Linus Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Fast 3 dB är väl ingenting jämfört med hur hårt man pressar låtarna idag.
Hellpig Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Kan någon sticka å köpa popcorn åt mig? Jag är fastspikad vid den här tråden nu. 😆
slejnard Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Kan någon sticka å köpa popcorn åt mig? Jag är fastspikad vid den här tråden nu. 😏 😑
SadamJR Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 Har hört på remastrade plattorna. Kan bara säga att det låter grymt bra. Dock så är det ju så med oss i den äldre generationen att man har sin bild eller vad man ska säga hur det lät när man spisade vinyl med knaster, hack och ljudbilder som man har i minnet från barnsben. Beatles ska inte låta som om det spelades in 2009. Men det gör det nu. Säga vad man vill men billigt är det inte. Boxen bellar 2400:-. Låter de bättre än tidigare cd-släpp? I så fall, hur?
Linus Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 In the major music markets of North America, Japan and the U.K., consumers purchased more than 2.25 million copies of The Beatles’ re-mastered albums, both individually and in two multiple-CD boxed sets, one in stereo and one in mono, during the first five days of release. Läs mer hos: Music Is The Heart Of Our Soul
Guitar Nilsson Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 Nu handlar det om Beatless men tyvärr är Jhon Lennon en Nolla. Mac Cartney och Harrison är bäst. Ja jävlar. Men han kunde säkerligen i alla fall stava till både Beatles och John. Ingen av dessa fyra fick samma framgångar som soloartister efter Beatles. Så Beatles var absolut större än någon av bandmedlemmarna ensam var.
Guitar Nilsson Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 Den här remastringen, har de gjort den enbart på tvåspårsrullbanden, eller har man tagit orginalbanden på fyra, åtta eller 24 kanaler och gått igenom spår för spår? Om de gjort så kan det mycket väl låta fan så mycket bättre än orginal. Om de bara har vett att inte platta ut det helt modell Metallica.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 Ja jävlar. Men han kunde säkerligen i alla fall stava till både Beatles och John. Ingen av dessa fyra fick samma framgångar som soloartister efter Beatles. Så Beatles var absolut större än någon av bandmedlemmarna ensam var. Du svarade på ett fylle-inlägg DivineCo. Han vet nog inte vad han tänkte där... 😱
Guitar Nilsson Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 Du svarade på ett fylle-inlägg DivineCo. Han vet nog inte vad han tänkte där... 😱 Jaha! Det kan hända den bästa vid rusdrycksförtäring. Känner tillet, känner tillet. John Lennon var knappast en nolla. Den tidiga stämsången de gjorde är det bästa med Beatles. Plus att de svängde så ini h-e. Nu ska jag dra en gammal säck över mig, jag sover i ett basfiolsfodral. ZZZZZZZzzzzzzzzzzzz
antikartellmusikern Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 (redigerat) Den här remastringen, har de gjort den enbart på tvåspårsrullbanden, eller har man tagit orginalbanden på fyra, åtta eller 24 kanaler och gått igenom spår för spår?Om de gjort så kan det mycket väl låta fan så mycket bättre än orginal. Om de bara har vett att inte platta ut det helt modell Metallica. trådbandspelare ? Redigerat 22 september 2009 av antikartellmusikern
Hellpig Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Ni kan ju åtminstone försöka att hålla till ämnet utan personliga påhopp, sexuella hjälpmedel och allmän dagisnivå. Suck...
Björn Olsberg Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 +1 Jag har raderat 33 inlägg som är helt utanför ämnet och som inte sällan innehåller personliga påhopp. Det är, om någon glömt, inte tillåtet.
Guitar Nilsson Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Den här remastringen, har de gjort den enbart på tvåspårsrullbanden, eller har man tagit orginalbanden på fyra, åtta eller 24 kanaler och gått igenom spår för spår?Om de gjort så kan det mycket väl låta fan så mycket bättre än orginal. Om de bara har vett att inte platta ut det helt modell Metallica. Bump? Jag hörde typ en halv minut av nån gammal Beatleslåt i radion på bilen nyss, och jag reagerade på att ljudet var så väldigt bra. Tyckte även nivåerna mellan olika instrument var annorlunda till det bättre. Kan det ha varit från det nya? Jag tycker tvärtom mot de flesta att det är bra att de gör om all mixning. När de gjorde det förra gången blev väl resultatet sämre än orginal, och tex Paul blev förbannad. I dag är läget annorlunda, nu finns det bättre kunnande. Jag tror att många unga tycker gammal stor musik låter mossigt just pga det fula ljudet med mestadels mellanregister. Finns 24-kanalsbanden kvar går det ju att få ett sound som blir enormt mycket bättre än både de gamla tvåspårsmastrarna, och framförallt bättre än vinylen. Vinylformatets fördel tycker jag enbart var de stora fina skivomslagen, Ljudet var skit, otajt konstig bas, omöjligt att dra på lite hemma utan att det blev basrundgång. Nu kan säkert många både yngre och äldre njuta av nåt som känns helt nytt. Och att ägarna vill tjäna pengar? Är det fult? Så har det alltid funkat. Hurra för Beatles remastring!
