Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

post-2617-1251831136_thumb.jpg

Goder kväll!

Min telecaster har fått en liten träskada som är ganska jobbig. Det gäller det ena skruvhålet som håller själva kontrollplattan tror jag det kallas.

Kontrollplattan sitter ju med två skruvar som sitter skruvade i kroppen, det bakre av dessa skruvhålen har alltså pajjat - hålets ena vägg som bara var en flisa har lossnat och hålet är nu mer likt en halvmåne än ett hål...

Hur löser jag detta? Jag skulle ju allra helst hitta en lösning som gör att den blir som "ny" igen - det är ju inte särskilt kul med en lösning som gör att man i framtiden inte kan skruva av kontrollplattan...

Det är extra tråkigt då gitarren köptes ny i april...

Jag har hört lite om kemiskt trä, hur blir det när det härdat? blir det lika hållfast som vanligt trä eller det pallar inte att man skruvar i det?

Please, vet att här finns många duktiga gitarrmekare! 😕

Annons
Postat

Ja du skulle kunna lägga dit lite kemiskt trä men hålet kommer fortfarande vara alldeles för nära kanten. Chansen att det spricker upp igen är stor.

Jag skulle nog försöka flytta plattan lite så att båda skruvarna (på varsin sida kontrollerna) sitter en bit in i träet.

Postat

tack för ditt svar joachime!

Ja, min första tanke när jag såg skadan var också att detta är ju borrat alldeles för nära kanten... du menar isf fylla igen det andra hålet också och flytta plattan något, enda problemet då är att passformen mellan kontrollplattan och plektrumskyddet blir sådär... den passar ju liksom in där...

Hur är det annars med kemiskt trä då? går det att borra i eller det är känsligt och poröst skit?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det där borde kunna reklameras.

Postat

Du säger det? vi snackade om det jag och farsan men slog fort bort tanken... Den är köpt på börsen här i hemstaden. Tror du att det går att reklamera?

Postat

Snacka med Fender först och hör vad dom säger.

Postat

Ja ni har nog fasiken rätt, vem som helst ser ju att det är borrat typ en halv millimeter från kanten. Jag upptäckte felet genom att det gick att lyfta på kontrollplattan och skruven bara slirade i gängorna. Och när jag tog bort plattan såg jag en stor lossnad flisa som ramlat av.

Så att det var ett produktionsfel från början såg jag också direkt, men jag är en sådan som inte brukar orka reklamera saker och bråka... 😄

Men jag borde kanske ändå

Postat (redigerat)

Fender är mer noga med att deras instrument håller kvalité och vill ha nöjda kunder medan Musikbörsen bara kränger grejer och skiter i resten. Jag rekommenderar att du kontaktar Fender först och berättar vad som hänt och vars du köpt den. Då blir du tagen på allvar.

Redigerat av Analogfreak
Postat
  Åke Björnstad sa:
Längre skruv kanske.

Ja helst genomgående med mutter på baksidan...

Postat
  Analogfreak sa:
Ja helst genomgående med mutter på baksidan...

precis, det mest hållbara, genomgående skruv med mutter på baksidan 😄

Postat

Det är säkert jävligt olika beroende på vart man bor, hur pass bra service du får på börsen. Vissa tycker inte att man i första hand ska höra med dem, men jag personligen har bara bra erfarenheter av Musikbörsen. Och är det där du har köpt den, förutsatt att du köpte den ny, så ska det inte vara något alls att bråka om ☺️

Postat
  hullan sa:
Please, vet att här finns många duktiga gitarrmekare! 🙁

"Kemiskt trä" är fulständigt värdelöst, det håller inte för att skruva i!) .. Plastic Padding skulle kunna gå, men det har svårt att fylla ut hål som är djupare än tre mm!

jag skulle plugga hålet med "rundstav" (limma) sedan lägga på en bit trä i kanten av hålet (så mycket att det inte tar i potten) .. förmodligen limma med härdande epoxilim, eftersom man vill ta bort så lite lack som möjligt!, ... hade oxå maskat av hålet så tajt som möjligt med maskeringstejp, man vill ju inte få en massa lim på lacken! .... sedan är det "bara" att borra om hålet och skruva! ... Det är sådant som vilken händig person som helst klarar! 😄

/ptr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.