Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

Har suttit och pulat i min lilla hemma studio i ca 1 år nu! Jag använder mig ut av sonar 8 och ett externt ljudkort (edirol fa-66). Jag undrar om det finns något bra tips och vad man ska tänka på när man spelar in metal bas? t.e.x eq, dist, pluggar osv.

Tack på förhand!

ps

Är ute efter threat signal/korn liknande bas sound.

Redigerat av Dead_Voice
Annons
Postat
Tja!

Har suttit och pulat i min lilla hemma studio i ca 1 år nu! Jag använder mig ut av sonar 8 och ett externt ljudkort (edirol fa-66). Jag undrar om det finns något bra tips och vad man ska tänka på när man spelar in metal bas? t.e.x eq, dist, pluggar osv.

Tack på förhand!

ps

Är ute efter threat signal/korn liknande bas sound.

Korn har väldigt speciellt ljud på sin bas. Funferar mer som ett percussioninstrument än stränginstr.

Threat signal låter väl mer "normalt" om jag kommer ihåg rätt.

När du spelar in behöver du egentligen inte tänka på att lägga någonting(förutsatt att du linar).

Kör du förstärkare så kanske du kan dista till basen en del så länge du ser till att ha en linad signal också.

Sedan gör ju alla olika men jag brukar ha basen på 2 kanaler.

en line och en(eller två) mickad(de).

Har du inte en mickad signal så kopiera den linade signalen och lägg en bas/gitarrförstärkarplugg på den ena.

Sedan ser det vanligtsvis ut på följande sätt:

Linekanal 1:

EQ(brant LPF på 250 Hz, HPF på c.a 30-50 Hz) - kompressor som kontrollerar så att basen inte drar iväg för mycket(2-3 dB).

Mickad kanal:

EQ(brant HPF på 250 Hz, LPF på c.a 5-7 Khz) - (förstärkarsimulator om kanalen är en kopia av linesignalen)- Dista denna kanal antingen med förtärkaren/förstärkarsimulatorn så att den smälter in med gitarrerna på ett bra sätt.

Skicka båda kanalerna till en subgrupp som behandlas följande:

Kompressor(3-10 dB) se till att spara lite transienter- EQ (beror helt på materialet men se till att kicken och lågbasen samsas.

Höj ganska mycket kring 1,5 - 3 Khz för att få fram diskanten. Upp till 8 dB är inte ovanligt.

Kanske "viktigaste" frekvensen är mellan 600-1200 Hz. Höjer du där hörs det med en gång(speciellt i små högtalare)

Gitarrerna vill gärna krocka mellan 100-400 Hz. Ofta sänker man både git och bas runt 300 Hz.

Ett tips för att få Korn basen är att sänka mycket mellan 150 till 1,5 Khz. Höj toppen och även botten vid behov.

Postat

Det många missar när det kommer till basljud och metal är det extrema mensuret som används.

Både Korn och Threat Signal lirar nedstämt så det stänker.

För att ens nå i närheten av dessa ljud så bör du använda en bas med 35" mensur.

Tänk oxå på vad bas är för ett instrument.

Om du avser att lira unisont med gitarrerna så kanske det är bättre att använda en basigare gitarr i stället!?

Strängtjocklek är oxå avgörande för ett bra basljud.

Klura och testa lite!

Att köra två separata kanaler där en är line och den andra är mickad är i dag generellt förfarande men att skära på det sätt som skrivits åvan är nog inte att föredra ....

...i all fall inte om du vill ha någon ton kvar i basen över huvudtaget.

Take care!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Inspelning av bas-tråden

I tur-/rangordning i mån av mikar och tillgängliga kanaler: 😠

1. Lajna.

2. Micka även stärkare.

3. Sätt en liten "cigarr-konding" (t ex CM3) vid strängarna.

...och i det här fallet tillkommer:

4. Stäm ner basen!

5. EQ:a stärkarmik och sträng/halsmik nasalt och dista hårt.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)
...i all fall inte om du vill ha någon ton kvar i basen över huvudtaget.

Worked for me...

även om det är "töntmetal" 🙂

Redigerat av MattiasA
Postat

Jag brukar först köra genom Ampeg och sedan lägga en CamelCrusher (gratisplugg) efter, det tightar/distar/krossar ljudet så det blir märkbart saftigare och taggigare! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.