Jump to content
Annons

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Ja eller hur, bara nytt material där.

Ja, eftersom det mesta på dessa aldrig getts ut officiellt tidigare.

Annons
  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
+1

-1

Grunden lade de knappast. Det gjorde Beatles egna Idoler och förbilder som Bo Chucken Buddy Jerry Elvis James Hank och ett fyrtiotal till...

Postat

Beatles var duktiga på att popularisera samtida trender men hittade inte på ett skit själva. Det fanns 200 samtida band som var bättre men som knappt aldrig remastrats, definitivt inte hamnat på madame tussauds eller fått skaka hand med drottningen. Beatles var alltid något större än det dom skapade, det handlar lika mycket om timing, tur och Derek Taylor.

IMHO.

Postat (redigerat)
Det fanns 200 samtida band som var bättre men som knappt aldrig remastrats,

Vilka då? Nämn åtminstone 1...

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)
-1

Grunden lade de knappast. Det gjorde Beatles egna Idoler och förbilder som Bo Chucken Buddy Jerry Elvis James Hank och ett fyrtiotal till...

Visst du har rätt, och vilka musiker inspirerade Bo Chucken Buddy Jerry James Hank osv....och vilka inspirerade deras förebilder och vilka inspirerade deras förebilder?? osv, osv......

Vi kan väl backa bandet till neanderthalarna som satt och bankade på ihåliga trädstammar och utförde gutturala läten på kvällskvisten vid lägerelden!!!

MENINGSLÖS DISKUSSION!!!

Det jag menade var att, mycket av den musiken jag och många med mig lyssnar på har hämtat otroligt mycket från Lennon/McCartneys tänk!!

Mvh

Björn

Redigerat av Burnie
Postat (redigerat)
Det jag menade var att, mycket av den musiken jag och många med mig lyssnar på har hämtat otroligt mycket från Lennon/McCartneys tänk!!

Varför skrev du inte det då? OCh varför lämnar du ute George Harrison? Han var ju den av Beatles medlemmar som var mest musikalisk och faktiskt den som oftast åstadkom det egna Beatles soundet. Sen ska man ju inte glömma George Martin den som Beatles mest av alla kan tacka för sin framgång och utveckling....

Redigerat av Glaskatten
Postat
Varför skrev du inte det då? OCh varför lämnar du ute George Harrison? Han var ju den av Beatles medlemmar som var mest musikalisk och faktiskt den som oftast åstadkom det egna Beatles soundet.

Du tänker på hans odödliga sitar-låtar? Eller dom två andra han skrev?

Postat
Varför skrev du inte det då? OCh varför lämnar du ute George Harrison? Han var ju den av Beatles medlemmar som var mest musikalisk och faktiskt den som oftast åstadkom det egna Beatles soundet. Sen ska man ju inte glömma George Martin den som Beatles mest av alla kan tacka för sin framgång och utveckling....

Ja du har rätt, Harrison och George Martin skall inte utelämnas, fel av mig......

Peace brother 😄

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Nu handlar det om Beatless men tyvärr är Jhon Lennon en Nolla. Mac Cartney och Harrison är bäst.

Hur kan du säga att John Lennon var en nolla?

Lyssna på den här underbara låten han skrev.

http://www.youtube.com/watch?v=KuEOKK8d43c

Postat
Vad är din starkaste sida inom musik tycker du? 😄

Vet inte! Men jag lider av ostämt och otajt när andra inte tycker att det är det! Har en tendens att höra det före många andra sk "proffs"!

Sen att jag är en jävligt bra livetekniker, brädar dom flesta faktiskt! Det finns så många teknikers som har fina papper, håller på med en massa mumbo jumbo-mätinstrument och kan vart enda penal vad dom heter och vad dom har för beteckningar. Sen när det blir till att göra sjävla jobbet så är dom helt ute och cyklar! Har inget musikaliskt öra överhuvudtaget! 🙂

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Vet inte! Men jag lider av ostämt och otajt när andra inte tycker att det är det! Har en tendens att höra det före många andra sk "proffs"!

