Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag och en kompis har följande uppsättning instrument: elgitarr, akustisk gitarr, elbas, trummor och piano. Vi skulle nu vilja börja spela in så smått och behöver då hjälp, vi har nämligen ingen koll alls på studioutrustning och dylikt, har ibland arbetat med mixerbord och liknande men vet egentligen inte hur det hela fungerar.

Vi har då följande frågor och undringar:

Vi skulle gärna vilja kunna använda oss av alla dessa istrument + sång under inspelning, vad skulle vi isåfall behöva införskaffa? Vad är det optimala till ett någorlunda rimligt pris ? Vad är det billigaste man kan komma undan med utan att det blir allt för dåligt? Vi har en dator vi vill spela in till och hur kopplar man isåfall?

Vi behövar alltså i princip en nybörjarguide för vad vi borde köpa och hur vi ska koppla ihop det hela.

Stor fråga, men skulle uppskatta hjälpen!

Tack på förhand

Annons
Postat

Insåg just att detta antagligen var fel kategori att lägga denna tråd i, och insåg att jag inte kan ta bort min egen tråd, eller flytta den. (eller kan jag det?) känner mig förvirrad och bortsprungen! ursäkta

Postat

du behöver först ett ljudkort

för att spela in trummor behöver du minst 4 ingångar

jag tror inte du vill spela in allt samtidigt utan ni kommer göra pålägg

och då räcker det med ett ljudkort med 4 ingångar

annars måste du lägga till...

du behöver minst fyra mickar

ljudkortet behöver 2 utgångar

om ni ska lyssna samtidigt behövs 2 hörlursutgångar eller en extra hörlursförstärkare

sen behöver du bra hörlurar

och senare monitorer

men det går att lyssna i en vanlig stereo också

eller ensast i hörlurar

viktigast med ljudkortet att det har direct monitoring

latency är inte viktigt om ni inte ska spela på midi instrument

mixerbord är onödigt för det mesta

du måste ha micpreamps för varje mik

de kan vara inbyggda i ljudkortet eller så löper man externa

och kablar

alltså: ljudkort, preamp, mik, hörlur, kabel

sen är det bara att köra

för fyra kanaler kanske billigaste lösningen ligger runt 10000:-

Postat

Icke att förglömma angående preamps, så finns de ofta inbyggda i ljudkorten, annars kan kostnaderna stiga oroväckande snabbt ifall ni köper ett ljudkort och separata preamps till det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.