Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett problem somsagt, köpte lite grunkor för hemmainspelningar:

Esi maya 44 (inbyggd fatomm.)

Studio Projects b1 micken.

Problemet: Det är så att när jag sätter på "monitor" på ljudkortet så jag hör ljudet som går in i micken i hörlurarna så blir det extremt högt,

men inte på själva "inspelningen". Om jag sänker "ljudet" så jag hör mig tystare blir det knappt något ljud alls på inspelningarna.

Är lite ny på grejjerna så behöver lära mig ett och annat om ljudkortet osv. Men vet någon vad felet är? skulle vart snällt med svar!

bild på ljudkorts inställningarna: http://img193.imageshack.us/img193/6707/namnls1s.jpg

/R

Annons
Postat

bump! snälla ingen med ideér vad som står på? det är trotsallt ett studio forum så nån borde ha någon kunskap? 😛

Postat

Du har hårdvarulyssning via ljudkortets egna mixer... Precis som du sa så klickar du in monitor på ljudkortet... Se bara till att du då inte har mjukvarumonitor samtidigt för då får du dubbelt upp så att säga, och den upplevda volymen blir ju väldigt hög jämfört med den nivån som faktiskt spelas in. Men hursomhelst, du kan sänka volym i ljudkortets mixer, för den påverkar bara lyssningen, och inte det faktiska som blir inspelat. Så, se till att du får en bra nivå in när du spelar in, sen justera reglagen så du hör dig i lurarna lagom mycket =)

Lycka till

Postat
Du har hårdvarulyssning via ljudkortets egna mixer... Precis som du sa så klickar du in monitor på ljudkortet... Se bara till att du då inte har mjukvarumonitor samtidigt för då får du dubbelt upp så att säga, och den upplevda volymen blir ju väldigt hög jämfört med den nivån som faktiskt spelas in. Men hursomhelst, du kan sänka volym i ljudkortets mixer, för den påverkar bara lyssningen, och inte det faktiska som blir inspelat. Så, se till att du får en bra nivå in när du spelar in, sen justera reglagen så du hör dig i lurarna lagom mycket =)

Lycka till

Tack för svaret, i'll do that!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.