Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan. Hade tänkt köpa ett digitaltrumset och koppla dess 8 ut till ljudkortet (har ett fireface400), men har redan fullt med saker inkopplat där så hade tänkt köpa en DA-konverterare att koppla via ADAT för att få 8 ingångar extra! 😛

Vill komma ner så lågt som möjligt utan att få lägre kvalitet än konverterarna i ljudkortet. Vad ska jag ha då? Focusrite? Presonus?

Vill inte ha mer micingångar, helst bara LINE-in men sådana verkar bara finnas i 10 000+ klassen =/

Redigerat av hwasser
Annons
Postat

Se om du kan hitta en begagnad RME ADI-8 Pro eller ADI-8 DS, så kommer du under 10k-strecket och håller dig kvar kvalitetsmässigt.

Vill du komma riktigt billigt undan, så kan du titta på Behringer ADA8000 - och i så fall använda den på sådant som är mindre kritiskt i ljudbilden.

Postat
Se om du kan hitta en begagnad RME ADI-8 Pro eller ADI-8 DS, så kommer du under 10k-strecket och håller dig kvar kvalitetsmässigt.

Vill du komma riktigt billigt undan, så kan du titta på Behringer ADA8000 - och i så fall använda den på sådant som är mindre kritiskt i ljudbilden.

Mm kollat på den också, problemet med den är att all signal går via mikstärkarna 😛 ..

Borde finnas något mellan, typ någon av de här:

http://www.thomann.de/se/presonus_digimax_d8.htm

http://www.thomann.de/se/focusrite_octopre_le.htm

Eller kanske den:

http://www.thomann.de/se/focusrite_octopre_adat.htm

Postat (redigerat)
Köp en midi-kabel och en trumplugg istället.

Hmm, jo kanske, men ska köpa ett drumit five, och det e-drumsetet är ju liksom bättre än Roland TD-20 .. ljuden på den trumm-modulen är ju grymm! 😛

Redigerat av hwasser
Postat

Ett hett tips på att skaffa AD-omvandlare är att leta på beg.-marknaden efter en Alesis AI3. Har 8 analoga line in/ut och överför via ADAT, har själv två st i min studio och tycker dom funkar kanonbra.

De stödjer upp till 24Bit 48kHz i 8 kanaler eller 24Bit 96kHz med 4 kanaler, dvs. max överföringskvalitet med ADAT-formatet. Dessa ligger på ca 2500kr på begagnatmarknaden, så håll ögonen öppna. Ett annat alternativ är ju att skaffa en gammal ADAT-bandare och köra som omvandlare men då sitter man ofta fast på 16Bit.

Lycka till!

Postat

Hmm har kollat runt lite nu, lutar nästan lite åt Presonus D8. Många verkar föredra dom framför Focusrite Octopre LE (som tydligen är lite mer färgade medans Presonus D8 är lite transparenta .. vad jag läst iaf).

Vissa säger att det negativa med Presonus D8 är att den inte har line-inputs, men det står det ju tydligt att den har, även om det är XLR:

http://www.harmony-central.com/ProductImag...e/000031704.jpg

Ska som sagt bara ha lite mer line inputs till digitaltrummor, och kan vara lite skoj med lite extra micstärkare också när man ändå håller på? 😳

Btw så skriver presonus i sitt forum att det är samma A/D och micstärkare som i Digimax FS

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det behöver inte vara en nackdel att det färgar... tvärt om. Focusrite färgar snyggt. 😛

Postat

Då lägger jag MOTU 8PRE till listan. Med firewirekabel inpluggad fungerar den som ett ljudkort, utan firewirekabeln så fungerar den som en fristående preamp och A/D med optisk/ADAT-converter.

Ingångarna är kombinerat XLR och tele, så det är bara att lajna in telekablarna från digitaltrumsetet och sedan vidare till ditt RME-kort.

Postat

Har en kompis som nyligen har haft rätt mycket strul med sitt motu 8pre, det frös i uppdateringsläge och gick inte att få tillbaka. Efter 1 månad på service och flera tusenlappar senare lyckades hon få ett nytt av motu. Har även haft en del problem med Motu tidigare, dock bara när man vill använda dem tillsammans med utrustning från andra tillverkare. Försökte para ihop ett motu 8pre och ett focusrite saffire och det tog bra lång tid innan de vill lira med varandra 😄 Därför kör jag nu Focusrite och RME samt mina Alesis AI3:or

Brukar ibland göra inspelningar med ett mobilt motubaserat inspelnings-system och detta funkerar klockrent, har aldrig haft problem med det, så motu verkar fungera bra sålänge man håller sig till deras grejor.

Men klart ett 8pre kan funka bra för dig, bra låter dom iallafall 🤪

Postat

Gah nu blev jag osäker igen.

Focusrite Octropre LE och Presonus Digimax D8 ligger i samma prisklass.

Nackdelen med Presonus Digimax D8 är att ljudet går genom mikstärkarna, jag tror inte det gör de på Octopre LE. Men Digimax D8 har mycket bättre kritik än octropre le .. hmm =/ Dock så ska digimax d8 mikstärkarna låta väldigt transparenta, XMAX mickar

Tycker om att det är ljudnivå-mätare på digimax lådan! 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.