ă€r ocksĂ„ en faktor som gör att jag vill ha det i bordet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du skaffar en massiv bÀnkskiva (alltsÄ ingen laminerad wellpappkartong utan trÀ rÀtt igenom) gÄr det sÀkert att fÄ till en helt ok lösning med hjÀlp av en sticksÄg och nÄgra rackskenor.

Annars kan du kolla lite pÄ de studiomöbler som Thomann sÀljer.

En eller tvÄ sÄna hÀr vore kanske en idé?

118333.jpg

lÀnk

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 Ă„r senare...

Inspirerad som jag blir och lite sittande i samma sits snor jag trÄden för följande uttalande:

Vardagsrum med betongvÀggar, lite sparsamt inrett. I ena Ànden finns en alkov dÀr mitt enorma skrivbord (100x120cm) stÄr. DÀr finns enklare radio/podcastingutrustning som jag anvÀnder för en veckovis inspelning av podcasten Radio Jenkins.

Rummet Àr som sagt lite sparsamt inrett och man anar ett svagt eko nÀr man pratar (utan utrustning alltsÄ). Med mikrofon blir ekot vÀl tydligt och jag vill förstÄs gÀrna bli av med det.

Min frÄga Àr: Hur mycket skillnad gör ett tjockt draperi bakom skrivbordet i alkoven för att minimera eko vid prat och finns det anledning att ocksÄ sÀtta upp nÄgot pÄ alkovens "kortvÀggar" och/eller bakom ryggen. Med tanke pÄ att finns smÄ dÀmpande skÀrmar att sÀtta upp precis bakom och runt mikrofonen har jag inbillat mig att majoriteten av ekot kommer frÄn vÀggen rak bakom. Jag anvÀnder en RODE Procaster som mikrofon just för att försöka undvika ekon. Det hjÀlper förstÄs inte heller att skrivbordet Àr högglanslackat, sÄ frÄgan Àr om en lite halvtjock duk eller filt vore att föredra under sÀndning/inspelning.

Skickar med tvÄ bilder ocksÄ, den ritade Àr som ni sÀkert förstÄr helt wacko i proportioner osv.

MVH

Joel

post-29857-0-21626300-1317586006_thumb.jpg

post-29857-0-88274500-1317585977_thumb.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill bara tipsa om att jag byggde egna rackhyllor, 4HE liknande de frÄn Thomann. Jag byggde i Mdf och med rackskenor frÄn claes olsson. 2 egenbyggda blev billigare Àn en frÄn Tyskland. Ingen konst att fÄ dem snygga heller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...