Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Schyst forum jag hittade 😳

Jag har köpt en Sennheiser 441 som jag tänkte använda för inspelning av akustisk gitarr samt sång. Köpte även en Lexicon Alpha, USB-ljudkort utan fantommatning och trodde det skulle räcka, men märker att ljudet blir lite klent för gitarren. Sången funkar bra. Exempel på gittaren: Test__2_.mp3

Vad bör jag göra? Lämna tillbaka ljudkortet och köpa ett ljudkort med fantommatning, eller köpa en mickpreamp? Vilken skulle ni rekommendera i så fall? Pris under 2000 kr...

Tack för hjälpen!

Annons
Postat

441 är dynamisk, så det har inget med fantommatning att göra. Preampen i ljudkortet är helt enkelt för klen! Så antingen köper du en preamp, eller så byter du in kortet mot ett nytt ljudkort med kraftigare inbyggd preamp och fantommatning(för framtida projekt ifall du vill köpa en mik som kräver fantommatning).

DieHard (oregistrerad)
Postat

Tja man får det man betalar. I den prisklassen blir det inte så mycket bättre än så här. Det enda att göra är som Fertan föreslagit.

Postat

Spelade in en akgit med dynamisk mick bara för att se själv. La även fler spår (för att se hur detta påverkar brusnivån), allt med samma dynamiska mick. Tänkte det kunde vara kul att höra iaf just ljudkvalitén. Dock så slängde jag bara upp allt i samma rum som min dator, interface osv så det är en hel del fläktar gång vilket hördes. Tyvärr 😄 Sedan sjöng jag fast jag sjunger som en kråka! Men det är bara bara för att få mer spår med samma mick, så hspy inte av sången, det har jag redan gjort 😄

Inget mixat utom en deesser och ett högpassfilter. Samt ställt lite nivåer och en panoreringen på det.

http://www.speedyshare.com/276360514.html

Signalkedajn då Är en sketen Ibanez strålsträngad som kanske är värd idag max 2000kr kan jag tänka mig - Shure sm57 - Neve1073 DPA - Digi96 - Pro Tools

MVH

Anders

Postat
Spelade in en akgit med dynamisk mick bara för att se själv. La även fler spår (för att se hur detta påverkar brusnivån), allt med samma dynamiska mick. Tänkte det kunde vara kul att höra iaf just ljudkvalitén. Dock så slängde jag bara upp allt i samma rum som min dator, interface osv så det är en hel del fläktar gång vilket hördes. Tyvärr 😄 Sedan sjöng jag fast jag sjunger som en kråka! Men det är bara bara för att få mer spår med samma mick, så hspy inte av sången, det har jag redan gjort 🙂

Inget mixat utom en deesser och ett högpassfilter. Samt ställt lite nivåer och en panoreringen på det.

http://www.speedyshare.com/276360514.html

Signalkedajn då Är en sketen Ibanez strålsträngad som kanske är värd idag max 2000kr kan jag tänka mig - Shure sm57 - Neve1073 DPA - Digi96 - Pro Tools

MVH

Anders

Gitarren lät ju riktigt bra. Fyllig och fin. Har du preamp + ljudkort eller bara ljudkort med inbyggd preamp?

Sen vet jag inte vad desser och högpassfilter är ^^. Något man lägger till i cubase antar jag.

Postat (redigerat)
Gitarren lät ju riktigt bra. Fyllig och fin. Har du preamp + ljudkort eller bara ljudkort med inbyggd preamp?

Sen vet jag inte vad desser och högpassfilter är ^^. Något man lägger till i cubase antar jag.

Jag kör med en extern pre amp - rätt dyr sådan, men det finns mycket billigare som gör jobbet lika bra. Dock inte min Focusrite Octopre LE. Vet jag försökte spela in akgitarr med den en gång och en sm57, och det gillade jag inte. Tyckte man fick ge så mycket gain och ljudet blev rätt platt.

Ska snart få testa Line Audios 8mp på jobbet. Har rätt stora förhoppningar på den, med tanke på hur mycket mick jag tycker man får för pengarna när det gäller deras CM3.

Deesser tar hand om s-ljuden på rösten och högpassfiltret tar bort lite bas. Tog bort från 92HZ på git med 6db/oktav.

Mitt tips till dig skulle vara för gitarren Line audio CM3 istället, och en pre amp med fantommatning. Så kan du ha 441:an till sången 😄

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jag ger dig en sista fil att lyssna på. Detta tack vare att diskanen är ju otroligt viktig i ackeguran om du ska ha ett modernt rock/pop sound. Förstår dock inte varför, låter ju inte gitarr längre 😄 Men iaf, jag gjorde en snabbmix med CM3:orna för att få till ett lite mer modernt ackeljud.

http://www.speedyshare.com/166804585.html

Anledningen att jag rekommenderar dig just dessa cm3:or är för att jag tror det blir billigare för dig än att gå och köpa en bra pre amp. En fråga, har du möjlighet att byta in ditt ljudkort och få ett med fantommatning? Då skulle jag inte tveka att lägga ut 995kr på en cm3:a för ackeguran. Annars kan man köpa fantommatning separat också har jag sett någon stans.

