Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har fått i uppdrag att ordna en studio för ungdomar som vill lära sig producera musik. Tyngdpunkten kommer ligga vid beatbaserad musik dvs. hiphop, electronica och liknande.

Min tanke är att det ska vara lättbegripligt även för den som har 0 erfarenhet sen tidigare.

Därför tänkte jag satsa på hårdvara istället för datorbaserat,det har även fördelen att jag slipper rackla med datorn hela tiden.

Detta hade jag tänkt mig:

Digitalporta

mellanklass dvs. Korg D888,Zoom R16,Fostex MR16,Yamaha AW1600 med flera.

Jag tänker det är en fördel om det går att jacka i USB-minne eller SD eftersom då kan användarna ha sitt eget där alla deras filer ligger,åsikt om detta?

"Trumlåda"

Jag tänkte först Akai mpc 100 då den verkar ruskigt potent (har inte fingrat på en själv dock) men samtidigt, kan det vara för krångligt att lära sig? är tex Korg esx-1 ett bättre val? den har ju väldigt tydligt interface. Eller Roland Sp-55?

Andra förslag på samplertrummisar?

så långt har jag tänkt klart,sen tillkommer midikeyboard,mikrofoner för sång och instrument,där tänkte jag standarduppsättning.

Annons
Postat

Till den musiken du beskriver är du helt fel ute om du kikar på en porta, det är helt enkelt datorbaserat som gäller.

Postat

mja det tror jag inte.

Vad säger att det bara kommer spelas in electronica? Nästa år kanske det är nåt helt annat som gäller.

Fördelen med en porta är ju att man slipper rackla med drivrutiner och liknande,det är betydligt lägre inlärningströskel än datorbaserat,efter lite enkla instruktioner kan vem som helst börja spela in.

Plus att det blir billigare. Ska man köpa antingen mixer eller controller och flerkanalsljudkort plus dator med anständig prestanda drar det snabbt iväg.

Postat

Det var ju faktiskt du själv som sade att det handlade om "beatbaserad musik dvs. hiphop, electronica och liknande"... ☺️

En dator är mycket enklare att jobba med när det handlar om redigering, med automation, klippa och klistra, kopiera loopar etc - och i den typen av musik handlar mycket om just redigering, snarare än inspelning.

Det behövs nog knappast något flerkanals-ljudkort, utan jag misstänker att 2 in (minst en med micingång) och två ut, samt hörlursutgång, räcker fint.

Steinberg släpper snart ett nytt ljudkort, CI2 där det också ingår en mindre Cubase-version, där paketet är gjort för att vara väldigt enkelt att använda - så det kanske kan vara något att fundera över?

Postat

Svårt det där, för man vet ju aldrig vilken förkunskapsnivå de medverkande kommer att ha innan.

Men jag är nog beredd att hålla med om föregående inlägg. En datorbaserad rigg är nog enklast att använda, inte minst för att de lärda senare har möjlighet att själv skaffa sig samma program. Å andra sidan är ju hårdvaran enklare att administrera, för din fördel.

Enligt min mening verkar det mer framtidssäkert att skaffa en mjukvarubaserad DAW än en hårdvarubaserad.

Hur gör du t.ex. när hårdvarans funktioner börjar kännas begränsade eller utdaterad? Att köpa en mjukvaru-uppdatering för någon tusenlapp istället för en helt ny hårdvaruburk á 2012 verkar som ett bättre alternativ.

Låt mig veta vilket alternativ du väljer sen, och hur det blir till slut.

Postat
mja det tror jag inte.

Vad säger att det bara kommer spelas in electronica? Nästa år kanske det är nåt helt annat som gäller.

Fördelen med en porta är ju att man slipper rackla med drivrutiner och liknande,det är betydligt lägre inlärningströskel än datorbaserat,efter lite enkla instruktioner kan vem som helst börja spela in.

Plus att det blir billigare. Ska man köpa antingen mixer eller controller och flerkanalsljudkort plus dator med anständig prestanda drar det snabbt iväg.

om du redan bestämt dig behöver du ju inte fråga

Postat (redigerat)

Med en portastudio är du låst (herregud det är 2009 nu) .. Med en juste dator har du alla möjligheter att hänga med utvecklingen till låga kostnader med betydligt mer prestanda.. Skippa för tusan din ursprungsidé.. Den låser er bara.. 😛

EDIT: Ps. jag är 48 år och har jobbat i samma situation som du.. För ca 10 år sen var din idé ok men inte numera.. Datorer utvecklas så enormt 😉 Ok!

ds.

Redigerat av hegobald
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tycker det är en tröskel med att lära sig hårdvara.

Vet inte varför folk envisas med att tro att hårdvaran är lättare att lära sig. Finns inget som talar för det.

Köp en Mac med Garageband och fokusera på att skapa musik.

Finns massvis med loopar och instrument att köpa till Garageband istället för en trött porta.

Köpt till lite coola controllers istället.

Som dom här:

http://www.korgnano.com/

Och en sådan här:

http://www.akaipro.com/mpd18

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.