Jump to content
Annons

Rasistiskt varumärke


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
jag kan ju inte alltid ha rätt.

Men nästan 🥰

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Povel Ramels bror lär ha avslutat en krogkväll med att gå fram till den kinesiske ambassadören

som besökte stället och sagt något i stil med: jag har nog sett att du har suttit och tittat snett på mig

hela kvällen. Om du är alldeles gul kan jag skriva ut en Chang Kai Check, och i värsta fall kan du

få kinesa hemma hos mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast idag borde det ju heta Svens och Karls kaviar, eftersom ingen kallas för Svenne

och Kalle längre.

Det finns ca 60 personer i Sverige som bär namnet Svenne som tilltalsnamn...undrar hur de uppfattar debatten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Neger i själva verket är den helt korrekta benämningen på en grupp människor som härstammar från Portugal, har jag läst. Tycker man neger är ett fult ord så tycker man väl själv inte om detta folkslag.

är väl helt enkelt svart/mörk på portugisiska å spanska kanske även franska

Link to comment
Dela på andra sajter

är väl helt enkelt svart/mörk på portugisiska å spanska kanske även franska

Njaaee... jag läste att negrerna ursprungligen kom från Portugal och spreds över världen, först främst till Afrika. Att det var en ras som hade sitt ursprung där helt enkelt.

Men för de flesta (?) verkar neger vara en svordom.

Som om asiat skulle vara en svordom, eller belgare...

Det har blivit så snedvridet.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaee... jag läste att negrerna ursprungligen kom från Portugal och spreds över världen, först främst till Afrika. Att det var en ras som hade sitt ursprung där helt enkelt.

Men för de flesta (?) verkar neger vara en svordom.

Som om asiat skulle vara en svordom, eller belgare...

Det har blivit så snedvridet.

Neger=färg (svart)

Belgare=nationalitet

Asiat=världsdel

prova att kalla en asiat för guling och se hur jävla glad han/hon blir.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker aldrig att ord är kränkande.

Det blir vad man gör det till.

För en gångs skull är jag böjd att hålla med debatt här. Ur sitt sammanhang kan ett ord aldrig vara kränkande. Och ett ord kan inte kränka mig fast jag inte "inser" det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det samma sagobok som påstod att de härstammade från portugal?

Härstamningen från Portugal läste jag i en summary ur en akademisk avhandling. Jag hörde det även på UR en gång.

Att det finns olika raser och att negerrasen är en av dem fanns i en dyr världsatlas jag bläddrade i som förutom geografiska bilder även visade bilder över stjärnhimlen och uppdelningar av de olika raserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härstamningen från Portugal läste jag i en summary ur en akademisk avhandling. Jag hörde det även på UR en gång.

Att det finns olika raser och att negerrasen är en av dem fanns i en dyr världsatlas jag bläddrade i som förutom geografiska bilder även visade bilder över stjärnhimlen och uppdelningar av de olika raserna.

Då kan jag rekommendera något som heter "källkritik" 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaee... jag läste att negrerna ursprungligen kom från Portugal och spreds över världen, först främst till Afrika. Att det var en ras som hade sitt ursprung där helt enkelt.

var läste du det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Negro

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en i nutida språkbruk kontroversiell beteckning[1] för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien. Ordet härstammar från spanska, portugisiska[2] och äldre italienska[3] negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse, och följaktligen har inte ordet lika laddad betydelse på dessa romanska språk.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...