Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

De har en kabelserie som heter Lifelines.

Beksrivningen av kabeln är:

"This cable's construction is based on transmission line theory. In a nutshell, using 4-conductor microphone cable to replace single conductor guitar cable, we solder the cable's two red conductors (red and red with white stripe) to the tip on either plug, and solder the cable's two black conductors (black and black with white stripe) to the ground on either plug. We then solder the shield to the ground on the amplifier end and lift the ground (do not solder) on the instrument end. This helps to shunt most of the noise that jumps on the shield to chassis ground before it becomes part of the signal path. This defends the world from guitar players with noisy single-coil pickups and helps quiet them (the pickups; not the guitar players) down to a usable commodity before the drummer shoots the guitar player. The white end of the cable goes into the guitar. The black end of the cable goes into the amplifier."

http://www.procosound.com/?page=viewprod&a...=163&id=685

Betyder att kabeln inte är jordad? alltså att det inte finns någon jordförbindelse mellan gitarr och stärkare? eller vad menar dem egentligen?

Annons
Postat

De ser ut att mena att de jordar gitarrkabeln i stärkaren. Många gånger om du har ett brus/brum när gitarren är inkopplad så sjunker brusnivån om du tar tag i kontakten till sladden(förutsatt att det är en metallkontakt och inte är täckt med plast/gummi/krympslang). Så istället för att du jordar kontakten med dig själv, har de jordat den i stärkaren - dvs stärkaren får göra det jobb din hand gör när du håller i kontakten. Hur det går till/var i in-jacket de jordar har jag däremot inte en aning om...

Postat

Är inte riktigt säker, men jag tolkar det som att de ansluter jorden i båda ändar, men skärmen jordar de bara i förstärkaränden. Finns nog en poäng med det, skärmningen i själva kabeln blir bättre, men jag undrar om det har så stor inverkan på brum/störningar från pickuperna... Har inte testat själv dock. Att de använder två ledare för jord resp. signal känns mest som kuriosa, ser inte vitsen med det så länge signalen inte är balanserad.

/Andreas

Postat

Jordningen man gör genom sig själv genom att ta på kontakten eller strängarna, görs automatiskt i stärkaren i stället, om den är jordad. Är den ojordad, så är det lika illa vad man än gör - och man kommer fortfarande att jorda genom sig själv.

Om man har siglecoil-micar, så är det micarna som brummar och lever om - och inte kabeln.

Jag förstår verkligen inte poängen med en sådan kabel. 😲

Gitarren har ju ingen ingång, så det kan inte uppstå någon jordslinga (som annars är en orsak till att man ibland väljer att klippa av skärmen i den mottagande änden).

Det krävs ju en signalledare och en jordledare för att ljudet ska komma fram - och så blir det ju eftersom det är draget kablar mellan båda polerna i kontakterna. Skärmen är till för att ge en avskärmning mot inkommande störningar - något som är extra viktigt med obalanserade ljudkällor, som gitarren ju är.

Visst har man skärmning av kabeln ändå eftersom skärmen är jordad i förstärkaren (om man har jordade urtag...) - men det känns lite skumt att skärmningen är ansluten i den mottagande änden och inte i den sändande - och jag tvivlar på att kabeln har någon effekt alls jämfört med en vanlig kabel.

Får väl köra ett test någon gån med diverse "fantastiska" gitarrkablar också för att bli övertygad, alternativt bekräfta mina tvivel... 😲

Postat

fast det intressanta är att min ibanez-prestige med single coils faktiskt inte brummar när jag använder denna kabeln... men däremot brummade den lite när jag använde en planet waves-kabel modell dyr...

så nog funkar det på något vis.

Allt är jordat i mitt hem

Postat

Någon som förresten orkar förklara för mig i korthet vad en kabel innehåller? ☺️

Jag trodde inte att det gick några signaler i skärmen, trodde bara det var spunna trådar runt själva signalkablarna som ska skydda dem.

Men menar ni alltså att denna kabeln har 2 signal-ledare, två jordledare plus en skärm? vilken tråd sitter skärmen runt?

gah. red ut detta för mig... 🙂

Postat
Någon som förresten orkar förklara för mig i korthet vad en kabel innehåller? 😄

Jag trodde inte att det gick några signaler i skärmen, trodde bara det var spunna trådar runt själva signalkablarna som ska skydda dem.

En obalanserad kabel består normalt av en ledare och skärm. Skärmen tar hand om signaljord och ledaren tar signalen.

Men menar ni alltså att denna kabeln har 2 signal-ledare, två jordledare plus en skärm? vilken tråd sitter skärmen runt?

Jäpp! Skärmen sitter runt alla ledarna - alltså innanför den yttre isoleringen.

Eftersom du får det att bli bättre genom att byta till en sådan kabel, så låter det helt klart som en kandidat för kommande kabeltester... 😛

Postat

hehe ja det är inget "hittepå"

Där är en markant skillnad, kabeln jag spelat med ett tag nu är en sådan där planetwaves med en liten bryt-knapp för att bryta signalen. Var orolig att det plötsligt hade blivit jordfel i min gitarr.

Plockade fram min ovan nämnda pro co -kabel och plötsligt var guran tyst igen. Som sagt är min stärkare inkopplad på jordad el. Och allt annat här hemma för den delen då jag bad att få jordat innan inflytt.

Men jag är en sådan där idiot som tror att dyra kablar låter bättre. Köpte en pro co excalibur bara för att John Norum körde på en sådan, och om han tycker att den låter mycket bättre så måste det ju vara så, eller hur?

Postat (redigerat)
hehe ja det är inget "hittepå"

Där är en markant skillnad, kabeln jag spelat med ett tag nu är en sådan där planetwaves med en liten bryt-knapp för att bryta signalen. Var orolig att det plötsligt hade blivit jordfel i min gitarr.

Plockade fram min ovan nämnda pro co -kabel och plötsligt var guran tyst igen. Som sagt är min stärkare inkopplad på jordad el. Och allt annat här hemma för den delen då jag bad att få jordat innan inflytt.

Där ser man. Jag får se vad jag kan hitta på när det gäller tester av gitarrkablar.

Men jag är en sådan där idiot som tror att dyra kablar låter bättre. Köpte en pro co excalibur bara för att John Norum körde på en sådan, och om han tycker att den låter mycket bättre så måste det ju vara så, eller hur?

😉

Om han (eller någon annan kändis) säger att den är bättre, så behöver det inte innebära mer än att han får gratis kablar som sponsring av dem, mot att han gör reklam för dem... Man bör ta sådana saker med en nypa salt. 😄

Redigerat av Claes
Postat

Du är lite ironisk, tror jag? John Norum är smått galen. 😛 Han har magnetinlägg i sulorna också, för bättre ljud.

Postat

hehe jo detvar lite ironi i det där. Ja Norum han har mycket skojigt för sig. Men han har alltid ett fruktansvärt bra gitarrljud...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.