Sen att jag är en jävligt bra livetekniker, brädar dom flesta faktiskt! Det finns så många teknikers som har fina papper, håller på med en massa mumbo jumbo-mätinstrument och kan vart enda penal vad dom heter och vad dom har för beteckningar. Sen när det blir till att göra sjävla jobbet så är dom helt ute och cyklar! Har inget musikaliskt öra överhuvudtaget! 😄

Jag är också känslig för när det blir otajt och slitigt... framförallt bas/trummor måste sitta snortajt fört annars blir det skit. Fast trummor får gärna släpa lite förutom hi-hat och cymbaler.

Många livetekniker gör sin soundcheck och nöjer sig med den. Det dom inte begriper är att soundet blir helt annars när det kommer fullt med folk framför scenen. Då låter det helt plötsligt skit och dom får det aldrig att låta bra.

Postat
Beatles var duktiga på att popularisera samtida trender men hittade inte på ett skit själva. Det fanns 200 samtida band som var bättre men som knappt aldrig remastrats, definitivt inte hamnat på madame tussauds eller fått skaka hand med drottningen. Beatles var alltid något större än det dom skapade, det handlar lika mycket om timing, tur och Derek Taylor.

IMHO.

Vilka då?

Postat

Men herregud.

Visst har Beatles inspirerat en otrolig massa musiker sen dess och var pionjärer i studion och blablabla, men släpp det nån gång. Lyssna på era gamla vinyler och cd-utgåvor och njut av hur bra de var en gång i tiden, men kan vi inte sen, som kultur, gå vidare och inse hur mycket bra musik det har släppts sen dess och att utvecklingen faktiskt inte stannade 1970. Det är så oerhört onödigt att enträget hålla fast vid det som varit i all oändlighet.

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

"Before Elvis, there was nothing"

-John Lennon

Postat

om det låter bättre..vilket jag tror att det gör är jag intresserad iaf

jag har the black box med remastrad balck sabbath & det låter oreoligt bra

gör de samma sak med beatles så är jag på!

skål

Postat
om det låter bättre..vilket jag tror att det gör är jag intresserad iaf

jag har the black box med remastrad balck sabbath & det låter oreoligt bra

gör de samma sak med beatles så är jag på!

skål

Shit! Låt det vara...det blir inte coolare än vad det är!

Förresten har ni druckit Pinot Gris till Sushi...helt underbart!

/aROCKER

Postat
Vilka då?

The Sonics, Captain Beefheart, Soft Machine, Kinks, Sly & The Family Stone, Buffalo Springfield, Donovan, Jan & Dean, Booker T & The M.G's, The Pretty Things, The Byrds, The Yardbirds, 13th Floor Elevators, The Zombies och Electric Prunes till exempel.

Postat
The Sonics, Captain Beefheart, Soft Machine, Kinks, Sly & The Family Stone, Buffalo Springfield, Donovan, Jan & Dean, Booker T & The M.G's, The Pretty Things, The Byrds, The Yardbirds, 13th Floor Elevators, The Zombies och Electric Prunes till exempel.

Bra band de flesta några rätt ojämna men knappt någon av dessa har en låtskatt i närheten av Beatles och de flesta av dessa HAR remastrats och ompaketerats mer än Beatles på CD. Hur många Sly samlingar har det getts ut t.ex? En hel del och hur många olika utgåvor av Byrds/Kinks/Donovan/Yardbirds/Sonics/Zombies plattor finns det egentligen.....

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nu ska man inte jämföra försäljningssiffror med smak. Det där är det allra sämsta argumentet som finns. Bara för att något säljer mer innebär inte att det är bäst. För sig själv kanske men inte för andra.

Postat
Bra band de flesta några rätt ojämna men knappt någon av dessa har en låtskatt i närheten av Beatles och de flesta av dessa HAR remastrats och ompaketerats mer än Beatles på CD. Hur många Sly samlingar har det getts ut t.ex? En hel del och hur många olika utgåvor av Byrds/Kinks/Donovan/Yardbirds/Sonics/Zombies plattor finns det egentligen.....

Du kan knappast jämföra dom enstaka återutgivningsalbum av artisterna ovan med den massiva marknadsföringskampanj som föregår varje ny djupdykning i Beatles-arkiven.

Vi snackar vinyl-repressar, boxar med alla LP-skivorna, boxar med alla singlar, boxar med alla singlar på cd, boxar med alla album på cd, samlingsplattor, 8-track, anthology-serien på cd, anthology-dvdn, love-albumet, beatles love songs, kassettband, laserdiscar, symfoniorkester-beatles, bildskivorna... och minst en omgång ommastrade cd-skivor. Vad har jag glömt?