DieHard (oregistrerad) Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Nja gillar faktiskt ljudet från vinyl. Men kan hålla med om att basen inte är speciellt rolig på vinyl. För att inte tala om hur klen den var. Men det kommer knappast tillkomma nya lyssnare pga ljudet. Gillar man musiken så är inte mixen eller mastringen det avgörande.
Guitar Nilsson Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Nja gillar faktiskt ljudet från vinyl. Men kan hålla med om att basen inte är speciellt rolig på vinyl. För att inte tala om hur klen den var. Men det kommer knappast tillkomma nya lyssnare pga ljudet. Gillar man musiken så är inte mixen eller mastringen det avgörande. Är man ung och enbart van att lyssna på musik med hela registret från lågbas till tunnaste cymbalklirr så tror jag det kan vara jobbigt att lyssna med gammalt mellanregisterljud. Fast kanske en del skiter helt i hur både ny och gammal musik låter? Jag hörde nyss, iofs bara genom ganska bra datorhögtalare Fletwood Macs "Dont stop" i nymixad version. I den gamla mixen var det svängiga trumspelet allt för tydligt mixat, för starkt alltså, nu hade de korrigerat det. Jag har alltid gillat den låten, tom tyckt om mixen, hellre för mycket trummor än att de är helt platta och knappt hörs, nu var hela låten ännu bättre. Hela den LPn/CDn (heter den Rumours?) finns nymixad på Spotify. Allt lät bättre tyckte jag. Vi spelade TP samtidigt så jag lyssnade inte så noga förstås.
Peter Roos Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Nu hör man ju i alla fall allt vad som spelas - till en lite dyr penning. Ge mej de pengarna istället!
Guitar Nilsson Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Märkligt att alla här, som är så fixerade vid att få till absolut bästa tänkbara ljud på sina inspelningar är så våldsamt emot detta? Let that boy boogi woogie.
DieHard (oregistrerad) Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Inte hört något än från Bealtes nymixade men ska återkomma när jag hört.
Guitar Nilsson Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Nog måste det väl vara så att de gjort om hela mixarna, först kanal för kanal, sen mastrat den nya slutmixen. Annars är det väl inte mycket till jättearbete.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 (redigerat) Nog måste det väl vara så att de gjort om hela mixarna, först kanal för kanal, sen mastrat den nya slutmixen. Annars är det väl inte mycket till jättearbete. Det finna inga inspelningar där allt ligger kanal för kanal eftersom de inte hade så många kanaler att jobba med. Det ligger submixat på 4 kanaler... i alla fall de tidiga produktionerna när dom spelade in med Helios-bord.. 🥰 Redigerat 23 september 2009 av Analogfreak
Guitar Nilsson Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Det finna inga inspelningar där allt ligger kanal för kanal eftersom de inte hade så många kanaler att jobba med.Det ligger submixat på 4 kanaler... i alla fall de tidiga produktionerna när dom spelade in med Helios-bord.. 🥰 Jag har läst att de körde med dubbla fyrkanalsbandare. Undrar om inte Sergeant Pepper gjordes så. Vilken skiva var den sista? Let it be? Hur dana bandare fanns det då? Jag tror jag ska bort kanaler på min 16-kanalsporta, det räcker med fyra. Då blir det bättre musik. Eller oxå spelar jag in direkt på Revoxen och slänger bort portan. Bilden har inte med saken att göra mer än på det viset att man ser att inom allt, även flygplan så var det bättre förr. Den där fotade jag i söndags, gissa var?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Bilden har inte med saken att göra mer än på det viset att man ser att inom allt, även flygplan så var det bättre förr. haha vad skön du är 🥰
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Tja.. Hälsingland kanske
spaceman Postat 23 september 2009 Trådstartare Postat 23 september 2009 Om ni har tillgång till både en gammal cd med Beatles och motsvarande remastrad kan man testa att rippa samma låt och jämföra ljudet på samma låt. Det lär vara stor skillnad har jag hört Man behöver inte köpa hela boxen. Plattorna finns även styckvis att köpa.
Guitar Nilsson Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 Tja.. Hälsingland kanske Nej, vid Karlsborgs fästning på Vätterna västra sida mitt på. Tornet bakom är ett övningshopptorn för fallskärmshoppare. Och ute i vattnet bakom träden är en plastsnipa på väg in mot Göta kanals västgötadel som börjar där. Karlsborgs fästning är en av Europa största byggnader! Vad är det för flygplan då? Kolla akterlanternan!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 september 2009 Postat 23 september 2009 (redigerat) Angående dina flygplan i den här tråden så borde studion döpas om till Above Road 😲 Redigerat 23 september 2009 av Analogfreak
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.