MVH

Anders

Postat

Med Phantasia! Problemet med din inspelning har varken med micken eller ljudkortet att göra.. Det är bakgrundsljudet som är problemet efter vad jag kan höra.. Alltså ditt rum som du spelar in i..

Postat
Jag ger dig en sista fil att lyssna på. Detta tack vare att diskanen är ju otroligt viktig i ackeguran om du ska ha ett modernt rock/pop sound. Förstår dock inte varför, låter ju inte gitarr längre 😉 Men iaf, jag gjorde en snabbmix med CM3:orna för att få till ett lite mer modernt ackeljud.

http://www.speedyshare.com/166804585.html

Anledningen att jag rekommenderar dig just dessa cm3:or är för att jag tror det blir billigare för dig än att gå och köpa en bra pre amp. En fråga, har du möjlighet att byta in ditt ljudkort och få ett med fantommatning? Då skulle jag inte tveka att lägga ut 995kr på en cm3:a för ackeguran. Annars kan man köpa fantommatning separat också har jag sett någon stans.

MVH

Anders

Jag frågar återförsäljaren nu om jag kan byta till ett ljudkort med fantommatning. Annars får jag helt enkelt köpa till en förstärkare. Funderar på denna + cm3:an:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=14067

Som jag förstår det kör du med två cm3:or och tar in ett stereoljud, är det att rekommendera? Det låter riktigt nice.

Med Phantasia! Problemet med din inspelning har varken med micken eller ljudkortet att göra.. Det är bakgrundsljudet som är problemet efter vad jag kan höra.. Alltså ditt rum som du spelar in i..

Jag har micken 30-40 cm ifrån gitarren. När jag har den <10cm ifrån blir basen extrem men ljudet känns ändå klent i de högre tonerna. Tror jag behöver en förstärkare eller ett nytt starkare ljudkort för att få upp volymen. Har vilket fall som helst inget bättre rum. 3x4 meter med hårda väggar ska väl funka?

Postat (redigerat)
Jag frågar återförsäljaren nu om jag kan byta till ett ljudkort med fantommatning. Annars får jag helt enkelt köpa till en förstärkare. Funderar på denna + cm3:an:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=14067

Som jag förstår det kör du med två cm3:or och tar in ett stereoljud, är det att rekommendera? Det låter riktigt nice.

Jag har micken 30-40 cm ifrån gitarren. När jag har den <10cm ifrån blir basen extrem men ljudet känns ändå klent i de högre tonerna. Tror jag behöver en förstärkare eller ett nytt starkare ljudkort för att få upp volymen. Har vilket fall som helst inget bättre rum. 3x4 meter med hårda väggar ska väl funka?

Hejsan

Jag kör med en CM3:a, men jag dubbar gitarren. Alltså spelar in samma sak en gång till och panorerar de två spåren. Vanligt i viss pop/rock musik där kompet är lite enformigt 😆

Men innan du köper något så tycker jag du ska fråga i affären om det är OK att du testar innan du bestämmer dig för att vara säker på att detta löser ditt problem. Dom brukar inte vara allt för sura med det enligt min erfarenhet. När du spelar in din gitarr nu, får du ge mycket gain på din pre amp?

Kan säga att när jag spelade in med sm57:an ca 2-3dm ifrån 12:bandet riktat mot ljudhålet så fick jag kanske ge ca 30-40% gain, på ett ungefär.

MVH

Anders

EDIT: När det gälelr bruset så tänker jag också att det borde inte vara så mycket brus från rummet iaf, även med datorn där osv. Då min inspelning är gjord i ett obehandlat rum, med dator, interface, pre amp igång vilket man hör tydligt när man lyssnar i rummet.

Redigerat av Gizmozis
Postat
Hejsan

Jag kör med en CM3:a, men jag dubbar gitarren. Alltså spelar in samma sak en gång till och panorerar de två spåren. Vanligt i viss pop/rock musik där kompet är lite enformigt 😉

Men innan du köper något så tycker jag du ska fråga i affären om det är OK att du testar innan du bestämmer dig för att vara säker på att detta löser ditt problem. Dom brukar inte vara allt för sura med det enligt min erfarenhet. När du spelar in din gitarr nu, får du ge mycket gain på din pre amp?

Kan säga att när jag spelade in med sm57:an ca 2-3dm ifrån 12:bandet riktat mot ljudhålet så fick jag kanske ge ca 30-40% gain, på ett ungefär.

MVH

Anders

EDIT: När det gälelr bruset så tänker jag också att det borde inte vara så mycket brus från rummet iaf, även med datorn där osv. Då min inspelning är gjord i ett obehandlat rum, med dator, interface, pre amp igång vilket man hör tydligt när man lyssnar i rummet.

Okej. Jag frågade återförsäljaren via mail och han rekommenderade att jag köpte en mickpreamp. I ljudklippet ovan har jag 100% gain med micken 4 dm från gitarren riktat mot hålet. Men sen är ju mikrofonen dynamisk också.

Men ska som sagt köpa en CM3 också så den setupen bör ju vara tillräcklig.

Nu har jag en säng och en soffa i mitt inspelningsrum, förstör det mycket?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.