Jump to content
Annons

Vad hade du på högskoleprovet?


SadamJR

Recommended Posts

Högskoleprovet är inte bara det test som blir avgörande för många om de ska komma in på

den utbildning de siktar emot eller inte. För en del blir det nästan en traumatiserande upplevelse.

De gör testet gång på gång och når ändå aldrig riktigt ända fram. Andra behöver bara en enda

gång för att nå toppresultat. Vilka är era erfarenheter av detta test, och vad tycker ni om dess

betydelse när det gäller chansen att kunna studera på högskolan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har skrivit provet en gång, men det var några år sedan och jag tror de ändrat det sedan dess. Iallafall, jag tyckte att orddelen kändes helt överflödig. De listade upp en massa uråldriga och svåra ord som ingen använder längre, plus några alternativ där flera betydde ungefär samma sak. Den delen hade jag apdåligt på, för jag har aldrig studerat en ordbok speciellt jättenoga.

Däremot var läsförståelsen ett bra inslag, både engelska och svenska. Dock kändes den engelska alldeles för lätt och var inte tillräckligt utslagsgivande. Jag spikade den delen, utan att vara speciellt bra på engelska. Kursliteraturen som jag läste när jag väl gick min utbildning var mycket svårare att förstå.

Statistikprylen var nog också en bra grej för att testa logiken hos provtagarna. Var det några fler delar? Hmm, har glömt bort det isåfall.

Rent generellt tycker jag det känns lite skumt att man kan slöa sig igenom gymnasiet och ligga på godkänt, för att sedan göra högskoleprovet några gånger för att komma in den vägen istället. Det tycker jag känns mycket mer tveksamt än att läsa upp betygen på komvux, vilket väl ska tas bort?

Ja ja, jag fick nog en ungefär likvärdig poäng på provet som medelbetyget i gymnasiet, så jag antar att det är ganska väl utformat ändå... iallafall om man skriver en gång. Kanske borde det finnas en begränsning, att man bara får skriva typ max 2 ggr eller nåt. Eller jag vet inte.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig behövt göra högskoleprovet för att komma in på vilken linje som helst varsomhelst, men jag har gjort den ordförståelsedel som brukar vara den del som man kan finna i GP efter att provet varat. På den har jag alltid haft alla rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort det en gång och var en poäng ifrån 1.6, dvs ganska bra men inte jättebra. Jag tycker det är bra att det finns, men tycker att den behörighetsgruppen max ska få 10-20% av platserna. Jag gick ut med 20,0 och har således inte behövt skriva det igen utan jag kommer in där jag vill, men en kompis här på universitetet gick ut med 16 i snitt men fick nästan 2.0 på högskoleprovet (en poäng ifrån han också) efter en månads intensivt pluggande. Programmet vi går har 19,5 i intag för betyg, så för honom är det såklart jättebra. I jämförelse ser man alltså att jag, i förhållande till betyg, fick sämre på HP än vad jag "borde" medan han fick bättre än vad han "borde". Men bra att det finns någon sorts andra chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...