Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag skrev en liknande tråd i en annan kategori här men insåg att det antagligen är här den borde vara, jag fick ett svar till den förra tråden men det var inte vad jag hade tänkt mig .

Det jag behöver hjälp med är följande:

Jag och en kompis har följande instrumentuppsättning: akustisk gitarr, elbas, elgitarr, piano och trummor. Vi vill nu börja så smått med att spela in, då även med sång. Tanken är väl till att börja med att vi ska kunna spela in tex gitarr + trummor och sedan pinao + bas osv ni förstår idén . Det enda vi har är instrumenten med tillhörande telekablar + en dator som vi då vill spela in till. Vad behöver vi då införskaffa? Vad är det allra billigaste man kan komma undan med och ändå få ett någorlunda vettigt ljud? Vad skulle vara det vettigaste att köpa om man inte ska ha det allra billigaste?

Efter mycket "runtklickande" på internet är vi förlorade i en värld av ljudkort, mixerbord, mikrofoner och dylikt. Hjälp skulle uppskattas! Vi har visserligen arbetat lite med mixerbord och sådant förut men vet inte hur det fungerar och vad man behöver.

Annons
Postat
Svår när man inte vet hurmycket pengar ni är villiga att slanta för prylarna. Skulle var bra att veta exakt vad ni har för ambitioner med er musik med. Försökte komma med förslag i en annan tråd, men den var kanske inte så matnyttig? Läs här!

Visst stog det en del bra saker där men vi har ändå svårt att reda ut röran... alltså vi är inte villiga att lägga ut några större summor och har således inte så höga ambitioner i början, vad vi vill veta är helt enkelt vad vi behöver. Om vi vill spela in de ovan nämnda instrumenten på annat sätt än genom tex. datormikrofoner, vad behöver vi då, en riktig mick.. men sen då? behöver vi ett ljudkort ? ett mixerbord? vad är skillnaden, vad är det man behöver för att kunna på enkalst sätt få in dessa ljud i datorn?

Postat

Hej,

Ni skulle kunna kopa en Presonus Firestudio Project.

Den ger dig 8 ingangar, varav 2 ar high-Z - dvs for direkt input av elgitarr och elbas. Dom andra 6 ar line eller mikrofon (men du kan ocksa koppla in elgitar etc genom att anvanda DI box)

Denna device kommer ocksa med Cubase LE4.

Om du inte har Firewire pa din dator kan du enkelt skaffa det: kop ett Firewire kort, skall vara TI chipset baserat och med 400 hastighet (kop INTE dual eller 800, eftersom dessa inte passar med Presonus devicen...)

Notera ocksa: ifall ni sedan behover kan du kope EN TILL och chaina den, dvs 16 ingangar...

Samt: med de urprungliga 8 ingangarna kan du ocksa kora ett USB keyboard samtidigt... som du kopplar in direkt i dator.

Plus: du skulle ocksa SAMTIDIGT kunna koppla in ett elektroniskt trumset via MIDI ingang pa Presonus devicen...

Detta ger dig alltsa 10 inputs i urspungslaget...

(Kommer inte ihag hur manga inputs Cubase LE4 kan kora samtigt - jag uppdaterade ganska snabbt till Cubase Essential eftersom jag behovde Rewire)

Det finns andra tillverkara som har likartade inputs: men denna funkar bra for mig - Cubase ar ocksa kul att jobba med.

Spendera tid pa att lasa, tanka och kanna efter innan ni koper... det har val tagit mig tva ar att fatta "en del" av detta omradet med dator musik - och jag var datakonsult tidigare....

Lycka till,

S

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.