Anders F Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Hejsan Som några kanske märkt av min gitarrtråd så har jag börjat hitta ett sound jag gillar ur mina laney-top. Dock så vill jag ju även kunna skicka lajnsignaler direkt från pro tools in till min top för att (reampa). Vad behöver jag för linebox till detta? Tänkte så att signalen från mitt interface blir den rätta. Kanske finns någon gammal tråd om detta, och då ber jag om ursäkt, samtidigt så kanske det kommit nya prylar sen dess 😎 Skulle exempelvis en HK red box funka? Sugnalvägen för att vara tydlig ska vara interface - laney - pre amp - interface MVH Anders
DrHans Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Du behöver en re-amp box. Jag kör med en Radial X-amp. Men det finns fler alternativ Tex Radial Pro RMP och Little red box mfl
Anders F Postat 31 augusti 2009 Trådstartare Postat 31 augusti 2009 Du behöver en re-amp box. Jag kör med en Radial X-amp. Men det finns fler alternativ Tex Radial Pro RMP och Little red box mfl Just det, så hette det! 😎 Stort tack! Hur mycket upplever du att din box påverkar grundljudet? Blir det samma sak som att du kopplar in gitarren direkt i toppen? MVH Anders
basshole Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Jag hoppar emellan här och berättar att jag ofta plockar ut signal ifrån cubase rätt in i förstärkaren via en av teleutgångarna på multifacet. Jag justerar bara nivån på regel i cubase (vanligtvis ca -6 till -12db) tills det låter som det ska. Du kanske borde prova det först? Du kanske inte ens behöver ha en sk reamp box.
Anders F Postat 31 augusti 2009 Trådstartare Postat 31 augusti 2009 Jag hoppar emellan här och berättar att jag ofta plockar ut signal ifrån cubase rätt in i förstärkaren via en av teleutgångarna på multifacet. Jag justerar bara nivån på regel i cubase (vanligtvis ca -6 till -12db) tills det låter som det ska. Du kanske borde prova det först? Du kanske inte ens behöver ha en sk reamp box. Jag har testat det med trummor (gött att skita ner trummor ibland med en gitarrförstärkare), men det jag är orolig över är ju att förstärkaren inte jobbar på samma sätt om man inte har en reamp box mellan. Men visst kan jag testa innan, gratis är alltid gott. MVH Anders
Zeahl Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Anledningen till att man använder en reamp-box är att man vill få rätt impedans in till förstärkaringången. Detta gör i sin tur att förstärkarens ingång inte kommer att uppfatta line-signalen från ljudkortet på samma sätt som om den kom direkt från en gitarr eller via en reampbox. Kör själv ofta med ovan nämda Radial X-amp för reamping. Tycker denna funkar bra och är inte överdrivet dyr.
rockstone Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 kan nån förklara lite grundligare, ja trodde endast man reampade med pluggar, tar man altså ut ljudet hmm varifrån....... och kör sedan in i gittarstärkaren till en uppmickad stärkare och tilbaks till cubase igen?? ursäkta min tröghet men .....
JonasW Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 kan nån förklara lite grundligare, ja trodde endast man reampade med pluggar, tar man altså ut ljudet hmm varifrån....... och kör sedan in i gittarstärkaren till en uppmickad stärkare och tilbaks till cubase igen?? ursäkta min tröghet men ..... Ofta spelar man in både sin mickade stärkare och en ren linesignal, skulle man vid ett senare tillfälle inte vara nöjd med sitt gitarrsound kan man enkelt skicka ut linesignalen genom sin reampbox och in i stärkaren, ställa in ett nytt ljud och spela in detta. Också användbart om man vill spela in gitarren hemma tex och sen bara ta med de lineade spåren till en studio och reampa där, då går inspelningen väldigt fort, vi gör så ibland med demoband som inte har råd med så mycket studiotid.
rockstone Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 ok tack, ja e lite trög men vart plockar du ut linesingnalen ........... typ en högtalar utgång, eller ....main ut....hölursutgång???
Karax Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Finns det något sätt att komma runt det här impedans-"problemet" som man alltså får om man skickar signal direkt från ljudkortet in i en stärkare (o inte via en reamp-box), om man kör med ett RME fireface 400? Ingen speciell inställning som justerar utsignalen?
JonasW Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 ok tack, ja e lite trög men vart plockar du ut linesingnalen ........... typ en högtalar utgång, eller ....main ut....hölursutgång??? Line out på ditt interface
Limpan Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 (redigerat) Finns det något sätt att komma runt det här impedans-"problemet" som man alltså får om man skickar signal direkt från ljudkortet in i en stärkare (o inte via en reamp-box), om man kör med ett RME fireface 400? Ingen speciell inställning som justerar utsignalen? Utsignalens amplitud, dvs styrka kan du alltid justera, men det hjälper inte i detta fallet. Skillnaden är inte endast en "signalstyrke"-fråga utan impedansskillnader. Impedans är ett elektronik-begrepp som har att göra med resistans och reaktans! =) (som för tillfället är ganska lulliga begrepp i mitt huvud, men kommer snart att lära mig mer om detta då jag pluggar till elektriker ;-) EDIT: och as far as I know går det inte att få ut en sån korrekt signal från ett ljudkort, men hade vart smart av ljudkorts-tillverkarna att inkludera det =) Redigerat 8 september 2009 av Limpan
JonasW Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Det är rätt enkelt (och ganska billigt) att bygga sig en egen reamplåda, finns massa ritningar på nätet om hur man går tillväga.
Claes Holmerup Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 ursäkta men vad är interface Interface = gränssnitt... Externa ljudkort benämns ofta "ljudinterface" eftersom de innehåller både ljudkort och interface för kommunikation med datorn.
Zeahl Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 När man reampar skickar man som tidigare sagt ut den inspelade Line-signalen från instrumentet från en av utgångarna på ljudkortet och sedan genom en reamp-box som justerar impedansen hos signalen så att den blir som en instrumentsignal. Man mickar sedan upp förstärkaren och spelar upp line-signalen samtidigt som man spelar in den uppmickade stärkaren som spelar upp line-signalen. På detta sätt kan man justera karaktären hos instrumentet i efterhand genom att använda en annan förstärkare, mick, mikrofonplacering eller mikrofonförstärkare m.m.
Caparison Postat 15 september 2009 Postat 15 september 2009 Här är en liten beskrivning på hur man kan göra genom att bara använda ett ljudkort. http://www.thebadhelmets.se/reamping-with-your-soundcard/
DrHans Postat 15 september 2009 Postat 15 september 2009 Just det, så hette det! 😄 Stort tack! Hur mycket upplever du att din box påverkar grundljudet? Blir det samma sak som att du kopplar in gitarren direkt i toppen? MVH Anders Sorry missade din fråga! Svar ja, jag tycker att det fungerar mycket bra!
Anders F Postat 15 september 2009 Trådstartare Postat 15 september 2009 Sorry missade din fråga!Svar ja, jag tycker att det fungerar mycket bra! Tack alla för svar. Det får bli en reamp box så att man får rätt signal till topeen 😄 MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.