Jump to content
Annons

Gitarr&basimpulser


DieHard (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Kan någon seriös person reda ut detta?

Jag är inte helt hundra på exakt vad som sker, men som jag fattat det så går det väll i princip ut på att du har en svepande signal som du skickar ut till det du vill efterlikna, sedan tas signalen bort från det du spelade in och då har du klangen av det du körde signalen genom kvar.

Kan ha helt fel här!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var väl inte på allvar ens från början, eller? Behöver man någon slags

effektenhet för att köra dessa impulser?

Du behöver en plugg som kan läsa impulserna. Jag kör exempelvis med TLSpace. MEn det finns säkert gratisvarianter för vst-användare.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena SadamJR!

Jag kör alltid impulser när jag spelar in direkt ITB.

Ska du köra impulser så måste du ha en plug som du kan ladda in impulser i. Jag kör Voxengo Boogex.

Du kan stänga av förstärkaren helt och endast köra impulse delen av pluggen.

Du kan hitta mycket på ultimatemetal.com under andy sneap forumet. Där använder väldigt många mjukvaru förstärkare samt impulser och de får sjukt bra resultat!

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som n0m0ney skriver; somliga får verkligen sjukt bra resultat men det krävs nog både kunskap o tålamod för att få till det. Jag gav upp efter en veckas tragglande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt ännu en okunnig men hur använder man dessa impulser? Ge gärna ett riktigt svar,

HÄr finns en lång engels förklaring : http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_response

Den korta svenska förklaringen är :

Man skickar en impulsfil från datorn in i tex en gitarrförstärkare eller Analog eq , kompressor , reverb , daley etc etc .

Denna inpuls spelar man sedan in och får då en ljudvåg som teoretiskt motsvarar valda enhets ljud i och med att impulsen passerat genom alla

transistorer och kretsar i enheten.

Sedan öppnar man impulsfilen i tex Space Designer , Altiverb , S.I.R m.m m.m och skickar sitt ljud i genom tex SD.

Då får man tex Fågelkvitter genom en marshallstack med ett lexicon reverb och plutec eq och fairchild 670 kompressor på.

Dock har tekniken inte riktik kommit fram till dynamiska impulser för tex EQ , kompressor så det mesta i impulsväg är reverb eller högtalarlådor

m.a.o relativt statiska effekter.

Ungefär så ligger det till.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt användbart med impulsreverb (och kanske även andra impulser - har själv inte testat annat än reverb hittills), eftersom man får precis den klang som rummet har, där man har spelat in impulssvaret - åtminstone om inspelningen av impulsen har gjorts av kompetent folk, så att det verkligen låter bra... Med en impulsfil från Abbey Road-studion, så skulle du alltså ha tillgång till samma rumsklang som Beatles hade. Sedan får man förstås problem om man inte har gjort en fullständig död-dämpning av sitt inspelningsrum - för då tillkommer ju klangen från det rummet också, så hur man än vänder sig så sitter ändan bak... 😳

Den stora nackdelen med sådana impulser, är att det inte går att justera några parametrar i dem - utan om man använder en impuls som har spelats in genom någon hårdvaruburk, så är den impulsen en kopia av hur burken låter - men med nackdelen att om man skulle vilja ändra ytterst lite på en ratt, så behövs en annan impulsfil med precis den inställningen osv... För att efterlikna en hårdvaruburk helt perfekt (eller snarare: så nära som möjligt), så skulle man alltså behöva ett enormt stort antal olika impulsfiler, för att ha tillgång till alla tänkbara kombinationer av inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Precis som n0m0ney skriver; somliga får verkligen sjukt bra resultat men det krävs nog både kunskap o tålamod för att få till det. Jag gav upp efter en veckas tragglande...

En vecka räcker inte för att lära sig. Tar längre tid. Så du valde gå tillbaka till podden istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att efterlikna en hårdvaruburk helt perfekt (eller snarare: så nära som möjligt), så skulle man alltså behöva ett enormt stort antal olika impulsfiler, för att ha tillgång till alla tänkbara kombinationer av inställningarna.

Dynamiska impulser , vilket är ungefär vad Focusrite gjort i Liquid Mix och Liquid channel.

Dock är det ett annat företag som tagit fram teknologin med kommer inte ihåg vad dom heter.

Flera av plugin tillverkarna har börjat laborera med dynamiska impulser men ingen har klurat ut något bra sätt att komprimera all

data till något vettigt än , men snart så.... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en väldigt impulsstyrd människa och blir således stressad av att läsa ordet impuls. Det borde heta något annat.

Det brukar kallas "konvolverande reverb" (convolution reverb på utrikiska) eller "faltningsreverb". Båda termerna är mer knutna till det matematiska (om jag har fattat rätt) än det mer beskrivande "impulsreverb", som jag tycker känns mer rätt att använda.

Ordet "konvolverande", tycker jag ger helt andra associationer, som inte är särskilt kul... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora nackdelen med sådana impulser, är att det inte går att justera några parametrar i dem - utan om man använder en impuls som har spelats in genom någon hårdvaruburk, så är den impulsen en kopia av hur burken låter - men med nackdelen att om man skulle vilja ändra ytterst lite på en ratt, så behövs en annan impulsfil med precis den inställningen osv... För att efterlikna en hårdvaruburk helt perfekt (eller snarare: så nära som möjligt), så skulle man alltså behöva ett enormt stort antal olika impulsfiler, för att ha tillgång till alla tänkbara kombinationer av inställningarna.

Jo det går i PerfectSpace som finnns i Cakewalk Sonar. Iofs går det inte att göra reverbet längre än vad impulsen är men tvärtom går. Även stereobredd, delay, eq och sånna grejer kan man ändra på. Fast det kanske man kan i alla andra program oxå.. 🙁

Edit: S5_Pro_PerfectSpace_lg.gif

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...