Jag hade glömt Number 1's, dom tidigare nämnda boxarna i monoversioner, datorspelet, remastrings-dvd:erna, Let It Be... Naked och Let It Be... Silent.

Tourettes-katten, det är inte bara jag som observerat med vilken iver gamla Beatles-låtar säljs om och om igen.

Nils Hansson skriver i DN idag:

"Föga förvånande ligger det också ett träget arbete bakom förmågan att hålla The Beatles musik ständigt aktuell. Faktiskt har gruppen visat sig vara banbrytande också här, få artister kan uppvisa en lika imponerande lista på nya utgåvor med aldrig tidigare offentliggjort arkivmaterial."

Beatles är överskattade, överexponerade och överbetalda. För varje idiot som köper samma gamla låtar i ny förpackning minskar skivbolagens lust att satsa på nytt.

And that's all I have to say about that.

Postat
Nu ska man inte jämföra försäljningssiffror med smak.
Vem har gjort det?
Postat
Du kan knappast jämföra dom enstaka återutgivningsalbum av artisterna ovan med den massiva marknadsföringskampanj som föregår varje ny djupdykning i Beatles-arkiven.

Men det var inte marknadsföringskampanjerna vi diskuterade här...

Postat (redigerat)
.

katten, det är inte bara jag som observerat med vilken iver gamla Beatles-låtar säljs om och om igen.

Nils Hansson skriver i DN idag:

"Föga förvånande ligger det också ett träget arbete bakom förmågan att hålla The Beatles musik ständigt aktuell. Faktiskt har gruppen visat sig vara banbrytande också här, få artister kan uppvisa en lika imponerande lista på nya utgåvor med aldrig tidigare offentliggjort arkivmaterial."

Nattvaktarn du kan ju tydligen inte läsa innantill för i artikeln står precis det jag tidigare påpekat för dig att de vanliga Beatles CD:na aldrig uppdaterats/remastrats sedan de släpptes första gången på CD för sisådär 20 år sedan....

Dessutom så klagade du faktiskt på att Beatles paketerat om samma material gång på gång men nya versioner av gamla låtar är ju faktiskt inte samma sak som att ompaketera redan utgivet material. En hel del av DVD:na du klagar på har ju inte heller tidigare funnits utgivna på något format.

Redigerat av Glaskatten
DieHard (oregistrerad)
Postat
Men det var inte marknadsföringskampanjerna vi diskuterade här...

Inte? Det är ju en hel del av den här cirkusen.

Postat

HAHAHA Nu är DivineCo här med sina fylleinlägg igen och jag skrattar lika mycket som vanligt 😉

För att vara On-topic tycker jag det är fullständigt onödigt med remastering. Beatles sound ligger ju till väldigt stor del i hur produktionen och ljudkvalitén är.

Om det ska in med massa kompressorer och moderniseras kommer det nog inte låta Beatles längre.

Men vem vet, dom kanske lyckas bra så ska inte säga för mycket 😄

DieHard (oregistrerad)
Postat
HAHAHA Nu är DivineCo här med sina fylleinlägg igen och jag skrattar lika mycket som vanligt 😄

:rolleyes: Ja en av forumets höjdpunkter på helgerna.

Postat

Har hört på remastrade plattorna. Kan bara säga att det låter grymt bra.

Dock så är det ju så med oss i den äldre generationen att man har sin bild

eller vad man ska säga hur det lät när man spisade vinyl med knaster, hack

och ljudbilder som man har i minnet från barnsben. Beatles ska inte låta som

om det spelades in 2009. Men det gör det nu. Säga vad man vill men billigt är

det inte. Boxen bellar 2400:-.

Postat

Snart kommer det säkert släppas: The Beatles, Original Mix. - Box

hahaha precis som när de nya starwars släpptes varefter de släpptes igen fast den gamla versionen.

• 2 veckor senare...
Postat

Det finns en artikel om detta i nya soundonsound.

Efter viss våndan kom man fram till att dagens ljudideal nog kräver limitering vilket man gjort med en volymökning på 3-4 dB.

Åka

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.