Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag går och funderar över att sätta spaden i marken och bygga mig den studio jag alltid drömt om. Jag har haft studios i över 15 år och det har alltid varit något som blivit lämnat åt slumpen. Antingen på grund av budget eller fysiska förutsättningar.

Nu vill jag inte få det till att låta som min budget är helt obegränsad för det är den naturligtvis inte. Men jag har som det ser ut möjlighet att bygga en ganska bra studio som skulle kunna fylla dom behov jag tror det skulle kunna finns i branschen.

Min plan för studion är att skapa en miljö som ska vara kreativ, inspirerande och avslappnande för både musiker och tekniker/producenter. Jag vill skapa en studio som inriktar sig på musik som spelas live. Med det menar jag musik som kräver att man är mer än en musiker som jobbar åt gången för att spela in.

Naturligtvis hindrar detta inte att man gör pålägg eller jobbar med ensamma Artister, men jag vill att studiorummen ska ha en akustik som är värd att bevara och jobba utifrån. Studion ska vara ganska stor ca 250 kvm och det ska finns boende möjligheter.

Tekniken ska baseras på både nytt och gamla rariteter. Man ska kunna jobba både i DAW och analogtape.

Det viktigaste av allt är att detta inte ska kosta banden och musikerna skjortan. Jag har svårt att se att det idag finns en budget på 10000 om dagen knappt ens hälften.

Vad tycker ni? Är detta helt befängt att ens tänka på eller tror ni att det skulle kunna vara intressant? Detta sagt så efterlyser jag även producenter och musiker som finns i skåne området framförallt, men även resten av sverige som letar efter bra studios med trevlig miljö.

Jag menar visst ska vi väl alla ha en studio hemma och i vårt garaget, men det är ju mycket roligare om man kan jobba tillsammans på en arbetsplats och få kollegor? Eller?

Förlåt att det blev ett långt inlägg men kul att höra era tankar och hur ni jobbar. 😉

Annons
Postat

Om jag får gissa lite hur framtiden ser ut, så tror jag att det kan finnas behov av att hyra in sig i ett bra inspelningsrum för inspelning av alla grunder. Sedan vill nog de flesta forummedlemmar sitta hemma i sina perfekt akustikbehandlade hemstudios och pilla med pålägg och mixning, i lugn och ro! 😉

/Johan

Postat

HAde samma funderingar som du för ett par år sedan. Hade möjlighet att köpa två hus som satt ihop var av det ena var en fd radioaffär med utsikt över havet. Ett lungt samhälle och inget som kunde störa musikerna. Men jag fegade o byggde i källaren... Hoppaa du är modigare. Kolin

Postat (redigerat)

Håller på själv och bygger nu! Mycket pengar går det åt 🙂

Men det spelar ingen roll vilka format som är inne, om det ska streamas eller laddas ned, allt måste ju spelas in?

Visst finns det mycket för hemma-studio-killen/tjejen för knappt värt pengar, men en riktig artist söker en erfaren säker tekniker!

Tror att behov efter studios kommer det alltid att finnas!

Redigerat av Alexho
Postat
Livet har alldrig varit bättre. I morgon ger min gode vän Paddy ut en skiva. Allt blir bara bättre och bättre.

Förfest? 🙂

Till Topic: Våga och vinn! Idén är bra och jag skulle gjort samma om ekonomi fanns. T.o.m ha ett kollektivt boende där alla fick frijamma.

Postat
Men det spelar ingen roll vilka format som är inne, om det ska streamas eller laddas ned, allt måste ju spelas in?

Äsch, inte då.

Man slänger ihop några färdiga loopar, lägger på en syntetsångare, mixar och mastrar. Vips så är man både kompositör, musiker, producent och artist. Sen streamar eller fildelar man resultatet på nätet.

I've seen the future!

🙂

Postat
Håller på själv och bygger nu! Mycket pengar går det åt 🙂

Visst finns det mycket för hemma-studio-killen/tjejen för knappt värt pengar, men en riktig artist söker en erfaren säker tekniker!

Tror att behov efter studios kommer det alltid att finnas!

Var bygger du nånstans och hur kommer det att se ut?

Postat

Bara en liten fråga:) är det JFK i kristianstad? har i så fall varit inblandad i många projekt som mixats hos er och är grymt nöjd:)

Postat
Bara en liten fråga:) är det JFK i kristianstad? har i så fall varit inblandad i många projekt som mixats hos er och är grymt nöjd:)

Japp det är JFK. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.