Jump to content
Annons

Radiostudio (hemmastudio)


Daniel942

Recommended Posts

Annons

Måste du integrera prylarna i bordet då? Du lär ju knappast skaffa samma utrustning som en "riktig" radiostation.

Jag har jobbat en del på radio framförallt som nyhetsuppläsare och det viktigaste i mina ögon är att ha ett bord som går att justera i höjdled för att man ska kunna både stå och sitta när man sänder.

Om du tänkte satsa på hårdvarueffekter kan du ju slänga in dom i ett vanligt rackskåp under skrivbordet, när du väl ställt in kompressorn och eq:n en gång lär du inte behöva pilla så mycket mer på inställningarna medan du sänder.

Nu vet jag inte vilket program du använder eller hur du arbetar men det enda man behöver nära till hands är några reglar som styr programmet och möjligtvis en jingelbox. Kan inte dessa grejer stå på bordet framför/bredvid tangentbordet och musen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du integrera prylarna i bordet då? Du lär ju knappast skaffa samma utrustning som en "riktig" radiostation.

Jag skulle gärna vilja ha det integrerat med bordet, så att jag inte har så mycket saker under bordet. Vill ha så rent som möjligt nämligen. 🙁

Har just nu en orban, ska skaffa en gate och preamp också snart. Så minst 3 lådor blir det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna vilja ha det integrerat med bordet, så att jag inte har så mycket saker under bordet. Vill ha så rent som möjligt nämligen. 🙂

Har just nu en orban, ska skaffa en gate och preamp också snart. Så minst 3 lådor blir det ju.

På Sveriges Radio körde vi inga hårdvarueffekter i bordet iaf, det var bara reglar och annat som man styr datorprogrammen med. All hårdvara (som kommer från Mandozzi) sitter i maskinrummet långt bort från alla studior.

Personligen skulle jag skaffat ett litet rackskåp istället.

BalansstudioFxRack.jpg

Inställningar för kompression, eq osv. rör man ändå aldrig medan man sänder. Faktum är att på SR får man en förinställning för hela mixern som man sen bara laddar upp i bordet när man ska sända.

Hårdvaran som sitter i bordet är bara till för att styra datorerna, precis som en vanlig midi-kontroller. Alla effekter som används är dessutom, tro det eller ej, helt vanliga mjukvarupluggar.

Men vill du ha ett bord med många rattar, lampor och reglar för att det ser snyggt ut, kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

På Sveriges Radio körde vi inga hårdvarueffekter i bordet iaf, det var bara reglar och annat som man styr datorprogrammen med. All hårdvara (som kommer från Mandozzi) sitter i maskinrummet långt bort från alla studior.

Personligen skulle jag skaffat ett litet rackskåp istället.

BalansstudioFxRack.jpg

Inställningar för kompression, eq osv. rör man ändå aldrig medan man sänder. Faktum är att på SR får man en förinställning för hela mixern som man sen bara laddar upp i bordet när man ska sända.

Hårdvaran som sitter i bordet är bara till för att styra datorerna, precis som en vanlig midi-kontroller. Alla effekter som används är dessutom, tro det eller ej, helt vanliga mjukvarupluggar.

Men vill du ha ett bord med många rattar, lampor och reglar för att det ser snyggt ut, kör på!

Rackskåp skulle vara en bra idé, men problemet är att jag inte har plats för det 😠 Så det är också en faktor som gör att jag vill ha det i bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skaffar en massiv bänkskiva (alltså ingen laminerad wellpappkartong utan trä rätt igenom) går det säkert att få till en helt ok lösning med hjälp av en sticksåg och några rackskenor.

Annars kan du kolla lite på de studiomöbler som Thomann säljer.

En eller två såna här vore kanske en idé?

118333.jpg

länk

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Inspirerad som jag blir och lite sittande i samma sits snor jag tråden för följande uttalande:

Vardagsrum med betongväggar, lite sparsamt inrett. I ena änden finns en alkov där mitt enorma skrivbord (100x120cm) står. Där finns enklare radio/podcastingutrustning som jag använder för en veckovis inspelning av podcasten Radio Jenkins.

Rummet är som sagt lite sparsamt inrett och man anar ett svagt eko när man pratar (utan utrustning alltså). Med mikrofon blir ekot väl tydligt och jag vill förstås gärna bli av med det.

Min fråga är: Hur mycket skillnad gör ett tjockt draperi bakom skrivbordet i alkoven för att minimera eko vid prat och finns det anledning att också sätta upp något på alkovens "kortväggar" och/eller bakom ryggen. Med tanke på att finns små dämpande skärmar att sätta upp precis bakom och runt mikrofonen har jag inbillat mig att majoriteten av ekot kommer från väggen rak bakom. Jag använder en RODE Procaster som mikrofon just för att försöka undvika ekon. Det hjälper förstås inte heller att skrivbordet är högglanslackat, så frågan är om en lite halvtjock duk eller filt vore att föredra under sändning/inspelning.

Skickar med två bilder också, den ritade är som ni säkert förstår helt wacko i proportioner osv.

MVH

Joel

post-29857-0-21626300-1317586006_thumb.jpg

post-29857-0-88274500-1317585977_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara tipsa om att jag byggde egna rackhyllor, 4HE liknande de från Thomann. Jag byggde i Mdf och med rackskenor från claes olsson. 2 egenbyggda blev billigare än en från Tyskland. Ingen konst att få dem snygga heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...