Analogfreak (oregistrerad) Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 (redigerat) jag kan ju inte alltid ha rätt. Men nästan 🥰 Redigerat 7 september 2009 av Analogfreak
debatt Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Snart får man fan inte säga kines till en kines. Hela rasismgrejen är rena hysterin!
SadamJR Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Povel Ramels bror lär ha avslutat en krogkväll med att gå fram till den kinesiske ambassadören som besökte stället och sagt något i stil med: jag har nog sett att du har suttit och tittat snett på mig hela kvällen. Om du är alldeles gul kan jag skriva ut en Chang Kai Check, och i värsta fall kan du få kinesa hemma hos mig.
Lithium Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Fast idag borde det ju heta Svens och Karls kaviar, eftersom ingen kallas för Svenneoch Kalle längre. Det finns ca 60 personer i Sverige som bär namnet Svenne som tilltalsnamn...undrar hur de uppfattar debatten?
Vallhagen Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 tur att SVEMPA valde rätt smeknamn då, så han slipper va objekt för er debatt.
Demonproducenten Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Neger i själva verket är den helt korrekta benämningen på en grupp människor som härstammar från Portugal, har jag läst. Tycker man neger är ett fult ord så tycker man väl själv inte om detta folkslag. är väl helt enkelt svart/mörk på portugisiska å spanska kanske även franska
debatt Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 (redigerat) är väl helt enkelt svart/mörk på portugisiska å spanska kanske även franska Njaaee... jag läste att negrerna ursprungligen kom från Portugal och spreds över världen, först främst till Afrika. Att det var en ras som hade sitt ursprung där helt enkelt. Men för de flesta (?) verkar neger vara en svordom. Som om asiat skulle vara en svordom, eller belgare... Det har blivit så snedvridet. Redigerat 9 september 2009 av debatt
Dingbats Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Njaaee... jag läste att negrerna ursprungligen kom från Portugal och spreds över världen, först främst till Afrika. Att det var en ras som hade sitt ursprung där helt enkelt. http://en.wikipedia.org/wiki/Early_human_migrations
debatt Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Svenne är kränkande, men ingen vill inse. Jag tycker aldrig att ord är kränkande. Det blir vad man gör det till.
Fidden Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 (redigerat) Njaaee... jag läste att negrerna ursprungligen kom från Portugal och spreds över världen, först främst till Afrika. Att det var en ras som hade sitt ursprung där helt enkelt. Men för de flesta (?) verkar neger vara en svordom. Som om asiat skulle vara en svordom, eller belgare... Det har blivit så snedvridet. Neger=färg (svart) Belgare=nationalitet Asiat=världsdel prova att kalla en asiat för guling och se hur jävla glad han/hon blir. Redigerat 9 september 2009 av Fidden
SadamJR Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Jag tycker aldrig att ord är kränkande. Det blir vad man gör det till. Nog har vissa ord en viss laddning, oberoende av både dig och mig.
debatt Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Nog har vissa ord en viss laddning, oberoende av både dig och mig. Jo, men vad folk säger är ju egentligen helt djävla ointressant. Det är därför det är svårt att förstå mobbningsfenomenet.
debatt Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Neger=färg (svart) Belgare=nationalitet Asiat=världsdel prova att kalla en asiat för guling och se hur jävla glad han/hon blir. [/quote Nej, jag läste att neger är en ras.
Dingbats Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Jag tycker aldrig att ord är kränkande. Det blir vad man gör det till. För en gångs skull är jag böjd att hålla med debatt här. Ur sitt sammanhang kan ett ord aldrig vara kränkande. Och ett ord kan inte kränka mig fast jag inte "inser" det.
SadamJR Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 För en gångs skull är jag böjd att hålla med debatt här. Ur sitt sammanhang kan ett ord aldrig vara kränkande. Och ett ord kan inte kränka mig fast jag inte "inser" det. Ord sägs väl alltid i ett sammanhang.
Dingbats Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Ord sägs väl alltid i ett sammanhang. Okej, "ur ett sammanhang som gör att de blir kränkande" då.
Fidden Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Nej, jag läste att neger är en ras. Var det samma sagobok som påstod att de härstammade från portugal?
debatt Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Hej hoppsan tralleralleraa Hur många raser finns det egentligen?
debatt Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Var det samma sagobok som påstod att de härstammade från portugal? Härstamningen från Portugal läste jag i en summary ur en akademisk avhandling. Jag hörde det även på UR en gång. Att det finns olika raser och att negerrasen är en av dem fanns i en dyr världsatlas jag bläddrade i som förutom geografiska bilder även visade bilder över stjärnhimlen och uppdelningar av de olika raserna.
Fidden Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Hur många raser finns det egentligen? det var vad jag tänkte fråga dig om...
Fidden Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Härstamningen från Portugal läste jag i en summary ur en akademisk avhandling. Jag hörde det även på UR en gång. Att det finns olika raser och att negerrasen är en av dem fanns i en dyr världsatlas jag bläddrade i som förutom geografiska bilder även visade bilder över stjärnhimlen och uppdelningar av de olika raserna. Då kan jag rekommendera något som heter "källkritik" 😏
debatt Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 det var vad jag tänkte fråga dig om... Jag minns bara att deras hela uppslag med bilder på de många raserna var fint.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Svenne är kränkande, men ingen vill inse. Exakt 🙂
Demonproducenten Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Njaaee... jag läste att negrerna ursprungligen kom från Portugal och spreds över världen, först främst till Afrika. Att det var en ras som hade sitt ursprung där helt enkelt. var läste du det? http://en.wikipedia.org/wiki/Negro http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en i nutida språkbruk kontroversiell beteckning[1] för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien. Ordet härstammar från spanska, portugisiska[2] och äldre italienska[3] negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse, och följaktligen har inte ordet lika laddad betydelse på dessa romanska språk.
Wernborg Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 På tal om källkritik kan jag meddela att jag i ett fullt seriöst svenskt lexikon har läst följande: Neger: Glad av naturen, äter bananer och lever i flock. 😛 Inget försvar att boken kom ut i början av nittonhundratalet.
debatt Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Kan tala om att alla i klassen i skolan jag gick i fick gå till skolsköterskan och få våra huvuden mätta, liksom händer. Man ville se om det fanns skillnader mellan olika raser och så. Fick lite olustiga vibbar då. 70-tal.
SadamJR Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Vilken skola? Det här låter ju mer som 30-tal.
Valle Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Kan tala om att alla i klassen i skolan jag gick i fick gå till skolsköterskan och få våra huvuden mätta, liksom händer. Hur stort huvud hade du?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.