Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ska köpa nytt mixerbord och undrar om nån har erfarenhet eller vet ljudskillnaden mellan Mackie Onyx 1640 och ett Mackie 24-8 bord vad gäller preampen och eq:n. Spelar in digitalt så onyx bordet är ju praktiskt med firewire men behöver även en bra lösning för att spela in med 24-8 isåfall! har ett Hammerfall HDSP9652.

tack på förhand

Jojje

Redigerat av Jojjsus
Annons
Postat

Jag har lyssnat på ett Onyx ett par gånger (mest genom ett PA dessvärre), och har jobbat i flera år med ett 32-8 i studio.

Onyxbordet låter bra. Så är det bara. Man blir glad när man stoppar in en mikrofon och det låter helt ok direkt i högtalarna. Mer vågar jag inte säga för har inte jobbat tillräckligt med det...

Mackie 24-8 och resten av den serien tycker jag är smått legendariska för sitt pris. Ska man ha bättre bord får man börja nosa på SSL och sånt, och det har ju ingen dödlig råd med.

Tror inte det är exakt samma preamps i dessa bord (onyx vs 24-8), men du kommer säkerligen inte bli missnöjd med ett Onyx. Dessutom är det ju en otroligt slick lösning med firewire till datorn så man har 16 (!?! eller var det 14?) separata kanaljer in. Tänk bara på pengarna du sparar. Ska du köpa ett motsvarande ljudkort att koppla mellan så får du väl handla ett MOTU eller nåt för ganska dyra pengar.

Jag hade nog köpt Onyxbordet utan att blinka ärligt talat (vill kunna spela in mycket audio samtidigt, har nästan allting i datorn och få externa MIDI-enheter). Kör du med synthar/hårdvarueffekter osv så kanske du ska snegla på ett 24-8. Det är ju enormt skönt med inline och sen är det en bra eq, många aux, bra routing överlag, fint hörlurssystem osv osv... På rullbandartiden var det ju en fröjd att sitta och mixa med, fast själv jobbar jag ju nästan uteslutande i dator nuförtiden och trivs nästan bättre med det...

Postat

Tack för hjälpen!

Blir nog ett Onyx iallafall! Har inte så mycket hårdvaru prylar ändå, å kör rätt mycket pluggar.

Jojje

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.